Okładki jak żywe

fot. Marlena Kowalska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trwa październik – Miesiąc Bibliotek Szkolnych. To dobry czas, by przedstawić w tym miejscu projekt Okładki, jakże żywe… Jego głównym celem jest nietypowa forma promocji czytelnictwa. Biorący w nim udział uczniowie kształcą bowiem umiejętność świadomego wybierania lektury, rozwijają swoje zainteresowania, a przy tym działają i twórczo się bawią.

Wszystko rozpoczęło się dwa lata temu. Wtedy to pojawił się po raz pierwszy pomysł, by do promocji czytania podejść nieco inaczej – włączyć nowe technologie a jednocześnie zachęcać do częstszego sięgania po papierową książkę. Tak powstały „Żywe okładki”.

Projekt jest swego rodzaju wyzwaniem – uczeń czyta książki, które sprawiają mu radość, ale wybiera je celowo, gdyż zwraca uwagę na to, co przedstawia okładka lektury – bo na okładce powinien być człowiek. A kiedy przyjdzie czas na promocję książki wśród rówieśników, to właśnie uczeń ma wcielić się w postać, odegrać rolę i stworzyć „żywą okładkę” w autorskiej fotografii.

Już pierwsze prace wzbudziły zachwyt. Uczniowie bardzo świadomie wybierali lektury a następnie niezwykle aktywnie działali. Widoczne było ogromne zaangażowanie – każdy pragnął poczuć się twórcą. Szkolny projekt zakończył się piękną i dotąd niespotykaną wystawą.

W roku szkolnym 2016/2017 postanowiono, by projekt przedstawić innym nauczycielom – polonistom i bibliotekarzom. Już wcześniej docierały bowiem do organizatorów głosy, że warto rozpowszechnić tę inicjatywę. Powstał blog, w mediach społecznościowych ukazało się kilka zaproszeń i Okładki, jakże żywe.. stały się projektem ogólnopolskim, do którego włączyli się przedstawiciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz… sami nauczyciele.

Za nami pierwsza edycja projektu w skali ogólnopolskiej.

Prace płynęły z całego kraju– w sumie kilkadziesiąt wspaniałych zdjęć przygotowanych przez uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Ponadto w wielu szkołach podjęto podobne działania, choć nie zostały one zgłoszone do ogólnopolskiej akcji.

Uczniowie pokazali swoje lekturowe odkrycia, stworzyli niezwykłe światy, stali się fotografami, o których się pamięta.

Nadesłane prace pokazały się, że żywe okładki nie tylko kształcą świadomość i wrażliwość młodych czytelników, ale też łącza pokolenia i sprzyjają przyjaźniom. 

W ciągu całego roku jury wybrało 18 zdjęć, które zostały zawarte w kalendarzu na rok szkolny 2017/2018.

W rozpoczętym całkiem niedawno roku szkolnym Okładki, jakże żywe… zmieniają nieco formę, gdyż stają się projektem e – Twinning. Do wspólnego działania zgłosiło się 25 nauczycieli z różnych stron Polski. Niektórzy z nich dobrze znają projekt z wcześniejszych edycji, inni dopiero zaczynają swoją przygodę z „żywymi okładkami”.

Z pewnością przeżyjemy wspólnie wiele miłych chwil.

Okładkom, jakże żywym… patronują Biblioteki Szkolne on – line, Biblioteka Publiczna w Piotrkowie Trybunalskim oraz piotrkowskie Stowarzyszenie Fotograficzne Kreatywni.

Więcej informacji znajdziecie na stronach bloga http://zyweokladki.blogspot.com/.

 

Autorka: Marlena Kowalska jest nauczycielką i twórcą bloga Szkoła inaczej – widziane oczami nauczyciela – http://szkolainaczej.blogspot.com/. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie