Zadbajmy o stołówki szkolne

fot. Federacja Polskich Banków Żywności

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Ale ekstra!” – tak powinny reagować dzieci, wchodząc do stołówki. „Jest ona bowiem nie tylko miejscem spożywania posiłków, ale także przestrzenią, w której uczniowie spotykają się podczas długiej przerwy, budują relacje i odpoczywają”, opowiada Marek Borowski, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności. Jak zatem powinna wyglądać ekstra stołówka?

Szkolna stołówka nie zawsze wygląda zachęcająco – stare krzesła i zwykłe stoły, kolory ścian takie same jak w salach lekcyjnych i mało urozmaicone menu. Wszystkie te czynniki sprawiają, że dzieci nie chcą spożywać posiłków w szkole.

Energia i wygoda

„Do przyjścia na stołówkę uczniów ma zachęcać już sam wygląd pomieszczenia – powinno być jasne i przestronne, w przyjaznych, ale jednocześnie energetycznych kolorach, które będą zachęcać uczniów do jedzenia”, podkreśla Marek Borowski, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności, partnera społecznego programu „Extra Szkolna Stołówka”.

  • Stoły powinny być na tyle duże, by zmieściło się przy nich kilka osób, a na blatach - tace z obiadem.
  • Najlepiej, aby krzesła zostały wykonane z lekkiego materiału, żeby najmłodsi nie mieli problemu z ich przesunięciem.
  • Na stołach powinny się znajdować obrusy, serwetki i wazoniki, które stworzą domowy nastrój. Obiad w szkolnej stołówce ma przypominać rodzinny posiłek, przywoływać jego atmosferę.
  • Ciekawym elementem wykorzystywanym w nowo wyremontowanych stołówkach są dostawiane kanapy. Mogą stać przy stolikach, na przykład blisko okien lub w kątach sali. Dzięki temu do szkolnej stołówki przyjdą nie tylko amatorzy zjedzenia posiłków, ale również uczniowie, którzy chcą spędzić przerwę lub zjeść drugie śniadanie w spokojnym i wygodnym miejscu.

Sprawna organizacja

Elementy wystroju „extra stołówki” są ściśle związane z jej organizacją i sposobem działania. To pomieszczenie musi być niezwykle funkcjonalne:

  • Okienko do wydawania posiłków powinno zostać tak ulokowane, aby można stworzyć dwie kolejki, co przyśpieszy odbiór obiadów.
  • Dodatkowe półki na tacki, możliwość osobnego oddawania pustych talerzy lub tac oraz duża ilość miejsca przy okienku – to tylko niektóre rozwiązania, jakie powinno się zastosować w szkolnej stołówce. Zapewni to większe bezpieczeństwo dzieci, a także ich komfort psychiczny. Dzięki tym rozwiązaniom istnieje mniejsze ryzyko, że podczas odbierania posiłku wyleje się zupa lub spadnie talerz.
  • Ułatwieniem stosowanym przez obsługę stołówki mogą być różnej wielkości naczynia, w zależności od wieku ucznia - na przykład zamiast płytkiego talerza podaje się młodszym dzieciom miseczkę.
  • Przyjazne miejsce do zjedzenia szkolnego posiłku musi ułatwiać zachowanie higieny osobistej. Możliwość umycia rąk przed i po jedzeniu to istotny „rytuał” prawidłowego
    spożywania obiadu. Na każdym stole powinny znajdować się serwetki do wytarcia rąk, serwetki przy sztućcach, podkładki pod talerze.

Zbilansowany jadłospis

Szkolna stołówka to nie tylko wystrój, ale także menu. Zapewnienie żywienia jest bowiem zadaniem związanym z opiekuńczą funkcją szkoły. Zdrowe i smaczne propozycje na szkolne obiady będą lubiane zarówno przez uczniów, jak i przez ich rodziców. Do tego zachęcające zapachy gotowanego obiadu, które wręcz zapraszają do stołówki.

Menu można prezentować odpowiednio wcześniej – dzięki temu uczeń wraz z rodzicami będą mogli zadeklarować z wyprzedzeniem, czy zdecydują się na posiłek. Niektóre ze stołówek już teraz prowadzą elektroniczne menu! Prezentują jadłospis na stronie internetowej szkoły, odpowiednio wcześniej zaplanowany, tak aby rodzice mogli zdecydować, czy ich dziecko wykupi w szkole obiady.

Jadłospis powinien zostać ułożony przez specjalistę ds. żywienia, by posiłki wydawane uczniom były elementem zbilansowanej diety.

Szkolna stołówka, aby zachęcić dzieci do spożywania posiłków, powinna być naprawdę extra: przestronna, przyjazna, wygodna, kojarząca się z pysznymi obiadami. Szkoła zapewniająca uczniom miejsce, gdzie można wspólnie komfortowo zjeść posiłek, spotkać się z rówieśnikami i odpocząć, to szkoła lubiana przez dzieci. Dążenia szkół do zapewniania uczniom tak wyglądającej stołówki wspiera program „Extra Szkolna Stołówka”, którego partnerem społecznym jest Federacja Polskich Banków Żywności.

***

„Extra Szkolna Stołówka” to program edukacyjny dedykowany dla szkół podstawowych, którego partnerem społecznym jest Federacja Polskich Banków Żywności. Jego celem jest polepszenie warunków, w jakich dzieci w szkołach spożywają posiłki, oraz edukacja w zakresie właściwego gospodarowania żywnością. Każda szkoła zarejestrowana na stronie www.extrastolowki.pl otrzyma materiały edukacyjne w formie elektronicznej oraz scenariusz prowadzenia lekcji dla nauczycieli, przygotowane przez ekspertów Federacji Polskich Banków Żywności. Programowi towarzyszy konkurs skierowany do szkół podstawowych, dzięki któremu zostanie wyłonionych 5 placówek, które wygrają remont stołówki o 30 000 zł. Rejestracji może dokonać dyrektor placówki lub inna osoba dorosła za jego zgodą, w okresie od 2 stycznia 2017 r. do 31 maja 2017 r. Inicjatorem programu jest marka Delma.
Regulamin programu znajduje się na www.extrastolowki.pl.

 

Źródło: Federacja Polskich Banków Żywności

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie