Poznaj lepiej świat, w którym żyjesz

archiwum Kulczyk Foundation/fot.Tatiana Jachyra

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja Globalna - Efekt Domina: innowacyjne scenariusze lekcji o współczesnym świecie trafią do wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce. To pakiet materiałów, które zainteresują uczniów i skłonią do rozmów o wyzwaniach świata, w którym żyjemy. Pomogą nam lepiej go rozumieć i dostrzegać różne zależności, których zwykle nie dostrzegamy. Zachęcamy do szerokiego wykorzystania ich na lekcjach wychowawczych i innych przedmiotach, w których poruszamy wątki globalizacji.

Zaczęło się od ogromnej potrzeby pomagania innym i programu telewizyjnego Efekt Domina w TVN poruszającego trudne tematy z różnych zakątków świata. Nieuleczalna choroby dzieci, wykorzystywanie dzieci do ciężkiej pracy, bieda, małżeństwa 12-letnich dziewczynek, brak infrastruktury i lekarstw. Program nie tylko pokazywał te problemy ale również wskazywał jak je rozwiązać.

Kulczyk Foundation podejmuje dziś całkowicie nowatorską próbę, by to, co zobaczyliśmy na ekranie, przenieść do szkoły. Jeszcze w listopadzie tysiące nauczycieli będą mogły na podstawie przesłanych im scenariuszy rozpocząć ważną rozmowę z uczniami. Rozmowę o tym, jak rozumieć problemy innych i mądrze walczyć z krzywdą, która nie zna granic.

To ważny czas na taką rozmowę. W dniach 16-22 listopada ma miejsce 17 edycja europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej - w tym roku pod hasłem: "Równość - od słów do czynów". Zrozumieć, że nie wszyscy żyją tak jak my, ale wszyscy mają takie same prawo do szczęścia. A potem zacząć zastanawiać się, co świat może zrobić, by zmniejszyć skalę krzywd i nierówności. Takie jest zadanie innowacyjnego programu lekcji Edukacja Globalna - Efekt Domina.

W trakcie Tygodnia Edukacji Globalnej do szkół podstawowych i gimnazjów w całej Polsce trafią specjalne przesyłki. Będą zawierały pakiety materiałów Edukacja Globalna - Efekt Domina przeznaczone dla nauczycieli i uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej i klas 1-3 gimnazjum. Scenariusze mogą być wykorzystane na lekcjach wychowawczych, lekcjach wiedzy o społeczeństwie, a także w ramach bloku między przedmiotowego lub zajęć dodatkowych. Wykorzystują naturalną dociekliwość dzieci odwołują się do posiadanej wiedzy i różnych doświadczeń życia codziennego w Polsce. Wszystko po to, by przybliżyć sytuację dzieci wychowywanych w różnych kulturach i tradycjach w innych miejscach na świecie: w Bangladeszu, Rumunii, czy w Laosie. Chodzi także o to, by pokazać, że tuż obok nas może dziać się coś, co wymaga od nas dużej wrażliwości. Stąd temat hospicjum dziecięcego, czy walki o to, by nie znaleźć się na marginesie życia.

Do każdego scenariusza dołączony jest filmowy reportaż, który stanowi wprowadzenie, ale i pogłębienie omawianych zagadnień. Na płycie znajduje się także galeria wymownych zdjęć, które Kulczyk Foundation zebrała właśnie w trakcie projektów pomocowych w miejscach będących podstawą scenariuszy lekcyjnych.

Bardzo liczymy na wrażliwość oraz pomysłowość samych nauczycieli oraz dyrekcji szkół. Gdy tworzyliśmy pierwsze odcinki Efektu Domina w telewizji TVN chcieliśmy oczywiście promować różne sposoby na skuteczną pomoc potrzebującym. Ale zaczęliśmy też myśleć o tym, że to właśnie telewizja jako medium nierzadko krytykowane za zbytnią sensacyjność, ma jednak szansę stać się punktem wyjścia dla nowego nurtu w edukacji. Nurtu, w którym doceniając możliwości dzieci próbujemy pomóc im zrozumieć świat. Właśnie zrozumieć, zyskać perspektywę, wrażliwość, a nie "nauczyć się na pamięć" - podkreśla Dominika Kulczyk.

Te niecodzienne lekcje w mogą być początkiem akcji pomocowych inicjowanych przez uczniów. W samych scenariuszach zaproponowano przykłady takich działań, np. nawiązanie przez klasę, czy całą szkołę współpracy z wybranym domem dziecka, przygotowanie gry planszowej dla dzieci z hospicjum, napisanie i nagranie bajki dla dzieci z Zambii.

iPady dla całej klasy oraz sprzęt dla szkół!

Dodatkowym elementem projektu jest konkurs filmowy realizowany na platformie MillionYou, w którym można wygrać iPady dla całej klasy oraz drukarki do szkół. Konkurs ten wystartuje 23.11.2015. Zadaniem uczestników konkursu będzie zaplanowanie i przeprowadzenie akcji, która w jakiś sposób zmienia świat na lepszy, a następnie podsumowanie tego projektu w formie filmu.

Więcej informacji o Edukacji Globalnej - Efekt Domina oraz o konkursie filmowym można znaleźć na stronie www.edukacjaglobalna.com. Na stronie tej są także dostępne wszystkie te materiały, które trafią do szkół podstawowych i gimnazjów.

Partnerem Strategicznym projektu jest Fundacja KGHM Polska Miedź. Partner Logistyczny: InPost. Partnerzy Technologiczni: iSpot - Apple Premium Reseller i JTC - Outsourcing IT. Partnerzy: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne i MillionYou. Partnerzy Edukacyjni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Fundacja Uniwersytet Dzieci oraz Superbelfrzy RP.

Patronat Honorowy nad projektem objęły: Minister Edukacji Narodowej, Minister Pracy i Polityki Społecznej oraz Rzecznik Praw Dziecka. Patronem Merytorycznym jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza - Wydział Studiów Edukacyjnych.

O Kulczyk Foundation

Kulczyk Foundation to Fundacja, która wykorzystuje najlepszą możliwą wiedzę o zarządzaniu i inwestycjach społecznych do inicjowania realnych zmian społecznych. „Działamy tak, by poruszona przez nas pierwsza kostka domina poruszała kolejne. Na co dzień doskonalimy procedury efektywnego biznesu. W sferze działań pozarządowych właśnie one mogą stać się podstawą tworzenia skutecznych strategii przedsięwzięć społecznych” – wyjaśnia Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation jednocześnie zachęcając do pomagania i zmieniania rzeczywistości w naszym najbliższym otoczeniu.

(Źródło: Kulczyk Foundation)

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie