Drugie życie przedmiotów

fot. ZSS w Kowanówku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekt „Drugie życie” dotyczy praktycznego działania młodzieży w klasie przysposabiającej do pracy i jego nadrzędnym celem jest usprawnianie manualne, praktyczne działanie, nabycie nowych umiejętności z zakresu stolarstwa i umiejętności praktyczno-technicznych. Uczniowie usprawniać i nabywać będą takie kompetencje kluczowe jak: kompetencje informatyczne, inicjatywność i przedsiębiorczość, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się. Wielu uczniów naszej szkoły, może pochwalić się nieprzeciętnymi zdolnościami manualnymi i artystycznymi. Potrafią pięknie malować, tworzyć prace plastyczne, które wyróżniają się dużą pomysłowością.

Zajęcia praktyczno – techniczne są dla uczniów wspaniałą zabawą, sposobem na odreagowanie nadmiernych napięć emocjonalnych. Są bardzo ważnym elementem ich terapii i wspomagania rozwoju, prowokują one dzieci do samodzielnego wysiłku, dają wiele radości podczas pracy z materiałem plastycznym, pozwalają doskonalić swoje umiejętności techniczne. Bardzo ważną rzeczą jest to, aby ich wytwory mogły być wyeksponowane i pokazane innym. Jest to forma doceniania, nagrodzenia i dowartościowania autora pracy. Stąd pomysł na projekt, w którym uczniowie będą mieli możliwość tworzenia prac, renowacji starych rzeczy, a następnie zaprezentowania ich na forum szkoły. Na zakończenie projektu, zorganizujemy wystawę prac, będzie także możliwość ich zakupu.

Cele tego projektu zostały określone następująco:

  • Rozwijanie wrażliwości oraz ekspresji manualnej, plastycznej, artystycznej i estetycznej.
  • Dostarczenie uczniom okazji do współpracy, doskonalenia umiejętności planowania pracy, kalkulowania kosztów itd.
  • Stworzenie uczniom możliwości do wykazania się swoimi umiejętnościami i zdolnościami.
  • Usprawnianie manualne uczniów.
  • Opanowanie wybranych umiejętności i wiadomości potrzebnych do wykonania poszczególnych zadań.
  • Rozwijanie w uczniach kreatywności oraz przewidywania konsekwencji działań.
  • Rozwijanie w uczniach umiejętności planowania estetycznego wystroju wnętrz.
  • Doświadczenie przez uczniów własnej sprawczości poprzez efekt wykonania przedmiotów dekoracyjnych.
  • Zwrócenie uwagi na możliwość nadawania przedmiotom “drugiego życia”, czyli tak zwany recykling.
  • Pomoc w określaniu swoich preferencji zawodowych, dostrzeganie mocnych stron.
  • Zapoznanie z higieną i bezpieczeństwem pracy.
  • Nauka posługiwania i wykorzystywania sprzętu typu: szlifierka, wiertarka.

W procesie kształcenia należy zastosować przede wszystkim metody praktyczne, wyzwalające inwencję twórczą uczniów. Uczniowie odnawiać będą stare przedmioty, bibeloty i meble, którym nadadzą drugie życie. Będą one elementem wyposażenia klas, ale także ich domów. Ponadto zostanie zorganizowana wystawa i prezentacja wytworów uczniów.
Zorganizowana zostanie wystawa oraz kiermasz odrestaurowanych mebli. Dochód ze sprzedaży uczniowie przeznaczą na dofinansowanie wycieczki. Uczniowie stworzą też poradnik "Jak nadać meblom blask i przywrócić do użytku".

Organizowane będą warsztaty stolarsko-malarskie, konkursy techniczne, pokazy i prezentacje multimedialne, praktyczne działania podczas lekcji. Będą również pracować z komputerem poszukując informacji i ciekawych pomysłów na stroiki i prace dekoracyjne.

W ten sposób chcemy wśród uczniów rozbudzać potrzebę pracy i świadomość odpowiedzialności za rozwój własnych umiejętności i predyspozycji. Dzięki temu uczniowie usprawnią swoje umiejętności manualne, a zarazem będą twórcami pięknych mebli i bibelotów. Od strony praktycznej uczniowie poznają sposoby renowacji i odnawiania mebli, wzbogacą wiedzę na temat sposobów zastosowań i wykorzystania farb, lakierów, środków do konserwacji drewna oraz narzędzi stolarskich.

Dzięki takim projektom uczniowie stają się świadomi swoich umiejętności i ograniczeń. Próbują także określać swoje preferencje zawodowe, poznają sposoby na aktywność zawodową po ukończeniu szkoły. Nabędą także umiejętności pomocne w estetycznym i praktycznym urządzeniu własnych pokoi czy mieszkań.

Oto pierwsze efekty pracy naszych uczniów:

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, członkinie grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie