Młodzież lubi projekty społeczne

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Latają dronami nad Warszawą, żeby pokazać, jak mogłaby wyglądać bez wielkich reklam; uczą Poznaniaków, jak prawidłowo korzystać ze schodów ruchomych; zachęcają przedszkolaków i uczniów do czytania książek - właśnie takie projekty społeczne robi młodzież w ramach olimpiady “Zwolnieni z Teorii”. Aby wziąć w niej udział wystarczy mieć dobry pomysł, chęci, aby go zrealizować i zgrany zespół.

Młodzież chętnie działa społecznie. Rokrocznie do jedynej w Polsce społecznej olimpiady przystępuje ponad 11 tys. młodych ludzi z całej Polski - licealistów oraz studentów, a ich liczba stale rocznie. Samo podejście do olimpiady Zwolnieni z Teorii jest deklaracją chęci zrobienia nie tylko własnego projektu, ale również pomocy swojemu otoczeniu. Do tej pory uczestnicy w całej Polsce zrealizowali 1100 projektów, które pozytywnie wpłynęły aż na 8 mln Polaków. Projekty były bardzo zróżnicowane jak np.:

  • Move left, stand right to projekt licealistów z Poznania, który ma poprawić przepustowość na ruchomych schodach dworca kolejowego. Zaangażowali już miejskich radnych i media regionalne.
  • Śmieci na wysokościach, którego celem jest zwrócenie uwagi mieszkańców Warszawy na krzykliwość wszechobecnych reklam, skłonienie ich do refleksji oraz zaangażowanie w walkę o czystą przestrzeń publiczną. Młodzi ludzie najpierw sfilmowali z wysokości Warszawę, a potem komputerowo "oczyścili" ją z reklam, aby pokazać, jak może pięknie wyglądać.
  • Readersi Atakują, która promuje kulturę czytania wśród przedszkolaków i uczniów, angażując fanów książki na całym świecie oraz zyskując wsparcie znanych osób w Polsce.

Ostatnie dane CBOS pokazują, że młodzież coraz pewniej patrzy w przyszłość pod względem pracy. Coraz bardziej wierzą, że znalezienie pracy zależy od indywidualnych zdolności i kwalifikacji, a nie od posiadanych znajomości. Badania jasno wskazują, że młodzi ludzie coraz częściej biorą także pod uwagę ewentualność założenia własnej firmy w przyszłości, co może być oznaką wzrostu przedsiębiorczości wśród nowego pokolenia. Widzimy rosnący zapał do przedsiębiorczości młodych ludzi, w tym do robienia własnych projektów społecznych. To cieszy, bo to okazja dla młodych ludzi, by w praktyce zmierzyć się z takimi wyzwaniami jak praca w zespole czy pozyskiwanie finansowania. Jednak zapał to wciąż za mało. Dużą barierą jest obecne nastawienie otoczenia młodych ludzi, w tym szkoły, które rzadko realnie daje im czas na takie wyzwania - mówi Marcin Bruszewski, wiceprezes fundacji Social Wolves, organizatora olimpiady Zwolnieni z Teorii.

Do tej pory w olimpiadzie udział wzięło aż 40 tys. młodych ludzi z całej Polski, dla których Zwolnieni z Teorii stali się nie tylko sposobem na zdobycie cennych umiejętności potwierdzonych certyfikatem stworzonym z Coca-Cola Foundation, Google czy Project Management Institute R.E.P., ale również przyszłościowych kompetencji. - Bieg Bohaterów, który organizowaliśmy już dwukrotnie, pokazał mi, że pomagając innym mogę spełniać swoje marzenia. Udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii dał mi na pewno szanse na poznanie siebie, jak działam pod presją, jak mogę rzeczy robić lepiej. Ogromną wartością okazał się dla mnie zespół, z którym pracowałem - kto wie może i w przyszłości będziemy realizować wspólną wizję - mówi Franek Olejnik, organizator Biegu Bohaterów, finalista olimpiady “Zwolnieni z Teorii” i zdobywca Złotego Wilka.

Co roku organizatorzy olimpiady zachęcają do wzięcia udziału jak najwięcej uczniów i studentów, wierząc, że robienie projektów społecznych daje szansę na zdobycie cennego doświadczenia i zrobienie czegoś dobrego. W tym roku odwiedzili w ciągu 3 tygodni prawie 50 miast, spotykając się z młodzieżą w ponad 300 szkołach i prawie 30 uczelniach wyższych. - Zaowocowało to rekordowo wysoką liczbą rejestracji do olimpiady, co nas pozytywnie zaskoczyło. Wiedzieliśmy, że młodzież chce działać aktywnie, ale nie spodziewaliśmy się, że aż tak spodoba im się pomysł realizacji własnego projektu społecznego - dodaje Bruszewski.

Aby wziąć udział w olimpiadzie wystarczy najpóźniej do połowy stycznia rozpocząć projekt na platformie www.zwolnienizteorii.pl. Przy wsparciu mentorów - osób, które w poprzednich edycjach już ukończyły projekt - uczestnicy przechodzą przez wszystkie etapy projektu: od pomysłu przez realizację i pokonywanie trudności, aż po ukończenie projektu. Jednocześnie czerpią wiedzę z dostępnych materiałów online. Najlepsze projekty są nagradzane na gali finałowej w czerwcu, podczas której nagrody Złote Wilki przyznawane są przez najwyższe władze państwowe.

 

(Źródło: Fundacja Social Wolves)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie