Edukacja Globalna - Efekt Domina: innowacyjne scenariusze lekcji o współczesnym świecie trafią do wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce. To pakiet materiałów, które zainteresują uczniów i skłonią do rozmów o wyzwaniach świata, w którym żyjemy. Pomogą nam lepiej go rozumieć i dostrzegać różne zależności, których zwykle nie dostrzegamy. Zachęcamy do szerokiego wykorzystania ich na lekcjach wychowawczych i innych przedmiotach, w których poruszamy wątki globalizacji.
Zaczęło się od ogromnej potrzeby pomagania innym i programu telewizyjnego Efekt Domina w TVN poruszającego trudne tematy z różnych zakątków świata. Nieuleczalna choroby dzieci, wykorzystywanie dzieci do ciężkiej pracy, bieda, małżeństwa 12-letnich dziewczynek, brak infrastruktury i lekarstw. Program nie tylko pokazywał te problemy ale również wskazywał jak je rozwiązać.
Kulczyk Foundation podejmuje dziś całkowicie nowatorską próbę, by to, co zobaczyliśmy na ekranie, przenieść do szkoły. Jeszcze w listopadzie tysiące nauczycieli będą mogły na podstawie przesłanych im scenariuszy rozpocząć ważną rozmowę z uczniami. Rozmowę o tym, jak rozumieć problemy innych i mądrze walczyć z krzywdą, która nie zna granic.
To ważny czas na taką rozmowę. W dniach 16-22 listopada ma miejsce 17 edycja europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej - w tym roku pod hasłem: "Równość - od słów do czynów". Zrozumieć, że nie wszyscy żyją tak jak my, ale wszyscy mają takie same prawo do szczęścia. A potem zacząć zastanawiać się, co świat może zrobić, by zmniejszyć skalę krzywd i nierówności. Takie jest zadanie innowacyjnego programu lekcji Edukacja Globalna - Efekt Domina.
W trakcie Tygodnia Edukacji Globalnej do szkół podstawowych i gimnazjów w całej Polsce trafią specjalne przesyłki. Będą zawierały pakiety materiałów Edukacja Globalna - Efekt Domina przeznaczone dla nauczycieli i uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej i klas 1-3 gimnazjum. Scenariusze mogą być wykorzystane na lekcjach wychowawczych, lekcjach wiedzy o społeczeństwie, a także w ramach bloku między przedmiotowego lub zajęć dodatkowych. Wykorzystują naturalną dociekliwość dzieci odwołują się do posiadanej wiedzy i różnych doświadczeń życia codziennego w Polsce. Wszystko po to, by przybliżyć sytuację dzieci wychowywanych w różnych kulturach i tradycjach w innych miejscach na świecie: w Bangladeszu, Rumunii, czy w Laosie. Chodzi także o to, by pokazać, że tuż obok nas może dziać się coś, co wymaga od nas dużej wrażliwości. Stąd temat hospicjum dziecięcego, czy walki o to, by nie znaleźć się na marginesie życia.
Do każdego scenariusza dołączony jest filmowy reportaż, który stanowi wprowadzenie, ale i pogłębienie omawianych zagadnień. Na płycie znajduje się także galeria wymownych zdjęć, które Kulczyk Foundation zebrała właśnie w trakcie projektów pomocowych w miejscach będących podstawą scenariuszy lekcyjnych.
Bardzo liczymy na wrażliwość oraz pomysłowość samych nauczycieli oraz dyrekcji szkół. Gdy tworzyliśmy pierwsze odcinki Efektu Domina w telewizji TVN chcieliśmy oczywiście promować różne sposoby na skuteczną pomoc potrzebującym. Ale zaczęliśmy też myśleć o tym, że to właśnie telewizja jako medium nierzadko krytykowane za zbytnią sensacyjność, ma jednak szansę stać się punktem wyjścia dla nowego nurtu w edukacji. Nurtu, w którym doceniając możliwości dzieci próbujemy pomóc im zrozumieć świat. Właśnie zrozumieć, zyskać perspektywę, wrażliwość, a nie "nauczyć się na pamięć" - podkreśla Dominika Kulczyk.
Te niecodzienne lekcje w mogą być początkiem akcji pomocowych inicjowanych przez uczniów. W samych scenariuszach zaproponowano przykłady takich działań, np. nawiązanie przez klasę, czy całą szkołę współpracy z wybranym domem dziecka, przygotowanie gry planszowej dla dzieci z hospicjum, napisanie i nagranie bajki dla dzieci z Zambii.
iPady dla całej klasy oraz sprzęt dla szkół!
Dodatkowym elementem projektu jest konkurs filmowy realizowany na platformie MillionYou, w którym można wygrać iPady dla całej klasy oraz drukarki do szkół. Konkurs ten wystartuje 23.11.2015. Zadaniem uczestników konkursu będzie zaplanowanie i przeprowadzenie akcji, która w jakiś sposób zmienia świat na lepszy, a następnie podsumowanie tego projektu w formie filmu.
Więcej informacji o Edukacji Globalnej - Efekt Domina oraz o konkursie filmowym można znaleźć na stronie www.edukacjaglobalna.com. Na stronie tej są także dostępne wszystkie te materiały, które trafią do szkół podstawowych i gimnazjów.
Partnerem Strategicznym projektu jest Fundacja KGHM Polska Miedź. Partner Logistyczny: InPost. Partnerzy Technologiczni: iSpot - Apple Premium Reseller i JTC - Outsourcing IT. Partnerzy: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne i MillionYou. Partnerzy Edukacyjni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Fundacja Uniwersytet Dzieci oraz Superbelfrzy RP.
Patronat Honorowy nad projektem objęły: Minister Edukacji Narodowej, Minister Pracy i Polityki Społecznej oraz Rzecznik Praw Dziecka. Patronem Merytorycznym jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza - Wydział Studiów Edukacyjnych.
O Kulczyk Foundation
Kulczyk Foundation to Fundacja, która wykorzystuje najlepszą możliwą wiedzę o zarządzaniu i inwestycjach społecznych do inicjowania realnych zmian społecznych. „Działamy tak, by poruszona przez nas pierwsza kostka domina poruszała kolejne. Na co dzień doskonalimy procedury efektywnego biznesu. W sferze działań pozarządowych właśnie one mogą stać się podstawą tworzenia skutecznych strategii przedsięwzięć społecznych” – wyjaśnia Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation jednocześnie zachęcając do pomagania i zmieniania rzeczywistości w naszym najbliższym otoczeniu.
(Źródło: Kulczyk Foundation)
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).