Projekt Planetarium

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Współczesna edukacja nie może polegać tylko na chłonięciu wiedzy przez uczniów. Znacznie ważniejsze jest wykorzystanie wiedzy, którą nabywamy w szkole i poza nią. Świetnym obszarem działań uczniów jest astronomia. Grupa licealistów z drugiej klasy I LO im. Bolesława Krzywoustego ze Słupska samodzielnie zbudowała planetarium. Jego kopuła na 6 m, a w środku mieści się nawet 30 osób.

Wszystko zaczęło się 10 lat temu. Wojciech Karcz z Centrum Nauki Kopernik był wtedy uczniem liceum. Od zawsze lubił wyzwania konstrukcyjne. Zbudował dziesięciometrowego foliowego misia, potem wahadło Foucault. Miesiąc przed maturą postanowił stworzyć w pełni funkcjonalne planetarium. Sześciometrowa kopuła powstała w całości z kartonu, a projektor gwiazd został zbudowany z globusa nieba, zasilonego starym akumulatorem od Fiata 126p.

Teraz Wojciech powtórzył projekt z obecnymi licealistami, korzystając z aktualnie dostępnych technologii. Kopuła słupskiego planetarium wykonana została z rurek PVC, okrytych starym spadochronem i wyciemnionych folią. Do stworzenia projektora gwiazdowego wykorzystano zwykły projektor cyfrowy i wypukłe lustro. Planetarium jest mobilne – można je łatwo demontować i montować w dowolnym miejscu. Kosztowało ok. 1500 PLN. Prace trwały około 3 tygodni. Planetarium zostało także pokazano w Centrum Nauki Kopernik.

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie