Z czytaniem za pan brat

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wspólne czytanie to coś więcej niż tylko poznawanie fascynujących światów ulubionych bohaterów książkowych. Dzieci z 450 klubów czytelniczych w całej Polsce, które powstały w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) PoczytajMy, razem się bawią, tańczą, występują. Co najważniejsze uczą się także pracy w zespole, odpowiedzialności za innych, budują pewność siebie i pokazują, że czytanie jest świetnym sposobem spędzania wolnego czasu.

Z miłości do książek 

"Zazwyczaj słyszy się, że dzisiejsza młodzież wolny czas spędza w internecie, a rosnąca liczba klubów czytelniczych pokazuje, że są dzieci, i jest ich całkiem dużo, dla których czytanie jest najciekawszą rozrywką" – mówi Anna Piszewska, koordynatorka programu PoczytajMy. "Najwięcej klubów czytelniczych w tym roku pojawiło się w województwach śląskim, mazowieckim i wielkopolskim. Cieszy szczególnie fakt, że gro z nich powstało w małych miejscowościach."

Mali miłośnicy książek pod opieką dorosłych przygotowują regularne spotkania czytelnicze dla dzieci z przedszkoli, świetlic, szkół podstawowych czy domów dziecka. Dzięki udziałowi w programie młodzież ma szansę działać na rzecz innych a także poznawać swoją najbliższą okolicę – jej historię, legendy z nią związane.

Można się sprawdzić

Jak wynika z doświadczeń naszych uczestników głośne czytanie pozwala zmienić postrzeganie samego siebie. "Chcieliśmy się dzielić naszą miłością do książek, a okazało się, że bardzo wiele otrzymaliśmy od naszych wiernych słuchaczy" – mówi Kinga, uczennica z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Bohaterów Westerplatte w Garwolinie. "Widząc ciekawość w oczach maluchów, zapominaliśmy o tremie przed wystąpieniami publicznymi. Każde takie głośne czytanie wzmacniało naszą wiarę w samych siebie" – dodaje Alicja. Dziewczyny podkreślają, że są uczennicami klasy artystyczno-pedagogicznej i mogły w praktyce sprawdzić, czy wybrały właściwy dla siebie kierunek kształcenia. Podobne spostrzeżenia mają uczennice z Liceum Ogólnokształcącego w Krzepicach, które czytały bajki grupie Smerfów w Przedszkolu Samorządowym nr 1. Ewa, Natalia i Agnieszka zgodnie przyznają, że wspólny czas z maluchami był świetną okazją do poznania warsztatu nauczyciela wychowania przedszkolnego i był źródłem olbrzymiej satysfakcji.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

 

Patrzeć na świat z wrażliwością

Czytanie ma różne oblicze, co pokazali uczniowie z Prywatnej Szkoły Podstawowej Gaudium Et Studium w Poznaniu. Wykazali się oni wyjątkową wrażliwością społeczną, podejmując się wyzwania, jakim było zorganizowanie „żywej biblioteki” z udziałem osób o różnych narodowościach. "Nie zgadzamy się na agresję, na to, że jeden człowiek atakuje drugiego tylko dlatego, że ma inny kolor skóry czy wyznanie" – mówi Jakub, jeden z autorów projektu. "Młodzież pierwotnie chciała propagować czytelnictwo wśród najmłodszych. Jednak po pobiciu na tle rasowym, do jakiego doszło w naszym mieście, sami zaproponowali, żeby rozmawiać o tolerancji" – mówi Katarzyna Kłopska, opiekunka zespołu, który realizował PoczytajMy. Zamiast tradycyjnych książek młodzi ludzie „czytali” żywe historie zaproszonych gości – przedstawicieli innych narodowości mieszkających w Polsce. "Na jednym spotkaniu jeden z uczniów zapytał się Palestyńczyka czy on jest terrorystą. Dzięki otwartości i ciekawości poznawczej dzieci ze szkół podstawowych konfrontowały stereotypy z rzeczywistością, uczyły się tolerancji i poszanowania inności" – dodaje Katarzyna Kłopska.

Czytają również najmłodsi

Szczególnie cieszy, jak w czytanie innym angażują się najmłodsi. Członkinie klubu czytelniczego działającego przy Szkole Podstawowej w Łęczycy przygotowały dla swoich rówieśników Dzień Postaci z Bajek. W świat Kota w Butach, Śnieżki, Królowej Śniegu, Księżniczek, Książąt, Brzydkiego Kaczątka wprowadziły uczennice, przedstawiając Kapryśną Księżniczkę. W bajkowym klimacie spotkanie czytelnicze z najmłodszymi utrzymali również uczniowie z Gimnazjum nr 1 im. Książąt Oleśnickich w Oleśnicy. Klubowicze odwiedzili grupę Tygrysków z Przedszkola nr 1 i zaproponowali swoiste kalambury – raz maluszki zgadywały, jakie postacie odgrywają uczniowie, raz przedszkolaki wcielały się w role ulubionych bohaterów bajkowych. Dobór książki do wspólnego czytania był również bardzo przemyślany – „Kubuś Puchatek i Hefalumpy” – książka, w której idealnie przedstawiono łamanie stereotypów.

Jak to jest z tym czytaniem?

Jak wynika z Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) 5% dzieci w podstawówce w ogóle nie czyta książek, a w gimnazjum zwiększa się ten odsetek do 14%. "Tym bardziej jest potrzebne to, co robimy" – przyznaje Anna Piszewska. "Dzieci, wspólnie czytając, kształtują w sobie nawyk obcowania z książką i przy okazji zdobywają wiele cennych umiejętności – występowania publicznego czy współpracy w grupie" – dodaje Anna Piszewska.

 

Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie