W trosce o czyste powietrze

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z danych Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że aż 33 z 50 miast posiadających najbardziej zanieczyszczone powietrze w Europie to polskie ośrodki miejskie. A przecież odpowiedzialność za czyste powietrze ponosi każdy z nas. Dlatego tak ważna jest edukacja i uświadamianie, jak można na co dzień przeciwdziałać temu problemowi. Taki cel ma program Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) - Weź oddech, który wprowadza do polskich szkół potrzebną wiedzę w tym zakresie, a nauczycielom daje konkretne narzędzia, jak rozmawiać o niskiej emisji.

Jak walczyć z zanieczyszczeniem powietrza?

Czy niska emisja oznacza, że jest jej mało? Nic bardziej mylnego! Jest to po prostu emisja szkodliwych substancji na niskiej wysokości, pochodząca z nieefektywnego spalania paliw stałych w przydomowych piecach oraz z transportu. Jak szacuje międzynarodowa organizacja non-profit HEAL, z powodu zanieczyszczenia powietrza w Polsce przedwcześnie umiera około 44 000 osób rocznie. Trudno przejść obok skali tego zjawiska obojętnie. "Niska emisja jest – tylko i aż – skutkiem naszych przyzwyczajeń. Pojadę samochodem do pracy oddalonej od domu o dwa przystanki tramwajem, wrzucę do pieca stare czasopismo albo plastikowe opakowanie" – mówi Urszula Bijoś, koordynatorka programu. "Dlatego świadome postawy i przyzwyczajenia chcemy budować od najwcześniejszych lat, by decyzje podejmowane już w dorosłym życiu służyły środowisku" – dodaje Urszula Bijoś. Aż 20% Polaków uważa, że palenie śmieci to zachowanie proekologiczne (badania przeprowadzone w ramach kampanii "Nie rób dymu"). To tylko dowodzi konieczności prowadzenia działań edukacyjnych w tym obszarze.

W programie edukacyjnym Weź oddech, który jest współfinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, biorą udział nauczyciele i uczniowie z 75 gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z województw lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego i świętokrzyskiego. Uczestnicy programu uczą się, jak efektywnie mogą dbać o czyste powietrze na co dzień.

Ważnym elementem działań podejmowanych w Weź oddech była diagnoza społeczna, czyli przeprowadzenie badania w swojej społeczności lokalnej. Pozwalała ona stwierdzić, jakie są lokalne źródła niskiej emisji oraz zbadać stan wiedzy i świadomości mieszkańców danej miejscowości. Uczniowie z pomocą kart pracy przygotowanych przez CEO i samych nauczycieli zaangażowanych w projekt zadawali pytania badawcze, tworzyli ankiety, wypełniali wykresy, wyciągali wnioski. Na podstawie zdobytych informacji młodzież proponowała adekwatne działania.

Przykładowo grupa z Publicznego Gimnazjum w Łagowie samodzielnie opracowała ulotki, spotkała się z wójtem gminy, a następnie zorganizowała happening pod hasłem Stop niskiej emisji! na rynku w Łagowie. W jego trakcie informowała mieszkańców, jakie są przyczyny i skutki niskiej emisji. Natomiast grupa z Gimnazjum nr 5 im. Sybiraków w Zamościu rozdawała przechodniom nasiona lawendy - rośliny nie tylko pięknie pachnącej, ale również oczyszczającej powietrze!

Uczniowie często kierowali swoje projekty do młodszych kolegów i koleżanek. Grupa z Gimnazjum w Gnieździskach przygotowała makietę z natężeniem ruchu w swojej miejscowości, aby przedstawić problem niskiej emisji w przystępny sposób. Zresztą nie tylko najmłodsi potrzebują informacji na temat niskiej emisji. Grupa z Gimnazjum w Dąbrowicach zorganizowała przedstawienie dla seniorów na ten temat. Z kolei uczniowie z Gimnazjum w Czemiernikach zaprosili mieszkańców miejscowości do wzięcia udziału w grze terenowej pt. Co z tym powietrzem?.

"Zachęcamy uczniów do kreatywnego podejścia do tematu czystości powietrza, dzięki czemu bardziej się angażują i przekazują niezbędną wiedzę dalej w sposób atrakcyjny dla lokalnych społeczności" – mówi Urszula Bijoś. Poza edukowaniem mieszkańców na temat ochrony czystości powietrza, uczniowie widzą również inne korzyści z udziału w programie.

"Wyszliśmy z ławek szkolnych, by uczyć innych. Zintegrowaliśmy się wokół bardzo ważnego dla naszej przyszłości tematu" – twierdzą uczniowie z Gimnazjum im. Jana Dobrogosta Krasińskiego w Węgrowie. Natomiast grupa z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Żółwinie podkreśla, że nauczyli się planowania i organizacji pracy, wykorzystywania zdobytej wiedzy w działaniu oraz odpowiedzialności za pracę. Za największy sukces młodzież uważa - liczne pytania od młodszych kolegów, co mogą jeszcze zrobić, by poprawić stan czystości powietrza. "Zapraszamy wszystkich nauczycieli do włączenia się w aktywne przeciwdziałanie zanieczyszczeniu powietrza. Z wszystkich materiałów udostępnionych na stronie wezoddech.ceo.org.pl można korzystać bezpłatnie" – zachęca Urszula Bijoś.

Niska emisja a smog

Niska emisja wynika z ogrzewania domów za pomocą węgla i innych paliw stałych, często w piecach nie spełniających żadnych standardów emisyjnych. Można w nich spalić nie tylko węgiel najgorszej jakości, ale również śmieci. Duży wpływ na niską jakość powietrza ma również transport. Liczba pojazdów spalinowych na polskich drogach, szczególnie w miastach, ciągle rośnie. Niska emisja może prowadzić do powstawania smogu, czyli zjawiska polegającego na współwystępowaniu zanieczyszczonego powietrza oraz niekorzystnych zjawisk atmosferycznych (duże zamglenie i brak wiatru).

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej; fot. CC-BY Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie