Rozwój zrównoważony na co dzień

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nakładem Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem przy Uniwersytecie Warszawskim, ukazała się publikacja dla nauczycieli „Rozwój zrównoważony na co dzień". Jest to zbiór scenariuszy lekcyjnych dla uczniów w wieku 10-14 lat poświęconych temu jak na co dzień – poprzez nasz styl życia, zakupy, segregowanie odpadów i inne codziennie zachowania – możemy dbać o środowisko przyrodnicze i sytuację ludzi.

Propozycje zajęć edukacyjnych, podczas których uczniowie będą dyskutować i zastanawiać się jak wprowadzać zasady zrównoważonego rozwoju w naszym codziennym życiu zostały zebrane w następujące moduły tematyczne:

  • Nasze codzienne odpady.
  • Ekologia w gospodarstwie domowym.
  • Świadoma konsumpcja.
  • Naturalny ogród – natura w ogrodzie.
  • Sprawiedliwy handel w szkolnym sklepiku.
  • Zielona mapa miejsca, w którym mieszkamy.

Co oznacza termin rozwój zrównoważony, do którego nawiązuje tytuł publikacji? Definicja tej wizji rozwoju cywilizacyjnego pojawiła się trzydzieści lat (w 19987r.) temu w Raporcie Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju powołanej przez Organizację Narodów Zjednoczonych i brzmiała następująco: „Zrównoważony rozwój to taki rozwój, który zapewnia zaspokojenie potrzeb obecnego pokolenia nie zagrażając możliwościom przyszłych pokoleń do zaspokajania ich potrzeb”. Oznacza to, że musimy w taki sposób gospodarować zasobami naszej Planety, aby móc wszystkim ludziom żyjącym teraz i tym w przyszłości zapewnić godne życie. Godne życie oznacza bezpieczeństwo, dom, żywność, dostęp do wody i systemów sanitarnych, opiekę zdrowotną i możliwość edukacji. To także możliwość rozwoju osobistego – tworzenia i korzystania z kultury, rozwój duchowy a także możliwość cieszenia się pięknem przyrody.

Przestawione w tej publikacji scenariusze lekcji poświęcone ochronie środowiska i respektowaniu zasad zrównoważonego rozwoju zostały napisane przez edukatorów z 6 krajów: Bośni i Hercegowiny, Czech, Polski, Serbii, Słowacji oraz Węgier w ramach projektu finansowanego z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Scenariusze przedstawiane w tej publikacji mogą być realizowane podczas lekcji wychowawczych, na zajęciach przedmiotowych lub dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych.

Swoistymi drogowskazami wyznaczającymi kierunek zrównoważonego rozwoju jest 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju przyjętych podczas 70 Sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych we wrześniu 2015 r. (wszystkie 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju jest przedstawionych na stronach Polskiego Komitetu ds. UNESCO). Scenariusze bezpośrednio nawiązują do realizacji niektórych z tych Celów a przede wszystkim do Celu 12: „Wypracowanie zrównoważonych modeli konsumpcji i produkcji”. Ten projekt to mały kroczek na drodze do Zrównoważonego Rozwoju, ale wszyscy autorzy, mają nadzieję że też przyczyni się do realizacji tej wspaniałej wizji rozwoju cywilizacyjnego.

Publikacja jest efektem projektu, w którym biorą udział instytucje zajmujące się edukacją ekologiczną i edukacją dla zrównoważonego rozwoju z 5 krajów:

  • Bośnia i Hercegowina: Center for Ecology and Energy
  • Polska: Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem, Uniwersytet Warszawski
  • Serbia: Education Through Culture
  • Słowacja: Center of Environmental Activities
  • Węgry: Magosfa Foundation for Environmental Education and Ecotourism

Projekt jest finansowany z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego.

Publikacja w formie papierowej dostępna jest w Uniwersyteckim Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczymi Zrównoważonym Rozwojem oraz w formie elektronicznej na stronach UCBS.

 

Notka o autorce: dr Anna Batorczak pracuje w Uniwersyteckim Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem na Uniwersytecie Warszawskim (www.ucbs.uw.edu.pl). Jest koordynatorem opisywanego projektu - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie