Specjalna na czasie - ma e-podręczniki w klasie!

fot. ZSS w Kowanówku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła specjalna nie znaczy mało kreatywna czy nieinnowacyjna. To w jakim stopniu taka placówka funkcjonuje, zależy nie od ograniczeń intelektualnych uczniów, ale od zaangażowania nauczycieli w niej pracujących. Dlatego też bez wahania wzięliśmy udział w konkursie "Szkoła na czasie - e-podręczniki w klasie", ogłoszonym przez ORE i portal e-podręczniki.pl. Celem autorek projektu było wykorzystanie zdobytych już umiejętności technologicznych i komunikacyjnych uczniów oraz połączenie ich z zasobami portalu e-podręczniki.pl.

"Pod choinką", to interdyscyplinarny, krótkoterminowy projekt edukacyjny dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim uczęszczających do klas łączonych w szkole podstawowej. Wykorzystując zasoby platformy - epodręczniki.pl, stworzyliśmy kreatywne zajęcia dydaktyczne, zajęcia pozalekcyjne i świetlicowe. Efektem naszej wspólnej pracy jest zdobycie I miejsca w kategorii szkół specjalnych, za które szkoła otrzymała 15 tabletów i szafę na ten sprzęt.

Tematem przewodnim projektu była choinka, którą jak się okazuje możemy poznać na wiele sposobów: praktycznie, matematycznie, multimedialnie, plastycznie, manualnie, wokalnie, interaktywnie i językowo. Pomysłów na realizację projektu mieliśmy wiele, zebraliśmy je na wirtualnej tablicy Padlet i przystąpiliśmy do ich wspólnej realizacji. Jednym z działań projektowych był udział uczniów w dodatkowych zajęciach specjalistycznych z wykorzystaniem ćwiczeń z portalu epodręczniki.pl z matematyki, przyrody, języka polskiego, zajęć komputerowych, ćwiczeń orientacji przestrzennej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Uczniowie podczas tych zajęć korzystali z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystując do nich tablicę interaktywną, tablety, smartfony i komputery. Nauczyli się między innymi pisać list do Świętego Mikołaja, wykorzystując wskazówki dotyczące prawidłowego pisania listu. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom, uczniowie mogli utrwalić poznane reguły oraz napisać interesujące i dobrze zredagowane listy. Wykonali również samodzielnie koperty i je zaadresowali.

Rozwiązując ćwiczenia na epodreczniki.pl, nauczyli się mierzyć i kreślić odcinki oraz konstruować choinki z różnych figur geometrycznych i dostępnych pomocy dydaktycznych. W programie Scratch uczyli się kodowania, a efektem ich pracy są interaktywne kartki z motywem choinki. Swoje umiejętności tworzenia choinkowych komiksów, uczniowie doskonalili w aplikacji Toondoo.

Informacje na temat gatunków drzew iglastych, ich miejsca w piętrach lasu uczniowie zdobyli podczas zajęć przyrodniczych. Wykorzystując zasoby środowiska lokalnego uczniowie zweryfikowali swoją wiedzę w trakcie wycieczki do pobliskiego lasu w poszukiwaniu drzew iglastych, które gościły w naszych domach w czasie Świąt Bożego Narodzenia. Historię choinki bożonarodzeniowej poznali podczas zajęć komputerowych, podczas których doskonalili umiejętność sporządzania atrakcyjnej dla odbiorcy notatki. Efektem ich pracy był dokument, który zawierał tekst kolorowe obramowanie strony i grafikę. Na lekcjach języka niemieckiego dziewczynki z klasy 6A nauczyły się śpiewać piosenkę o choince w języku niemiecki, "O Tanennbaum".

Tradycyjnym sposobem na wysłanie życzeń jest świąteczna kartka, dlatego zachęciliśmy uczniów do ich stworzenia. Prac uczniów było tak dużo, że zorganizowałyśmy na terenie szkoły wystawę połączoną z kiermaszem. Kartkami z motywem choinki zainteresowali się również pracownicy firmy Solaris Bus & Coach, którzy wyrazili chęć zakupu naszych prac. Realizujące projekt uczennice klasy 6A, postanowiły przeprowadzić krótki wywiad z pracownikami tej firmy, który opublikowano. Tematem wywiadu były wrażenia pracowników na temat obejrzanych bożonarodzeniowych kartek. Ponadto pracownicy odpowiedzieli na pytanie jaką rolę odgrywa świąteczna choinka w ich życiu oraz w ich domach rodzinnych.
Święta Bożego Narodzenia nie mogą obejść się bez kolorowego drzewka, dlatego jednym z zadań projektu było przystrojenie choinki. Oprócz tradycyjnych ozdób takich jak bombki i gwiazdki zawisły na niej dekoracje z kodami QR. Uczniowie zakodowali na nich ciekawe ćwiczenia i interesujące treści, które znajdują się na portalu epodreczniki.pl. Tworzenie chmur wyrazowych jest niezwykle lubianą przez uczniów naszej szkoły aktywnością, dlatego nie mogło zabraknąć jej podczas realizacji projektu "Pod choinką". Zadaniem uczniów było stworzenie chmury w programie Tagxedo, która byłaby odpowiedzią na nurtujące nas pytanie: Dlaczego warto korzystać z portalu edukacyjnego epodreczniki.pl? Efekty tej dyskusji, zostały zaprezentowane w postaci chmur, które przybrały kształt choinki. Do wybranych zajęć nauczycielki stworzyły tematyczne interaktywne aplikacje i ćwiczenia na platformie Learning Apps.

fot. ZSS w Kowanówku

Podsumowując, realizacja projektu była czasem intensywnej, wytężonej pracy zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Działania projektowe ,,zawiesiliśmy” na internetowej choince, która w bardzo obrazowy, sposób prezentuje zmagania uczniów i szczegółowo opisuje rezultaty projektu. Każdą aktywność upowszechnialiśmy na szkolnym fanpage’u na Facebook. Dzięki tej stronie informacje o realizowanych zadaniach docierały do szerokiej grupy odbiorców.

Każdy projekt powinien zakończyć się podsumowaniem, oceną podjętych działań, wnioskami do dalszej pracy. Tak stało się i w przypadku naszego działania. Przeprowadziliśmy ewaluację używając do tego takich narzędzi jak tarcza strzelnicza oraz interaktywna ankieta w programie Kahoot. Wyniki ewaluacji są bardzo budujące i rekomendują kontynuowanie takich działań, ponieważ przynoszą efekty i są wysoko oceniane przez uczniów.

 

Notka o autorkach: Jolanta Majkowska i Zyta Czechowska są nauczycielkami ZSS w Kowanówku oraz autorkami i organizatorami projektu „Pod choinką”.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie