Praca projektowa należy do moich ulubionych form pracy z młodzieżą. Pozwala ona na samodzielność w odkrywaniu wiedzy, pobudza kreatywność i daje szansę pokazania swoich mocnych stron.
Dlatego też nieustannie staram się angażować młodzież mojej szkoły w projekty Erasmus+ (wcześniej Comenius). Właśnie realizujemy jeden z nich skupiony na I wojnie światowej i jej konsekwencjach: „Transforming Europe – World War I and its consequences 1918-2018”. Nie jest to temat prosty i tym bardziej warty rozważenia.
W ramach ostatniej wizyty partnerskiej w ramach projektu Erasmus+ w Ikast w Danii uczniowie pracowali nad teatralną interpretacją pięciu wierszy poetów z okresu I wojny światowej: The Soldier Rooperta Brooke’a, Dulce et decorum est. Wilfreda Owena, An Irish Airman foresees his death W.B. Yeatsa, Glory of women oraz Dreamers Siegfrieda Sassoona.
Wcześniej, jeszcze w szkołach partnerskich, wiersze te opracowywali na platformie eTwinning i podczas lekcji języka angielskiego. Początkowo mieli wybrać jedną linijkę tekstu, która szczególnie do nich przemawia, a następnie pomyśleć jak kreatywnie przedstawić ideę, która zawarta jest w tej linijce.
Reżyserzy przedstawienia – troje nauczycieli: dwoje anglistów oraz nauczycielka teatru – służyli jako doradcy i wprowadzali dodatkowe ograniczenia do przedstawienia: najpierw ograniczenie czasowe, potem gatunek (każda grupa miała przygotować impresję w innym gatunku: komedia, tragedia, bajka, etc.), następnie ilość rekwizytów czy niemożność wykorzystania gotowych dźwięków.
Po 4 dniach wytężonej pracy, warsztatów aktorskich i dramatycznych powstało 30 minutowe przedstawienie pokazujące wojnę w wielu perspektywach – nie tylko w kontekście I wojny światowej.
Zapraszam do oglądania:
Notka o autorce: Dr Barbara Ostrowska – psycholog, trener, nauczyciel Międzynarodowych Szkół Paderewski w Lublinie, członek grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i koordynuje projekty europejskie w swojej szkole. Niniejszy post ukazał się w blogu Superbelfrów, licencja CC-BY-SA.