Podążając za Generacją Z – trendy w edukacji

fot. Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

A gdyby tak smartfony były na ławkach uczniów, a nie ukryte pod stolikami? A gdyby to uczniowie mieli wpływ na przebieg lekcji? To wszystko jest możliwe, co więcej – już się dzieje. Oto działania w edukacji, które są na czasie, bo angażują uczniów.

Z reguły inicjatywę w szkole mają tylko nauczyciele, a nauka dla uczniów jest pozbawionym przyjemności obowiązkiem. Tymczasem światowe trendy nakazują całkiem inne podejście do nauczania. Oto kilka przykładów działań, które odmienią codzienne lekcje i nie są trudne do wdrożenia w szkole.

Zrób to sam

Nie trzeba nikogo przekonywać, jak ważna jest nauka programowania. W tym momencie w Polsce brakuje ok. 50 tysięcy programistów. Dlatego nauka kodowania powinna być stawiana na równi z nauką języków (ojczystego i obcego). Zwłaszcza, iż dostępne są liczne i bezpłatne platformy do nauki, które nauczyciel może pokazać dzieciom na lekcji. Platformy intrygują uczniów, łącza naukę z zabawą. Te strony potrafią łatwo „zarazić” pasją do kodowania, ale rolą edukatora jest pokazanie tych możliwości dzieciom, jak i rodzicom.

Oto przykładowe bezpłatne strony pozwalające na samodzielną naukę programowania:

https://code.org/

https://scratch.mit.edu/

http://apki.org

Zatańczmy kod DNA

Rok temu do Gdańska na konferencję edukacyjną BeZee przyjechał Richard Spencer. Brytyjczyk znalazł się w gronie finalistów Global Teacher Prize wyróżniającej 10 najlepszych nauczycieli na świecie. Spencer zaprezentował metodę pracy z uczniami opartą na nauce poprzez zabawę i aktywności fizycznej. Jednak nie jest on nauczycielem WF-u. Uczy nauk ścisłych! Opracował taniec, który pomaga zrozumieć kod DNA. Metody pracy Spencera przybliża wideo.

Kompetencje miękkie

Komunikatywność, praca w zespole czy zarządzanie czasem to umiejętności wymagane przez niemal każdego pracodawcę, lecz wciąż są w małym stopniu rozwijane w szkole. Naprzeciw temu problemowi wyszło Miasto Gdańsk, które z Gdańskich Inkubatorem Przedsiębiorczości STARTER organizuje Lekcje Przedsiębiorczości. To program edukacyjny, który pozwala uczniom w grupach rozwijać własne pomysły na biznes. Młodzież odpowiada za projekty, pracując nad modelem biznesowym, promocją czy prezentacją działań przed gronem jury. Nauczyciel pełni rolę mentora, który doradza, ale nie ingeruje bezpośrednio w prace zespołów. Uczniowie także w wolnym czasie pracują na specjalnej platformie, gdzie rozwijają swoje przedsiębiorcze zdolności, podejmując wyzwania, wkraczając na coraz wyższe poziomy zaawansowania. Są to mechanizmy doskonale znane z gier komputerowych, równie skuteczne w edukacji.

Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER stawia sobie za cel inspirowanie nauczycielek i nauczycieli do wykorzystywania w edukacji nowych technologii. A także pokazuje, jak wdrażać nowości na lekcjach. W tym celu organizuje konferencję BeZee, która odbędzie się 14 listopada w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Na konferencji wystąpią eksperci z Polski, Finlandii czy Wielkiej Brytanii. Program wydarzenia i zapisy są dostępne na stronie: www.bezee.pl.

 

(Źródło: Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie