Eksplozja wczesnoszkolnych inspiracji

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele osób od dawna czekało na to spotkanie - czeka nas bardzo intensywny edukacyjnie weekend. Na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2016 gościmy w Bibliotece Narodowej w Warszawie ponad 300 nauczycieli wczesnoszkolnych z całego kraju. Tematem przewodnim w 2016 r. jest muzyka – planując tegoroczne wydarzenie mieliśmy na uwadze jej wpływ na rozwój dzieci i tak zaplanowaliśmy program, aby pokazać, w jaki sposób w klasach 1-3 można z dziećmi dobrze bawić się muzyką.

O tym, że muzyka pozytywnie wpływa na rozwój intelektualny i psychiczny dzieci napisano na świecie już setki tomów (zob. też Jak uczyć dzieci muzyki?). Ale z drugiej strony można zaryzykować tezę, że polska szkoła powszechna odwróciła się od muzyki, zaniedbała ją, jeśli wręcz nie wygoniła jej ze szkoły. Ktoś zadecydował kiedyś w MEN, może nie wprost, ale de facto, że miejsce muzyki jest w szkołach muzycznych, a muzyka w szkole to tzw. michałek i jako taka nie ma wielkiej wartości. Szkodliwe skutki takiego podejścia są już widoczne w szkołach, zwłaszcza podstawowych. I coś z tym trzeba szybko zrobić. Zróbmy wszystko, aby w szkołach nastąpił renesans muzykowania. W Szwecji na przykład przywiązuje się duże znacznie muzyce – jednym z testowanych pomysłów było, aby każda klasa uczyła się gry na innym instrumencie. Dużą pomocą mogą służyć też nowoczesne technologie – w tabletach i smartfonach kryją się wspaniałe aplikacje, które zachęcają do muzykowania i komponowania własnych utworów od najmłodszych lat. O tym będziemy mówić dużo na tych INSPIR@CJACH.

Musimy próbować odbudować edukację muzyczną zwłaszcza w pierwszych latach szkoły podstawowej. Jest to etap intensywnego rozwoju, w którym muzykowanie może odegrać ważną rolę. W serwisie www.badania.net prezentowany artykuł Marty Wrońskiej poświęcony edukacji muzycznej, a nim skrót badań prof. Glenn-Schellenberga prowadzonych w Stanach Zjednoczonych (pełen artykuł dotyczący badań dostępny jest w języku angielskim na stronach Biblioteki Publicznej Nowego Jorku).

„W eksperymencie prof. Glenn-Schellenberga zbadano 6-letnie dzieci. Najpierw mierzono ich poziom inteligencji, po czym przypisywano je losowo do jednej z grup eksperymentalnych, w których przez 36 tygodni dzieci uczyły się gry na keyboardzie (1a) lub śpiewu (1b), albo jednej z grup kontrolnych - 36 tygodni nauki aktorstwa (2a) lub brak takich lekcji (2b). Po zakończeniu nauki ponownie mierzono poziom inteligencji. Wyższy przyrost IQ zaobserwowano w grupach eksperymentalnych niż w grupach kontrolnych: dzieci uczące się śpiewu lub gry na keyboardzie były wszechstronnie bardziej inteligentne – wypadały lepiej we wszystkich skalach testu inteligencji. Dodatkowo wykryto pozytywny wpływ lekcji aktorstwa na umiejętności społeczne. Wyniki innego badania Glenn-Schellenberga dowiodły, że „uczenie się muzyki wpływa na zdolności poznawcze tym bardziej, im dłuższy czas nauki. Skutki muzycznej edukacji są również bardziej długotrwałe oraz nie można ich przypisać innym zmiennym (jak np. dochód w rodzinie lub wykształcenie rodziców); różnią się od wpływu innych dodatkowych zajęć” na rozwój młodego mózgu.

Dziś i jutro będziemy chcieli pokazać wiele ciekawych aktywności i zabaw związanych z muzyką, z których mogliby skorzystać uczniowie w klasach 1-3. Jedną z sesji poprowadzi Szymon Wyrzykowski, jeden z najbardziej utalentowanych młodych polskich dyrygentów, obecnie pełniący funkcję kierownika artystycznego i dyrygenta Chóru Polskiego Radia w Krakowie.

Ale nie tylko samą muzyką będziemy się cieszyć – w programie jest wiele niesamowitych prezentacji i pomysłów: będziemy m. in. pokazywać, jak stworzyć pomoc dydaktyczną z niczego, jak bawić się kodami QR, jak mądrze używać technologii na zajęciach, jak oceniać nie stawiając stopni lub znaczków stopniopodobnych, jak poprawiać znajomość języka angielskiego, i wiele wiele innych ciekawych dobrych praktyk prosto od największych ekspertów nauczania wczesnoszkolnego, czyli nauczycielek pracujących codziennie z dziećmi w polskich szkołach. Wszystkie wystąpienia będą nagrywane i publikowane na naszych stronach i profilu FB. Zapraszamy także do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i opiniami w komentarzach i blogach.

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a zwłaszcza nauczycielki wczesnoszkolne działające hiperaktywnie w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie