ADAPTER w Szkole – audiodeskrypcja jako innowacja pedagogiczna

fot. Fundacja KATARYNKA

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy narzędzia wspierające osoby niewidome mogą pomóc w edukacji pełnosprawnych uczniów? Audiodeskrypcja to doskonały przykład narzędzia, które na zajęciach polonistycznych rozwija kompetencje językowe, wypowiedzi ustne i pisemne czy formułowanie własnych opinii.

Audiodeskrypcja, czyli ustny opis obrazu, filmu i innych treści audiowizualnych to narzędzie przeznaczone dla osób z dysfunkcją wzroku. Jednak wykorzystana w edukacji, staje się innowacją pedagogiczną, która służy rozwijaniu wyobraźni, słownictwa i wiedzy o kulturze. Audiodeskrypcja otwiera nowe możliwości przed tymi, którzy szukają ciekawych wyzwań w pracy pedagogicznej.

„Podczas wieloletniej współpracy ze specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi dla niewidomych zauważyliśmy, że zarówno dzieci jak i nauczyciele potrzebują kontaktu z filmem. Brakuje także dostosowanych materiałów filmowych, które można wykorzystywać podczas lekcji języka polskiego” – mówi Justyna Mańkowska wiceprezes Fundacji KATARYNKA. „Szukając kompleksowego narzędzia edukacyjnego, stworzyliśmy ADAPTER w szkole.”

Projekt „ADAPTER w szkole” opiera się na trzech elementach:

  1. Audiodeskrypcja – czyli narzędzie, które opisuje treści wizualne na potrzeby osób niewidomych. Wzbogaca słownictwo, wiedzę o kulturze i rozwija wyobraźnię.
  2. Materiał filmowy - aby wprowadzić audiodeskrypcję do edukacji, wzięliśmy na warsztat adaptacje filmowe lektur szkolnych – najbardziej uniwersalny materiał filmowy, który potrzebuje odświeżenia.
  3. Internet – czyli najbliższy młodzieży sposób komunikacji. Wszystkie materiały filmowe znajdują się na darmowej platformie filmowej www.adapter.pl.
fot. Fundacja KATARYNKA

Praca z uczniami z niepełnosprawnościami otworzyła jednak kolejne obszary do eksperymentu. Podczas warsztatów okazało się, że audiodeskrypcja w edukacji nie tylko pozwala odbierać im dzieło filmowe. Audiodeskrypcja doskonale sprawdza się także w rozwijaniu kompetencji językowych oraz budowaniu wypowiedzi. Analizując opisy bohaterów, przyrody, młodzież tworzyła autorskie wypowiedzi, przyswajając język, informacje i interpretując to, co zostało im przedstawione w formie audiodeskrypcji. Dlatego „ADAPTER w szkole” został wdrożony także na warsztatach w szkołach masowych.

„Uczniowie w szkołach powszechnych doświadczali najpierw odbioru filmu tylko słuchem – dzięki audiodeskrypcji i efektom dźwiękowym wyobrażali sobie scenę filmową, głównego bohatera, tło akcji” – tłumaczy Mańkowska. „Potem poznawali zasady i hierarchię tworzenia opisów dla niewidomych, aby w efekcie tworzyć własne proste audiodeskrypcje.”

Tworzenie opisów to podstawowe narzędzie, którym posługują się poloniści. Audiodeskrypcja jest jednak dużo bardziej efektywna i atrakcyjna. Dlaczego? Ponieważ młodzi ludzie tworząc opisy, kierują je do konkretnego niewidomego odbiorcy, któremu w ten sposób mogą pomóc. Zaangażowanie społeczne młodzieży można poszerzyć także o różne działania wolontariackie.

fot. Fundacja KATARYNKA

Aby dowiedzieć się więcej na temat projektu ADAPTER w szkole, zapraszamy do kontaktu:

justyna[at]fundacjakatarynka.pl
alina[at]fundacjakatarynka.pl

www.adapter.pl
www.fundacjakatarynka.pl

 

Projekt „Adapter w Szkole” został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych PFRON.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie