Projekt „Drugie życie” dotyczy praktycznego działania młodzieży w klasie przysposabiającej do pracy i jego nadrzędnym celem jest usprawnianie manualne, praktyczne działanie, nabycie nowych umiejętności z zakresu stolarstwa i umiejętności praktyczno-technicznych. Uczniowie usprawniać i nabywać będą takie kompetencje kluczowe jak: kompetencje informatyczne, inicjatywność i przedsiębiorczość, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się. Wielu uczniów naszej szkoły, może pochwalić się nieprzeciętnymi zdolnościami manualnymi i artystycznymi. Potrafią pięknie malować, tworzyć prace plastyczne, które wyróżniają się dużą pomysłowością.
Zajęcia praktyczno – techniczne są dla uczniów wspaniałą zabawą, sposobem na odreagowanie nadmiernych napięć emocjonalnych. Są bardzo ważnym elementem ich terapii i wspomagania rozwoju, prowokują one dzieci do samodzielnego wysiłku, dają wiele radości podczas pracy z materiałem plastycznym, pozwalają doskonalić swoje umiejętności techniczne. Bardzo ważną rzeczą jest to, aby ich wytwory mogły być wyeksponowane i pokazane innym. Jest to forma doceniania, nagrodzenia i dowartościowania autora pracy. Stąd pomysł na projekt, w którym uczniowie będą mieli możliwość tworzenia prac, renowacji starych rzeczy, a następnie zaprezentowania ich na forum szkoły. Na zakończenie projektu, zorganizujemy wystawę prac, będzie także możliwość ich zakupu.
Cele tego projektu zostały określone następująco:
- Rozwijanie wrażliwości oraz ekspresji manualnej, plastycznej, artystycznej i estetycznej.
- Dostarczenie uczniom okazji do współpracy, doskonalenia umiejętności planowania pracy, kalkulowania kosztów itd.
- Stworzenie uczniom możliwości do wykazania się swoimi umiejętnościami i zdolnościami.
- Usprawnianie manualne uczniów.
- Opanowanie wybranych umiejętności i wiadomości potrzebnych do wykonania poszczególnych zadań.
- Rozwijanie w uczniach kreatywności oraz przewidywania konsekwencji działań.
- Rozwijanie w uczniach umiejętności planowania estetycznego wystroju wnętrz.
- Doświadczenie przez uczniów własnej sprawczości poprzez efekt wykonania przedmiotów dekoracyjnych.
- Zwrócenie uwagi na możliwość nadawania przedmiotom “drugiego życia”, czyli tak zwany recykling.
- Pomoc w określaniu swoich preferencji zawodowych, dostrzeganie mocnych stron.
- Zapoznanie z higieną i bezpieczeństwem pracy.
- Nauka posługiwania i wykorzystywania sprzętu typu: szlifierka, wiertarka.
W procesie kształcenia należy zastosować przede wszystkim metody praktyczne, wyzwalające inwencję twórczą uczniów. Uczniowie odnawiać będą stare przedmioty, bibeloty i meble, którym nadadzą drugie życie. Będą one elementem wyposażenia klas, ale także ich domów. Ponadto zostanie zorganizowana wystawa i prezentacja wytworów uczniów.
Zorganizowana zostanie wystawa oraz kiermasz odrestaurowanych mebli. Dochód ze sprzedaży uczniowie przeznaczą na dofinansowanie wycieczki. Uczniowie stworzą też poradnik "Jak nadać meblom blask i przywrócić do użytku".
Organizowane będą warsztaty stolarsko-malarskie, konkursy techniczne, pokazy i prezentacje multimedialne, praktyczne działania podczas lekcji. Będą również pracować z komputerem poszukując informacji i ciekawych pomysłów na stroiki i prace dekoracyjne.
W ten sposób chcemy wśród uczniów rozbudzać potrzebę pracy i świadomość odpowiedzialności za rozwój własnych umiejętności i predyspozycji. Dzięki temu uczniowie usprawnią swoje umiejętności manualne, a zarazem będą twórcami pięknych mebli i bibelotów. Od strony praktycznej uczniowie poznają sposoby renowacji i odnawiania mebli, wzbogacą wiedzę na temat sposobów zastosowań i wykorzystania farb, lakierów, środków do konserwacji drewna oraz narzędzi stolarskich.
Dzięki takim projektom uczniowie stają się świadomi swoich umiejętności i ograniczeń. Próbują także określać swoje preferencje zawodowe, poznają sposoby na aktywność zawodową po ukończeniu szkoły. Nabędą także umiejętności pomocne w estetycznym i praktycznym urządzeniu własnych pokoi czy mieszkań.
Oto pierwsze efekty pracy naszych uczniów:
Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, członkinie grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.
Ostatnie komentarze