Młodzi obywatele aktywnie na rzecz społeczności lokalnej

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

"Młody Obywatel na sportowo" to kolejna edycja programu edukacyjnego realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) i Fundację BGK. Jest on skierowany do młodych ludzi, którzy, pracując w grupach, pod okiem opiekuna, mogą stać się pomysłodawcami i realizatorami własnych lokalnych projektów, związanych z tematyką sportową.

Program „Młody Obywatel” to także szkolenia dla nauczycieli oraz warsztaty dla uczniów, które dają możliwość zdobycia umiejętności potrzebnych w pracy metodą projektową oraz wiedzy z zakresu promocji, przygotowania i realizacji poszczególnych elementów projektu. Młodzi ludzie, którzy biorą udział w projekcie mają szansę podjąć współpracę z władzami miasta, lokalnymi instytucjami, poszukują sojuszników i sponsorów, uczą się, jak promować swoje działania, jak współpracować z lokalnymi mediami.

"Chcemy pokazać, że przez dobrą zabawę można kształtować cenne umiejętności społeczne i aktywną postawę, które zaprocentują w dorosłym życiu. Ważne jest również dla nas budowanie w młodych ludziach poczucia sensu oraz przekonania, że ich działania mają realny wpływ na otoczenie" – mówi Jacek Strzemieczny współzałożyciel i prezes CEO.

W roku szkolnym 2015/2016 organizatorzy proponują młodym ludziom rozruszanie społeczności lokalnej poprzez zorganizowanie wydarzeń w ramach trzech tematów: "Ruch z sensem", "Kronika sportowa", "Sztafeta dyskusji". Sportowa tematyka cieszy się dużym zainteresowaniem. Tylko w semestrze zimowym do programu "Młody Obywatel" zgłosiły się 252 grupy projektowe z całej Polski.

Ruch z sensem

Temat pierwszy daje możliwość organizowania ciekawych wydarzeń sportowych, które połączone z działaniami charytatywnymi, pozwalają nieść pomoc potrzebującym. Cele prowadzonych akcji są różne np. zbierane są pieniądze dla potrzebujących kolegów, koleżanek ze szkoły czy klasy, organizowane są zbiórki rzeczy dla potrzebujących rodzin, podopiecznych różnych fundacji, domów dziecka. Odbywają się również zbiórki karmy dla zwierząt.

Doskonałą okazją do różnorodnych akcji charytatywnych okazały się mikołajki i czas związany ze świętami Bożego Narodzenia. Przykładowo uczniowie z Publicznego Gimnazjum Nr 11 im. Bolesława Prusa w Radomiu zorganizowali "Charytatywny Maraton Zumby", na który biletem wstępu były przyniesione przez uczestników zabawki, słodycze, artykuły szkolne. Zebrane rzeczy zostały przekazane zespołowi CARITAS, aby ten obdarował najbardziej potrzebujących.

Młodzi ludzie realizujący temat "Ruch z sensem" podkreślają w swoich wypowiedziach, jak wiele radości i satysfakcji daje bezinteresowne pomaganie innym.

"Nie jestem super uczniem, ale podczas tego projektu wiele razy moi opiekunowie chwalili mnie za odpowiedzialność i zorganizowanie. To mnie naprawdę podbudowało, chciałbym kiedyś jeszcze raz dostać takie zadanie i móc sprawdzić się. Miałem takie poczucie zrobienia czegoś fajnego dla kogoś innego" – relacjonuje Kamil z grupy projektowej działającej w Gimnazjum Gminy Brzuze w Ostrowitem, która zorganizowała mikołajkowy maraton tańca "Razem dla Kingi".

Może zagramy w kapsle?

Część grup, która zgłosiła się do projektu w semestrze zimowym, sięgnęła po temat drugi, czyli „Kronika sportowa”. Młodzi obywatele szukali informacji o dawnych grach i zabawach. Tak powstały ciekawe projekty, które przypominały o tym, w co bawiono się i jak spędzano czas wolny przed erą komputerów, telefonów. Grupy projektowe rozmawiały z rodzicami, dziadkami, przeprowadzały wywiady, tworzyły kroniki sportowe. Młodzież przygotowywała także imprezy, podczas których uczestnicy mogli zagrać choćby w kapsle, czy poskakać w gumę. Uczniów z Gimnazjum nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Żorach zaciekawił temat gier z czasów II wojny światowej. W ten sposób odkryli rafkę, kiczki oraz zabawę w Indian.

Zabrać głos w sztafecie dyskusji

Trzeci temat "Sztafeta dyskusji" pozwala młodym obywatelom na przygotowanie i poprowadzenie debaty, podczas której mogą porozmawiać o ważnych dla lokalnej społeczności zagadnieniach dotyczących obszaru sportowego. Taką próbę podjęła grupa projektowa z Zespołu Szkół im. Św. Edyty Stein KSW w Lublińcu, która zorganizowała debatę dotyczącą problemu zajęć sportowych dla młodzieży na terenie lublinieckim. Podczas dyskusji rozmawiano o problemie m.in. z dostępem do sal dla instytucji pozarządowych, podkreślano rolę nauczyciela, trenera, od którego zależy jakość zajęć i zainteresowanie nimi. Uczniowie orgaznizujący debatę, dzięki temu projektowi zauważyli, że takiego wydarzenia nie było w Lublińcu wcześniej. Dodatkowo okazało się, że jest jeszcze wiele tematów interesują ich rówieśników, o których chcieliby podyskutować.

15 stycznia 2016 roku rozpoczęła się rekrutacja na semestr letni programu "Młody Obywatel na sportowo". Formularz zgłoszeniowy oraz więcej informacji o programie, można znaleźć na stronie: www.mlodyobywatel.ceo.org.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie