Program edukacyjny "Wolontariat z klasą" w szkołach ponadgimnazjalnych w Wielkopolsce

fot. Stowarzyszenie CREO

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stowarzyszenie CREO działa aktywnie na terenie Wielkopolski od 2004 roku, wspierając rozwój społeczeństwa obywatelskiego i wolontariatu. W bieżącym roku szkolnym rozpoczęło realizację kolejnej edycji projektu Wolontariat z klasą, do której tym razem zaprosiło młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych.

Program edukacyjny Stowarzyszenia CREO zakłada zaktywizowanie aż 300 uczniów i uczennic z 20 szkół ponadgimnazjalnych z Wielkopolski do działań wolontaryjnych na rzecz osób starszych i z niepełnosprawnością. Realizacja tego celu zaplanowana została na rok szkolny 2016/2017. Pierwsze działania rozpoczęły się już w sierpniu 2016 roku od rekrutacji 20 nauczycieli, którzy po przeszkoleniu przez trenerów Stowarzyszenia CREO stali się Koordynatorami Szkolnych Klubów Wolontariatu. To oni dzięki doświadczeniu, chęci wspierania młodzieży i merytorycznej wiedzy zdobytej na szkoleniu podjęli się realizacji kolejnego etapu projektu, jakim jest powołanie, prowadzenie lub rozwijanie Szkolnego Klubu Wolontariatu na terenie własnej szkoły.

Warto przypomnieć, iż wybór kierunków, w jakich młodzież ma angażować się w wolontariat w trakcie projektu Wolontariat z klasą (tj. wolontariat na rzecz osób starszych i osób z niepełnosprawnościami) dokonany został przez Stowarzyszenie CREO bazując na wcześniejszych doświadczeniach organizacji. W poprzedniej edycji projektu w roku szkolnym 2015/2016 CREO wdrożyło bowiem do aktywnych działań wolontariackich na rzecz osób starszych i z niepełnosprawnościami blisko 800 gimnazjalistów z 30 szkół w Wielkopolsce, którzy zrealizowali blisko 100 inicjatyw wolontariackich!

Opierając się o sprawdzone rozwiązania z poprzednich edycji – program edukacyjny także i w tym roku składa się z cyklu czterech spotkań, podczas których młodzież ma możliwość założyć na siebie skafander starości (symulator ograniczający ruchy, wzrok i słuch), poszerzyć wiedzę z zakresu gerontologii (aspektu społecznego, psychicznego i fizycznego funkcjonowania osoby w wieku senioralnym), przyczyn, rodzajów niepełnosprawności czy też nabyć praktyczne umiejętności w zakresie asysty osobie z niepełnosprawnością ruchową poruszającą się na wózku inwalidzkim.

Wiele emocji wśród młodzieży wzbudza symulator starości, który posiada funkcję umożliwiającą pokazanie uczniom choroby Parkinsona. – zauważa Ryszard Michalski, Prezes Stowarzyszenia Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO, realizatora programu.

Prozaiczne z pozoru zadania przygotowane dla młodzieży, jak próba utrzymania książki, skupienia wzroku na tekście i skoncentrowania się na nim czy też próba czytelnego złożenia podpisu na dokumencie sprawiają, iż uczniowie własnej skórze odczuwają, z czym na co dzień boryka się osoba starsza i chora na tą nieuleczalną jeszcze chorobę o podłożu neurologicznym. Wiele emocji wywołuje u młodzieży ta sytuacja, w której nie są w stanie zapanować nad swoim ciałem i mimowolnym drżeniem spoczynkowym dłoni, które jak wiadomo jest jednym z charakterystycznych symptomów tej choroby. – dodaje Ryszard Michalski.

W ramach cyklu szkoleń odbędą się także warsztaty z przedstawicielami Fundacji Podaj Dalej czy Fundacji Wózkowicze.pl, których celem jest skonfrontowanie młodzieży z ich dotychczasową wiedzą, przekonaniami, nawet uprzedzeniami związanymi z niepełnosprawnością oraz stanowić będzie możliwość wykorzystania nabytych umiejętności z zakresu pomocy w asystowaniu osobom z niepełnosprawnością ruchową, ponieważ trenerzy poruszają się na wózkach inwalidzkich.

Jest dla nas oczywistym, iż aby odpowiednio przygotować młodych ludzi u progu dorosłości do odpowiedzialnego życia w społeczności, niezbędne jest przekazywanie im wiedzy i umiejętności w zakresie integracji społecznej. Zmiana postaw młodzieży wobec starości i niepełnosprawności jest możliwa tylko przez kontakty, poznanie, wzbudzenie zaufania i poczucia zrozumienia choroby i starzenia się – dodaje Ryszard Michalski.

Z tego względu efektem końcowym projektu będzie realizacja przez każdy z dwudziestu Szkolnych Klubów Wolontariatu inicjatywy wolontaryjnej na rzecz osób starszych i z niepełnosprawnością w swojej społeczności lokalnej. Pierwsze inicjatywy rozpoczną się w styczniu 2017 rok i będą realizowane na terenie całej Wielkopolski.

Wolontariusze ze Szkolnych Klubów Wolontariatu w trakcie roku szkolnego realizują także inne działania pomocowe – m.in. wspierają także swoich młodszych kolegów i koleżanki ze Szkolnych Klubów Wielkoducha (działających w 35 szkołach podstawowych w Wielkopolsce) w akcji charytatywnej WIELKODUCHY i pomagają im szyć maskotki, które trafiają na internetowe aukcje. Dochód zostanie przeznaczony na zakup sprzętu i narzędzi dydaktycznych dla dzieci niewidomych z Ośrodka w Owińskach. Szczegóły akcji dostępne są pod adresem
www.siepomaga.pl/wielkoduchy, a same maskotki Wielkoducha można zakupić na aukcjach na serwisie charytatywni.allegro.pl.

Projekt edukacyjny "Wolontariat z Klasą" realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Wojewody Wielkopolskiego, Prezydenta Miasta Poznania oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty. Realizatorem Projektu jest Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO.

Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

***

Zapraszamy do śledzenia poczynań Wolontariuszy z Klasą na stronie internetowej 
www.wolontariat.eu oraz na profilu facebook Stowarzyszenia CREO.

Zachęcamy do przekazania 1% swojego podatku na rozwijanie wolontariatu w szkołach w ramach programu „WOLONTARIAT Z KLASĄ”.

Wystarczy w odpowiednim miejscu w deklaracji podatkowej wpisać nr KRS: 0000218555

Zgromadzone w ten sposób fundusze pozwolą na realizowanie programu w kolejnych szkołach!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie