Więcej Klubów Młodego Odkrywcy w szkołach

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Działająca w całej Polsce sieć Klubów Młodego Odkrywcy wzmacnia się o pięciu nowych partnerów regionalnych z Leszna, Łodzi, Wrocławia, Niepołomic i Chełma. Dołączą oni do dwóch dotychczasowych z Rzeszowa i Olsztyna. Ośrodki regionalne będą współpracować z koordynatorem programu Centrum Nauki Kopernik oraz z siecią klubów działającą m.in. w szkołach rozsianych po kraju.

Sieć cały czas się rozwija. Liczy już 658 klubów i 13 000 młodych odkrywców. Kluby KMO powstają nie tylko w szkołach, ale też w miejscach edukacji nieformalnej np. bibliotekach czy świetlicach. Wszędzie tam dzieci i młodzież – jak prawdziwi naukowcy – mają odwagę pytać i poszukiwać odpowiedzi kierując się własną ciekawością tak, aby wpływać na rzeczywistość wokół siebie. W KMO zachęcamy do samodzielnego przeprowadzania doświadczeń. Uczniom nikt nie da gotowych rozwiązań – poszukują ich sami. Entuzjastów takiego podejścia przybywa, dlatego z każdym rokiem powstają nowe kluby prowadzone przez pasjonatów nauki.

Rola partnerów regionalnych

Chcąc zapewnić wysoki poziom merytoryczny programu i zagwarantować wszystkim zainteresowanym równy dostęp do wiedzy eksperckiej Centrum Nauki Kopernik – potrzebujemy partnerstw regionalnych. Dzięki zawiązanej współpracy z nowymi partnerami opiekunowie klubów uzyskają szybszy i wygodniejszy dostęp do szkoleń i wiedzy. U partnerów oprócz warsztatów i działań koordynacyjnych, będziemy organizować m.in. regionalne fora KMO. Będą to centra wymiany wiedzy dla lokalnych struktur działające tak aby, zapewnić optymalny rozwój sieci klubów w całym regionie.

Makerspace’y w czterech miastach

To właśnie u wybranych partnerów udostępnimy prototypowe mobilne makerspace’y. To specjalnie przygotowane warsztaty na kółkach, wyposażone w niezbędne narzędzia, drobną elektronikę (np. mikrokontrolery) i podstawowe produkty zużywalne. Dzieci i młodzież będą mogły pod okiem przeszkolonych opiekunów wykorzystywać urządzenia do nauki zgodnie z zasadami konstrukcjonizmu, samodzielnie projektując i budując różne przedmioty. Mobilne miniwarsztatów będą udostępniane w ośrodkach w Rzeszowie, Niepołomicach, Olsztynie i Lesznie. Wszystko odbywać się będzie w ramach drugiej edycji projekty „Konstruktorzy Marzeń”, którego partnerem jest firma Boeing.

Opiekunowie pasjonaci

Kluby Młodego Odkrywcy prowadzą nauczyciele oraz edukatorzy potrafiący stymulować uczniów do samodzielnego stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi, otwarci na współpracę i gotowi oddać inicjatywę w ręce dzieci i młodzieży. To właśnie opiekunowie KMO stanowią o sile całego projektu. To oni będąc w centrum tej sieci, wciągając do niej placówki edukacyjne, organizacje pozarządowe i lokalne władze. Dzięki nim kluby biorą udział w piknikach i festiwalach nauki. Entuzjazm dzieci daje nauczycielom energię i zapał, które z kolei udzielają się następnym – partnerom, których klub zaprasza do współpracy. Ta pasja do nauki jest zaraźliwa!

Jak uczymy się w KMO

Dzięki KMO nauczyciele, edukatorzy i wszyscy opiekunowie mogą realizować swoje marzenia o tym, jak powinna wyglądać dobra edukacja. Relacje z uczniami, oparte na zaufaniu i wzajemnym inspirowaniu, wspólne, partnerskie dążenie do rozwiązywania fascynujących zagadek natury, zaangażowanie i pasja każdej ze stron – stają się tu rzeczywistością. By robić ciekawe i poważne eksperymenty nie trzeba dużych pieniędzy – to jedna z zasad KMO. Brak szkolnego laboratorium nie jest przeszkodą, by zainicjować działanie klubu. Przedmioty nas otaczające – dostępne w kuchni, garażu, na spacerze, czy w ogrodzie – mogą stanowić narzędzia do eksperymentowania. Chociaż kluby działają poza godzinami lekcji, inicjują zmiany również na poziomie szkoły. Metoda eksperymentalna może być z powodzeniem stosowana przy realizacji podstawy programowej, a idea wszechstronnego rozwoju, postawa odkrywcy i badacza przenika do edukacji formalnej.

Więcej informacji o VI Forum KMO, corocznym spotkaniu opiekunów oraz o programie na stronie: www.kmo.org.pl.

Partnerzy regionalni KMO:

  • Stowarzyszenie Explores z Rzeszowa
  • Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie
  • Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
  • Łódzki Uniwersytet Dziecięcy
  • Zespół Szkół Technicznych – Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Lesznie
  • Politechnika Wrocławska

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie