Dla efektywnej edukacji w XXI wieku znaczenie może mieć każdy obiekt, który powstaje przy współudziale społeczności uczących się w ramach działań podejmowanych na poziomie szkoły. Włączenie uczniów w proces projektowania działania edukacyjnego, może przynieść wielkie korzyści w ich kształceniu, ale również zmienić metody pracy nauczycieli.
Brytyjska organizacja edukacyjna Futurelab opisała ciekawy projekt edukacyjny Fountaneers, jaki miał miejsce w Szkole Podstawowej Luckwell w Brystolu. Otóż społeczność szkolna – 208 uczniów i 14 nauczycieli – dokonała w lipcu inauguracji „inteligentnej” fontanny szkolnej. Nie byłoby w tym oczywiście nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że ta fontanna została zaprojektowana i wykonana przede wszystkim w oparciu o pomysły i potrzeby wszystkich członków społeczności, zaś jej działania są tak właśnie zaprogramowane, aby odpowiadać na potrzeby uczniów z niej korzystających.

Jak zauważyli nauczyciele ze szkoły, bycie współtwórcą fontanny okazało się korzystne zarówno dla kadry, jak i dla uczniów. Nauczyciele byli zaskoczeni zaangażowaniem i kontrybucją uczniów w projekcie Fountaineers. To one (i 5-cio i 11-to letnie) tak naprawdę kierowały projektem i miały największy wpływ na jej wygląd i funkcjonalność.
Jak zauważa Sue Roberts, nauczycielka z Luckwell, „kolaboracyjne podejście do nauczania i uczenia się w tym projekcie okazało się na tyle dobre i skuteczne, że zdecydowaliśmy się na szersze wykorzystanie tej metody w programie nauczania. Od września 2008 r. będziemy sukcesywnie wprowadzać program ukierunkowany na rozwój umiejętności i nastawiony na ucznia, z wykorzystaniem modelu fontanny jako jego integralnego elementu.”

Przedstawiciele Futurelab, którzy wspierali realizację projektu, przyznają, że celem „umiejscowienia uczniów jako integralnych postaci procesu projektowania i realizacji projektu fontanny było wprowadzenie nowych metod pracy w szkole i stworzenie nowego typu relacji pomiędzy nauczycielem i uczniem. Pozytywne doświadczenia projektu Fountaineers będą miały duży wpływ na inne szkoły i inne innowacyjne projekty, jak na przykład Budowanie Szkół dla Przyszłości.”
Cały proces tworzenia fontanny przy współudziale uczniów i nauczycieli został udokumentowany w broszurze (PDF) wydanej przez Futurelab. Zawiera ona opis kolejnych etapów tworzenia projektu, włącznie z wkładem pracy uczniów w projekt.