Marsjański konkurs dla gimnazjalistów i licealistów

fot. ESERO Polska / Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W jaki sposób przygotowuje się misje łazików marsjańskich? Co zrobić, żeby zasiąść za sterami takiego łazika i wybrać się w podróż po powierzchni czerwonej planety? Konkurs ReMy - Remote Mars Yard, który w tym roku po raz pierwszy odbędzie się w Polsce, pozwala wcielić się w rolę eksperta agencji kosmicznej i sterować tym niezwykłym pojazdem.

Są niewielkie, niektóre nawet wielkości pudełka po butach, i bardzo samodzielne. Zdolne nie tylko do samotnej podróży rakietą, ale także do poruszania się o własnych siłach po specyficznym terenie. 

W skromnej, metalowej konstrukcji potrafią zmieścić całe przenośne laboratorium i mnóstwo skomplikowanej elektroniki, pozwalającej przesłać na Ziemię informacje i odbierać wydawane polecenia. Łaziki badają odległe ciała niebieskie od lat 70. XX w. i osiągają fenomenalne rezultaty, nieporównywalne z obserwacjami z Ziemi czy nawet z orbity. Wszystkie najważniejsze organizacje związane z badaniami kosmosu organizują lub planują duże misje kosmiczne z użyciem łazików. Sztandarowym przykładem jest naturalnie amerykański łazik Curiosity, badający od 2012 r. powierzchnię Marsa. Jednak inne kraje nie pozostają w tyle. Chińczycy w 2013 r. bezpiecznie posadzili na powierzchni Księżyca lądownik Chang’e 3 z łazikiem Yutu. W 2018 r. Indie planują księżycową misję Chandrayaan-2, a Europejska Agencja Kosmiczna chce wysłać swój łazik ExoMars na czerwoną planetę.

Zapraszamy młodych odkrywców z całej Polski do wzięcia udziału w konkursie, którego celem jest poznanie technologicznych i naukowych wyzwań związanych z eksploracją Marsa. Nauczycieli zapraszamy do tworzenia i zgłaszania zespołów konkursowych. Projekt ReMY - Remote Mars Yard, współorganizowany przez biuro ESERO Europejskiej Agencji Kosmicznej i ABM Space Education, oferuje młodym ludziom szansę na wykazanie się swoją pomysłowością i umiejętnością pracy zespołowej, a także na pogłębienie wiedzy o podboju kosmosu w różnych dziedzinach. Począwszy od astronautyki i astrobiologii, przez geologię i inżynierię kosmiczną, po podróże międzyplanetarne.

Zadaniem uczestników będzie stworzenie zespołu badaczy i inżynierów, którzy wezmą udział w symulowanym lądowaniu na Marsie. Zbadają tam jeden z marsjańskich kraterów, przez Internet sterując specjalnie do tego celu zbudowanym łazikiem marsjańskim. Zespoły składające się z uczniów gimnazjów lub liceów w wieku od 13 do 20 roku życia, wraz z opiekunem, będą konkurować ze sobą na przestrzeni paru miesięcy o miano najlepszych badaczy czerwonej planety.

Aby symulacja była jak najbardziej zbliżona do rzeczywistości, konkursowe łaziki oraz makieta marsjańskiego krateru zostały zbudowane specjalnie na potrzeby rywalizacji przez specjalistów z ABM Space Education. Są to eksperci wielokrotnie nagradzani w międzynarodowych konkursach University Rover Challenge i uczestniczący w projektach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do obsługi łazików wystarczy dowolny komputer z przeglądarką i średniej szybkości łączem internetowym. Na najlepszych czekają atrakcyjne nagrody ufundowane przez Europejską Agencję Kosmiczną, a także staże w ABM Space Education.

Fot. Kadr z panelu sterowania w konkursie ReMY. Źródło: ABM Space Education

„Najważniejszą częścią konkursu jest jego realizm. Uczestnicy będą jeździć autentycznym modelem łazika marsjańskiego po geologicznie odwzorowanym kraterze, borykając się z tymi samymi wyzwaniami co pracownicy agencji kosmicznych. Począwszy od planowania misji do jej realizacji na żywo. Mamy nadzieję, że zetknięcie z prawdziwą technologią kosmiczną w akcji wyzwoli w młodych ludziach pasję do zgłębiania tajemnic wszechświata” – mówi Jakub Bochiński, koordynator programu ESERO z Centrum Nauki Kopernik.

Biuro ESERO-Polska znajduje się w Centrum Nauki Kopernik i działa we współpracy z planetarium Niebo Kopernika oraz Pracownią Edukacji CNK. Współpraca ze środowiskiem edukacyjnym jest jednym z priorytetów Kopernika, a dotychczasowa działalność pokazała, jak wiele obie strony mogą razem zrobić, by zmieniać polską szkołę na lepsze. Warsztaty i projekty edukacyjne ESERO pomagają nauczycielom rozwijać kompetencje i podnosić umiejętności prowadzenia zajęć aktywizujących uczniów. Dla uczniów to okazja do rozwijania zainteresowań naukami ścisłymi i przyrodniczymi, a także umiejętności pracy w zespole, komunikacji, krytycznego myślenia i twórczego rozwiązywania problemów. Ułatwiają to opracowywane przez Kopernika pomoce dydaktyczne, dostępne na stronie www.esero.kopernik.org.pl

Dodatkowe informacje

  • Rejestracja zespołów konkursowych do 7 marca 2016.
  • Zapraszamy do dzielenia się informacjami na temat konkursu ze wszystkimi zainteresowanymi. Konkurs ma swoją dedykowaną stronę na Facebooku.
  • Więcej informacji oraz szczegółowy regulamin konkursu znajduje się tutaj.
  • Kontakt z zespołem ESERO Polska pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik, ESERO Polska)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie