Szachy w szkole

fot. Polski Związek Szachowy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczniowie szkół podstawowych zmierzyli się w IV Turnieju Finałowym projektu „Edukacja przez Szachy w Szkole”. Warszawski Torwar odwiedziło 703 młodych zawodników z całej Polski. Tegoroczny finał szachowych zmagań pod hasłem „Gramy dla Marii” był częścią obchodów 150-lecia urodzin polskiej noblistki, która również była miłośniczką szachów.

Turniej Finałowy jest podsumowaniem całorocznego projektu edukacyjnego Polskiego Związku Szachowego. Naukę gry w szachy do swojego programu zajęć wprowadziło już prawie 1000 szkół podstawowych. Każda placówka mogła zgłosić do Turnieju Finałowego 6 uczniów, którzy rywalizowali ze sobą w trzech kategoriach wiekowych.

O przebiegu rozgrywek finałowych i planach na kolejny rok opowiada Krzysztof Góra z Polskiego Związku Szachowego – "Z dumą patrzyłem na to, jak warszawski Torwar wypełnił się setkami młodych entuzjastów szachów. Dla nich to była przede wszystkim dobra zabawa, ale i wiele nowych wrażeń – w tym cenna nauka zdrowej rywalizacji. Nie zapominajmy też o tym, że finał to tylko kropka nad i całorocznej edukacji 200 tysięcy dzieci i pracy 3 500 przeszkolonych nauczycieli. Mam nadzieję, że to dopiero początek i za kilka lat uda się wprowadzić szachy do każdej podstawówki. Już od nowego roku szkolnego będziemy mieć niemal 300 tysięcy młodych szachistów!"

Na czym polega „Edukacja przez Szachy w szkole”? Szkoły podstawowe uczestniczące w projekcie wprowadzają do swoich programów dla klas I-III minimum jedną godzinę nauki gry w szachy w tygodniu. Wyszkoleni przez Polski Związek Szachowy nauczyciele przekazują uczniom tajniki „królewskiej gry” przy okazji przemycając zagadnienia matematyczne, logiczne, a nawet historyczne.

"Dzieci, które poznają szachy początkowo traktują je jako ciekawą grę planszową. Uruchamia ona u uczniów wyobraźnię i przenosi ich do świata baśni, zamków, królów i rycerzy – świata, który jest dzieciom bardzo bliski, szczególnie tym najmłodszym. Małe dzieci, które zaczynają grę, często kierują się emocjami i właśnie w sferze emocji i psychiki dziecka można najszybciej zauważyć postęp. Rolą nauczyciela jest przede wszystkim wspieranie dzieci i przypominanie im, że są w szkole, a więc mają prawo błądzić, poszukiwać, sprawdzać i znajdować jak najlepsze rozwiązania, bo na tym polega nauka" – mówi Beata Piotrowska, dyrektor szkoły podstawowej w Białaczowie.

Projekt „Edukacja przez Szachy w Szkole” organizowany jest od 2013 roku przez Polski Związek Szachowy we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz wojewódzkimi związkami szachowymi i samorządami lokalnymi. Zajęcia prowadzone są przez nauczyciela danej szkoły przeszkolonego przez Polski Związek Szachowy i kończą się oceną opisową z zajęć na świadectwie. Inicjatywa obejmuje także przeprowadzenie wystandaryzowanych badań naukowych na temat wpływu „królowej gier” na osiągnięcia edukacyjne i rozwój ogólny dzieci.

 

(Źródło: Polski Związek Szachowy)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie