Więcej Klubów Młodego Odkrywcy w szkołach

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Działająca w całej Polsce sieć Klubów Młodego Odkrywcy wzmacnia się o pięciu nowych partnerów regionalnych z Leszna, Łodzi, Wrocławia, Niepołomic i Chełma. Dołączą oni do dwóch dotychczasowych z Rzeszowa i Olsztyna. Ośrodki regionalne będą współpracować z koordynatorem programu Centrum Nauki Kopernik oraz z siecią klubów działającą m.in. w szkołach rozsianych po kraju.

Sieć cały czas się rozwija. Liczy już 658 klubów i 13 000 młodych odkrywców. Kluby KMO powstają nie tylko w szkołach, ale też w miejscach edukacji nieformalnej np. bibliotekach czy świetlicach. Wszędzie tam dzieci i młodzież – jak prawdziwi naukowcy – mają odwagę pytać i poszukiwać odpowiedzi kierując się własną ciekawością tak, aby wpływać na rzeczywistość wokół siebie. W KMO zachęcamy do samodzielnego przeprowadzania doświadczeń. Uczniom nikt nie da gotowych rozwiązań – poszukują ich sami. Entuzjastów takiego podejścia przybywa, dlatego z każdym rokiem powstają nowe kluby prowadzone przez pasjonatów nauki.

Rola partnerów regionalnych

Chcąc zapewnić wysoki poziom merytoryczny programu i zagwarantować wszystkim zainteresowanym równy dostęp do wiedzy eksperckiej Centrum Nauki Kopernik – potrzebujemy partnerstw regionalnych. Dzięki zawiązanej współpracy z nowymi partnerami opiekunowie klubów uzyskają szybszy i wygodniejszy dostęp do szkoleń i wiedzy. U partnerów oprócz warsztatów i działań koordynacyjnych, będziemy organizować m.in. regionalne fora KMO. Będą to centra wymiany wiedzy dla lokalnych struktur działające tak aby, zapewnić optymalny rozwój sieci klubów w całym regionie.

Makerspace’y w czterech miastach

To właśnie u wybranych partnerów udostępnimy prototypowe mobilne makerspace’y. To specjalnie przygotowane warsztaty na kółkach, wyposażone w niezbędne narzędzia, drobną elektronikę (np. mikrokontrolery) i podstawowe produkty zużywalne. Dzieci i młodzież będą mogły pod okiem przeszkolonych opiekunów wykorzystywać urządzenia do nauki zgodnie z zasadami konstrukcjonizmu, samodzielnie projektując i budując różne przedmioty. Mobilne miniwarsztatów będą udostępniane w ośrodkach w Rzeszowie, Niepołomicach, Olsztynie i Lesznie. Wszystko odbywać się będzie w ramach drugiej edycji projekty „Konstruktorzy Marzeń”, którego partnerem jest firma Boeing.

Opiekunowie pasjonaci

Kluby Młodego Odkrywcy prowadzą nauczyciele oraz edukatorzy potrafiący stymulować uczniów do samodzielnego stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi, otwarci na współpracę i gotowi oddać inicjatywę w ręce dzieci i młodzieży. To właśnie opiekunowie KMO stanowią o sile całego projektu. To oni będąc w centrum tej sieci, wciągając do niej placówki edukacyjne, organizacje pozarządowe i lokalne władze. Dzięki nim kluby biorą udział w piknikach i festiwalach nauki. Entuzjazm dzieci daje nauczycielom energię i zapał, które z kolei udzielają się następnym – partnerom, których klub zaprasza do współpracy. Ta pasja do nauki jest zaraźliwa!

Jak uczymy się w KMO

Dzięki KMO nauczyciele, edukatorzy i wszyscy opiekunowie mogą realizować swoje marzenia o tym, jak powinna wyglądać dobra edukacja. Relacje z uczniami, oparte na zaufaniu i wzajemnym inspirowaniu, wspólne, partnerskie dążenie do rozwiązywania fascynujących zagadek natury, zaangażowanie i pasja każdej ze stron – stają się tu rzeczywistością. By robić ciekawe i poważne eksperymenty nie trzeba dużych pieniędzy – to jedna z zasad KMO. Brak szkolnego laboratorium nie jest przeszkodą, by zainicjować działanie klubu. Przedmioty nas otaczające – dostępne w kuchni, garażu, na spacerze, czy w ogrodzie – mogą stanowić narzędzia do eksperymentowania. Chociaż kluby działają poza godzinami lekcji, inicjują zmiany również na poziomie szkoły. Metoda eksperymentalna może być z powodzeniem stosowana przy realizacji podstawy programowej, a idea wszechstronnego rozwoju, postawa odkrywcy i badacza przenika do edukacji formalnej.

Więcej informacji o VI Forum KMO, corocznym spotkaniu opiekunów oraz o programie na stronie: www.kmo.org.pl.

Partnerzy regionalni KMO:

  • Stowarzyszenie Explores z Rzeszowa
  • Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie
  • Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
  • Łódzki Uniwersytet Dziecięcy
  • Zespół Szkół Technicznych – Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Lesznie
  • Politechnika Wrocławska

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie