Drugie życie przedmiotów

fot. ZSS w Kowanówku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekt „Drugie życie” dotyczy praktycznego działania młodzieży w klasie przysposabiającej do pracy i jego nadrzędnym celem jest usprawnianie manualne, praktyczne działanie, nabycie nowych umiejętności z zakresu stolarstwa i umiejętności praktyczno-technicznych. Uczniowie usprawniać i nabywać będą takie kompetencje kluczowe jak: kompetencje informatyczne, inicjatywność i przedsiębiorczość, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się. Wielu uczniów naszej szkoły, może pochwalić się nieprzeciętnymi zdolnościami manualnymi i artystycznymi. Potrafią pięknie malować, tworzyć prace plastyczne, które wyróżniają się dużą pomysłowością.

Zajęcia praktyczno – techniczne są dla uczniów wspaniałą zabawą, sposobem na odreagowanie nadmiernych napięć emocjonalnych. Są bardzo ważnym elementem ich terapii i wspomagania rozwoju, prowokują one dzieci do samodzielnego wysiłku, dają wiele radości podczas pracy z materiałem plastycznym, pozwalają doskonalić swoje umiejętności techniczne. Bardzo ważną rzeczą jest to, aby ich wytwory mogły być wyeksponowane i pokazane innym. Jest to forma doceniania, nagrodzenia i dowartościowania autora pracy. Stąd pomysł na projekt, w którym uczniowie będą mieli możliwość tworzenia prac, renowacji starych rzeczy, a następnie zaprezentowania ich na forum szkoły. Na zakończenie projektu, zorganizujemy wystawę prac, będzie także możliwość ich zakupu.

Cele tego projektu zostały określone następująco:

  • Rozwijanie wrażliwości oraz ekspresji manualnej, plastycznej, artystycznej i estetycznej.
  • Dostarczenie uczniom okazji do współpracy, doskonalenia umiejętności planowania pracy, kalkulowania kosztów itd.
  • Stworzenie uczniom możliwości do wykazania się swoimi umiejętnościami i zdolnościami.
  • Usprawnianie manualne uczniów.
  • Opanowanie wybranych umiejętności i wiadomości potrzebnych do wykonania poszczególnych zadań.
  • Rozwijanie w uczniach kreatywności oraz przewidywania konsekwencji działań.
  • Rozwijanie w uczniach umiejętności planowania estetycznego wystroju wnętrz.
  • Doświadczenie przez uczniów własnej sprawczości poprzez efekt wykonania przedmiotów dekoracyjnych.
  • Zwrócenie uwagi na możliwość nadawania przedmiotom “drugiego życia”, czyli tak zwany recykling.
  • Pomoc w określaniu swoich preferencji zawodowych, dostrzeganie mocnych stron.
  • Zapoznanie z higieną i bezpieczeństwem pracy.
  • Nauka posługiwania i wykorzystywania sprzętu typu: szlifierka, wiertarka.

W procesie kształcenia należy zastosować przede wszystkim metody praktyczne, wyzwalające inwencję twórczą uczniów. Uczniowie odnawiać będą stare przedmioty, bibeloty i meble, którym nadadzą drugie życie. Będą one elementem wyposażenia klas, ale także ich domów. Ponadto zostanie zorganizowana wystawa i prezentacja wytworów uczniów.
Zorganizowana zostanie wystawa oraz kiermasz odrestaurowanych mebli. Dochód ze sprzedaży uczniowie przeznaczą na dofinansowanie wycieczki. Uczniowie stworzą też poradnik "Jak nadać meblom blask i przywrócić do użytku".

Organizowane będą warsztaty stolarsko-malarskie, konkursy techniczne, pokazy i prezentacje multimedialne, praktyczne działania podczas lekcji. Będą również pracować z komputerem poszukując informacji i ciekawych pomysłów na stroiki i prace dekoracyjne.

W ten sposób chcemy wśród uczniów rozbudzać potrzebę pracy i świadomość odpowiedzialności za rozwój własnych umiejętności i predyspozycji. Dzięki temu uczniowie usprawnią swoje umiejętności manualne, a zarazem będą twórcami pięknych mebli i bibelotów. Od strony praktycznej uczniowie poznają sposoby renowacji i odnawiania mebli, wzbogacą wiedzę na temat sposobów zastosowań i wykorzystania farb, lakierów, środków do konserwacji drewna oraz narzędzi stolarskich.

Dzięki takim projektom uczniowie stają się świadomi swoich umiejętności i ograniczeń. Próbują także określać swoje preferencje zawodowe, poznają sposoby na aktywność zawodową po ukończeniu szkoły. Nabędą także umiejętności pomocne w estetycznym i praktycznym urządzeniu własnych pokoi czy mieszkań.

Oto pierwsze efekty pracy naszych uczniów:

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, członkinie grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie