Zrób niedźwiedziom przysługę

fot. Fundacja Uniwersytet Dzieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zrównoważony rozwój kojarzy się z problemami globalnymi w skali całego świata: rozwojem gospodarczym, przemysłowym, zanieczyszczeniem środowiska. Ale to także świat najbliżej nas. Nie sposób skupiać się jedynie na ujęciu globalnym, kluczowe jest myślenie o otaczającej nas przyrodzie oraz o współistnieniu człowieka ze zwierzętami i roślinami. Fundacja Uniwersytet Dzieci rozpoczęła realizację programu "Zrób niedźwiedziom przysługę. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w szkołach podstawowych".

Program jest próbą odpowiedzi na ważne pytania dotyczące współczesnego człowieka i wypracowaniem przez nauczycieli i uczniów nowatorskich rozwiązań uwzględniających potrzeby zwierząt żyjących w otoczeniu, ciągłości ekosystemu, przy jednoczesnym zachowaniu funkcjonalności dla mieszkańców.

Celem programu jest zwiększenie świadomości ekologicznej wśród uczniów szkół podstawowych, zainspirowanie nauczycieli, jak w ciekawy sposób wprowadzać tematykę zrównoważonego rozwoju do szkół oraz pobudzenie ich do działań na rzecz ochrony zagrożonych gatunków zwierząt.

Program "Zrób niedźwiedziom przysługę…" to dwa ogólnopolskie konkursy: pierwszy jest skierowany do uczniów klas I-VI, drugi do nauczycieli szkół podstawowych. W konkursach najważniejsze jest pokazanie, że mamy wpływ na to, co dzieje się w naszym środowisku i upowszechnianie tej wiedzy.

Nagrodami w konkursie dla uczniów są zestawy edukacyjne, a w konkursie dla nauczycieli - nagrody pieniężne. Podsumowaniem programu połączonym z rozdaniem nagród pieniężnych będzie konferencja.

Konkurs dla uczniów

Konkurs dla uczniów polega na stworzeniu makiet lokalnego otoczenia pod kątem potrzeb ludzi i zwierząt. Nauczyciel wprowadza uczniów w zadanie, realizując scenariusz lekcji dostosowany do wieku i możliwości poznawczych dziecka. W konkursie nagrodzimy 100 prac, które wyróżnią się najciekawszymi rozwiązaniami ekologicznymi.

Konkurs dla nauczycieli

Zadaniem nauczycieli szkoły podstawowej jest stworzenie 3-6 aktywności związanych z tematem konkursu, które pomogą uczniom zdobyć wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju. Autorzy najciekawszych pomysłów otrzymają atrakcyjne nagrody pieniężne, z czego 3 aktywności zostaną opracowane przez naukowców i opublikowane w serwisie Scenariusze Lekcji oraz w miesięczniku AURA.

Nauczyciel może wziąć udział w obu konkursach lub jednym z nich.

Więcej na temat programu: http://www.scenariuszelekcji.edu.pl/programy/zrownowazony-rozwoj

 

(Źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie