TIK w międzyszkolnym, integracyjnym projekcie: Oto My

Fot. ZSS w Kowanówku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowoczesne technologie stały się nie tylko uatrakcyjnieniem i wsparciem procesu edukacyjnego, ale również nieodłącznym elementem większości realizowanych projektów szkolnych. Takim przykładem może być realizowany już drugi raz integracyjny projekt „Oto My”.

Projekt dotyczył współpracy czterech szkół: Szkoły Podstawowej w Pile im. Lotników Polskich reprezentowanej przez klasę pierwszą i Panią Aleksandrę Schoen- Kamińską, klasę piątą w Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Połajewie z opiekunami Markiem Kasprzakiem i Panią Dyrektor Lucyną Stolcman, Prywatną Polsko-Angielską Szkołę Johna Deweya w Obornikach, którą reprezentowała klasa 4a pod opieką Pani Jolanty Makowskiej i Zyty Czechowskiej oraz uczniów klasy pierwszej gimnazjum i szkoły przysposabiającej do pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Wzięli w nim udział uczniowie na różnych poziomach edukacyjnych, co było z góry zamierzonym celem. Zgodnie z pedagogiką Montessorii, warto aby dzieci współpracowały ze sobą niezależnie od wieku i niepełnosprawności. Z różnicy wieku można uczynić atut, który podczas różnorodnych aktywności uczniów wykorzystaliśmy. Projekt rozpoczęliśmy od wspólnej wideokonferencji, podczas której uczniowie mieli okazję się poznać, omówić szczegóły projektu i współpracy. Podczas realizacji zadań uczniowie prezentowali ich wyniki i powstałe produkty( filmiki, prezentacje, ćwiczenia, interaktywne zasoby), na założonym specjalnie do realizacji tego projektu blogu „Oto My”.

Nadrzędnym celem projektu była prezentacja umiejętności i mocnych stron uczniów poszczególnych klas. „Maleńsze” z Piły uwielbiają muzykować dlatego pokazywali nam jak śpiew i gra na instrumentach pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Udowodnili też, że muzyka może posłużyć im do nauki kodowania wykorzystując przy tym sprzęt Makey Makey. Uczniowie z Połajewa pasjonują się nowoczesnymi technologiami, które pomagają im w opisywaniu szkolnej rzeczywistości i prezentacji tradycji naszego kraju. Dlatego przygotowali szereg filmików, prezentacji i klipów na ten temat. Prywatna szkoła JDS w Obornikach pierwszy raz uczestniczyła w projekcie, dlatego postawiła przede wszystkim na prezentację swojej szkoły i jej wartości. Uczniowie pokazali nam sposoby tworzenia elektronicznych, świątecznych kartek i ćwiczeń na platformie learningapps. Uczniowie z ZSS w Kowanówku natomiast przygotowali dla swoich młodszych kolegów interaktywne ćwiczenia, gry i byli gospodarzami tegorocznej gali kończącej projekt.

Spotkaliśmy się w realnym świecie 20 grudnia w ZSS w Kowanówku. Gospodarze przedstawili przepiękną “Opowieść wigilijną” i przygotowali poczęstunek. Projekt naszym zdaniem okazał się sukcesem, ponieważ zintegrował uczniów wielu szkół, pozwolił na prezentacje mocnych stron uczniów, kolejny raz udowodniliśmy, że nowoczesne technologie mogą być sprzymierzeńcem wielu ciekawych, kreatywnych inicjatyw. Uczniowie nawiązali nowe przyjaźnie, nauczyli się być tolerancyjnymi i wspierać się wzajemnie. Nauczyciele postawili przede wszystkim na wymianę doświadczeń , wzbogacenie własnego warsztatu pracy i współpracę w zakresie wielu inicjatyw.

Za rok kolejna odsłona projektu „Oto My”. Być może dołączą do nas inne szkoły, dla których takie wartości jak tolerancja, współpraca, empatia w połączeniu z nowoczesnością i nowymi technologiami mają znaczenie.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska są nauczycielkami w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku i członkiniami społeczności Superbelfrzy RP. Prowadzą blog www.specjalni.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie