Światowy Dzień Pierwszej Pomocy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życiePo raz trzeci w Polsce obchodzimy ustanowiony przez Międzynarodowy Czerwony Krzyż Światowy Dzień Pierwszej Pomocy, wypadający w drugą sobotę września. Od wielu lat w polskich szkołach szeroko zakrojone działania edukacyjne w zakresie niesienia pierwszej pomocy prowadzą m.in. Polski Czerwony Krzyż i Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
 
Dlaczego nauczanie pierwszej pomocy w szkołach jest ważne? Jak tłumaczy Mery Richardson, koordynator Programu Heartstart UK w Brytyjskiej Fundacji Serca, jest to kluczowa umiejętność, która może znaleźć zastosowanie w wielu nieprzewidzianych sytuacjach. Z badań wynika, że 70 % przypadków zatrzymania akcji serca ma miejsce poza szpitalem, 70 % tego typu wypadków ma miejsce w domu, zazwyczaj w 50 % przypadków są jacyś świadkowie, którzy mogą pomóc, zaś resuscytacja oddechowo-krążeniowa zwiększa możliwość przeżycia poszkodowanego.

Dzieci od 10 roku życia mogą uczyć się pełnego zakresu technik udzielania pierwszej pomocy: postępowanie z osobami nieprzytomnymi, pozycja bezpieczna (boczna ustalona), sztuczne oddychanie, resuscytacja krążeniowo-oddechowa, zachłyśnięcie i silne krwawienie, zawał serca. Wielu umiejętności można nauczyć również młodsze dzieci, zwłaszcza w zakresie powiadamiania o wypadku i organizowania pomocy.

W 2006 r. Fundacja WOŚP uruchomiła oparty na wzorcach norweskich program dla nauczycieli szkół podstawowych „Ratujmy i uczmy ratować”, który od tego roku objęty jest patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Do tej pory przeszkolono prawie 9400 nauczycieli nauczania zintegrowanego z prawie 5000 szkół. Programem objętych jest już  650 000 dzieci, gdyż nauczyciele po przeszkoleniu prowadzą zajęcia dla swoich podopiecznych (docelowo ma objąć 2 miliony uczniów). Dzieci uczą się najprostszych zasad udzielania pierwszej pomocy: od prawidłowego wezwania pomocy przez telefon, po najprostsze czynności przy osobie poszkodowanej.

„Edukacja najmłodszych musi być ciekawa i wciagająca, powinna, na ile to możliwe, nawiązywać do rzeczywistych sytuacji i mieć charakter interaktywny” – mówi Mery Richardson. Materiały dla dzieci i nauczycieli powinny być jak najlepszej jakości, proste i dostarczające w klarowny sposób maksimum informacji i wskazówek. Edukacja w szkole odbywa się etapami – chodzi o to, aby stopniowo wzbogacać wiedzę i umiejętności uczniów, dostosowując przekaz do wieku, zasobu słownictwa i umiejętności.

O udzielaniu pierwszej pomocy znajdziemy również wiele filmów w YouTube. Oto przykładowa lekcja pierwszej pomocy w Liceum Ogólnokształcącym w Zawadzkiem. W tym obszarze w tej edukacji społecznej można świetnie wykorzystać nowe technologie (może nawet warto mieć krótki film instruktażowy w swoim iPodzie?). Nigdy nie wiadomo, kiedy będziemy potrzebować skorzystać z tej wiedzy.



Od pięciu lat Fundacja WOŚP prowadzi również szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy dla młodzieży, która ukończyła18 lat. Osoby te zasilają szeregi Pokojowego Patrolu, który pracuje przy organizowanych przez Fundację od Przystankach Woodstock.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie