Marsjański konkurs dla gimnazjalistów i licealistów

fot. ESERO Polska / Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W jaki sposób przygotowuje się misje łazików marsjańskich? Co zrobić, żeby zasiąść za sterami takiego łazika i wybrać się w podróż po powierzchni czerwonej planety? Konkurs ReMy - Remote Mars Yard, który w tym roku po raz pierwszy odbędzie się w Polsce, pozwala wcielić się w rolę eksperta agencji kosmicznej i sterować tym niezwykłym pojazdem.

Są niewielkie, niektóre nawet wielkości pudełka po butach, i bardzo samodzielne. Zdolne nie tylko do samotnej podróży rakietą, ale także do poruszania się o własnych siłach po specyficznym terenie. 

W skromnej, metalowej konstrukcji potrafią zmieścić całe przenośne laboratorium i mnóstwo skomplikowanej elektroniki, pozwalającej przesłać na Ziemię informacje i odbierać wydawane polecenia. Łaziki badają odległe ciała niebieskie od lat 70. XX w. i osiągają fenomenalne rezultaty, nieporównywalne z obserwacjami z Ziemi czy nawet z orbity. Wszystkie najważniejsze organizacje związane z badaniami kosmosu organizują lub planują duże misje kosmiczne z użyciem łazików. Sztandarowym przykładem jest naturalnie amerykański łazik Curiosity, badający od 2012 r. powierzchnię Marsa. Jednak inne kraje nie pozostają w tyle. Chińczycy w 2013 r. bezpiecznie posadzili na powierzchni Księżyca lądownik Chang’e 3 z łazikiem Yutu. W 2018 r. Indie planują księżycową misję Chandrayaan-2, a Europejska Agencja Kosmiczna chce wysłać swój łazik ExoMars na czerwoną planetę.

Zapraszamy młodych odkrywców z całej Polski do wzięcia udziału w konkursie, którego celem jest poznanie technologicznych i naukowych wyzwań związanych z eksploracją Marsa. Nauczycieli zapraszamy do tworzenia i zgłaszania zespołów konkursowych. Projekt ReMY - Remote Mars Yard, współorganizowany przez biuro ESERO Europejskiej Agencji Kosmicznej i ABM Space Education, oferuje młodym ludziom szansę na wykazanie się swoją pomysłowością i umiejętnością pracy zespołowej, a także na pogłębienie wiedzy o podboju kosmosu w różnych dziedzinach. Począwszy od astronautyki i astrobiologii, przez geologię i inżynierię kosmiczną, po podróże międzyplanetarne.

Zadaniem uczestników będzie stworzenie zespołu badaczy i inżynierów, którzy wezmą udział w symulowanym lądowaniu na Marsie. Zbadają tam jeden z marsjańskich kraterów, przez Internet sterując specjalnie do tego celu zbudowanym łazikiem marsjańskim. Zespoły składające się z uczniów gimnazjów lub liceów w wieku od 13 do 20 roku życia, wraz z opiekunem, będą konkurować ze sobą na przestrzeni paru miesięcy o miano najlepszych badaczy czerwonej planety.

Aby symulacja była jak najbardziej zbliżona do rzeczywistości, konkursowe łaziki oraz makieta marsjańskiego krateru zostały zbudowane specjalnie na potrzeby rywalizacji przez specjalistów z ABM Space Education. Są to eksperci wielokrotnie nagradzani w międzynarodowych konkursach University Rover Challenge i uczestniczący w projektach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do obsługi łazików wystarczy dowolny komputer z przeglądarką i średniej szybkości łączem internetowym. Na najlepszych czekają atrakcyjne nagrody ufundowane przez Europejską Agencję Kosmiczną, a także staże w ABM Space Education.

Fot. Kadr z panelu sterowania w konkursie ReMY. Źródło: ABM Space Education

„Najważniejszą częścią konkursu jest jego realizm. Uczestnicy będą jeździć autentycznym modelem łazika marsjańskiego po geologicznie odwzorowanym kraterze, borykając się z tymi samymi wyzwaniami co pracownicy agencji kosmicznych. Począwszy od planowania misji do jej realizacji na żywo. Mamy nadzieję, że zetknięcie z prawdziwą technologią kosmiczną w akcji wyzwoli w młodych ludziach pasję do zgłębiania tajemnic wszechświata” – mówi Jakub Bochiński, koordynator programu ESERO z Centrum Nauki Kopernik.

Biuro ESERO-Polska znajduje się w Centrum Nauki Kopernik i działa we współpracy z planetarium Niebo Kopernika oraz Pracownią Edukacji CNK. Współpraca ze środowiskiem edukacyjnym jest jednym z priorytetów Kopernika, a dotychczasowa działalność pokazała, jak wiele obie strony mogą razem zrobić, by zmieniać polską szkołę na lepsze. Warsztaty i projekty edukacyjne ESERO pomagają nauczycielom rozwijać kompetencje i podnosić umiejętności prowadzenia zajęć aktywizujących uczniów. Dla uczniów to okazja do rozwijania zainteresowań naukami ścisłymi i przyrodniczymi, a także umiejętności pracy w zespole, komunikacji, krytycznego myślenia i twórczego rozwiązywania problemów. Ułatwiają to opracowywane przez Kopernika pomoce dydaktyczne, dostępne na stronie www.esero.kopernik.org.pl

Dodatkowe informacje

  • Rejestracja zespołów konkursowych do 7 marca 2016.
  • Zapraszamy do dzielenia się informacjami na temat konkursu ze wszystkimi zainteresowanymi. Konkurs ma swoją dedykowaną stronę na Facebooku.
  • Więcej informacji oraz szczegółowy regulamin konkursu znajduje się tutaj.
  • Kontakt z zespołem ESERO Polska pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik, ESERO Polska)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie