Światowy Dzień Pierwszej Pomocy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życiePo raz trzeci w Polsce obchodzimy ustanowiony przez Międzynarodowy Czerwony Krzyż Światowy Dzień Pierwszej Pomocy, wypadający w drugą sobotę września. Od wielu lat w polskich szkołach szeroko zakrojone działania edukacyjne w zakresie niesienia pierwszej pomocy prowadzą m.in. Polski Czerwony Krzyż i Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
 
Dlaczego nauczanie pierwszej pomocy w szkołach jest ważne? Jak tłumaczy Mery Richardson, koordynator Programu Heartstart UK w Brytyjskiej Fundacji Serca, jest to kluczowa umiejętność, która może znaleźć zastosowanie w wielu nieprzewidzianych sytuacjach. Z badań wynika, że 70 % przypadków zatrzymania akcji serca ma miejsce poza szpitalem, 70 % tego typu wypadków ma miejsce w domu, zazwyczaj w 50 % przypadków są jacyś świadkowie, którzy mogą pomóc, zaś resuscytacja oddechowo-krążeniowa zwiększa możliwość przeżycia poszkodowanego.

Dzieci od 10 roku życia mogą uczyć się pełnego zakresu technik udzielania pierwszej pomocy: postępowanie z osobami nieprzytomnymi, pozycja bezpieczna (boczna ustalona), sztuczne oddychanie, resuscytacja krążeniowo-oddechowa, zachłyśnięcie i silne krwawienie, zawał serca. Wielu umiejętności można nauczyć również młodsze dzieci, zwłaszcza w zakresie powiadamiania o wypadku i organizowania pomocy.

W 2006 r. Fundacja WOŚP uruchomiła oparty na wzorcach norweskich program dla nauczycieli szkół podstawowych „Ratujmy i uczmy ratować”, który od tego roku objęty jest patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Do tej pory przeszkolono prawie 9400 nauczycieli nauczania zintegrowanego z prawie 5000 szkół. Programem objętych jest już  650 000 dzieci, gdyż nauczyciele po przeszkoleniu prowadzą zajęcia dla swoich podopiecznych (docelowo ma objąć 2 miliony uczniów). Dzieci uczą się najprostszych zasad udzielania pierwszej pomocy: od prawidłowego wezwania pomocy przez telefon, po najprostsze czynności przy osobie poszkodowanej.

„Edukacja najmłodszych musi być ciekawa i wciagająca, powinna, na ile to możliwe, nawiązywać do rzeczywistych sytuacji i mieć charakter interaktywny” – mówi Mery Richardson. Materiały dla dzieci i nauczycieli powinny być jak najlepszej jakości, proste i dostarczające w klarowny sposób maksimum informacji i wskazówek. Edukacja w szkole odbywa się etapami – chodzi o to, aby stopniowo wzbogacać wiedzę i umiejętności uczniów, dostosowując przekaz do wieku, zasobu słownictwa i umiejętności.

O udzielaniu pierwszej pomocy znajdziemy również wiele filmów w YouTube. Oto przykładowa lekcja pierwszej pomocy w Liceum Ogólnokształcącym w Zawadzkiem. W tym obszarze w tej edukacji społecznej można świetnie wykorzystać nowe technologie (może nawet warto mieć krótki film instruktażowy w swoim iPodzie?). Nigdy nie wiadomo, kiedy będziemy potrzebować skorzystać z tej wiedzy.



Od pięciu lat Fundacja WOŚP prowadzi również szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy dla młodzieży, która ukończyła18 lat. Osoby te zasilają szeregi Pokojowego Patrolu, który pracuje przy organizowanych przez Fundację od Przystankach Woodstock.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie