Światowy Dzień Pierwszej Pomocy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życiePo raz trzeci w Polsce obchodzimy ustanowiony przez Międzynarodowy Czerwony Krzyż Światowy Dzień Pierwszej Pomocy, wypadający w drugą sobotę września. Od wielu lat w polskich szkołach szeroko zakrojone działania edukacyjne w zakresie niesienia pierwszej pomocy prowadzą m.in. Polski Czerwony Krzyż i Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
 
Dlaczego nauczanie pierwszej pomocy w szkołach jest ważne? Jak tłumaczy Mery Richardson, koordynator Programu Heartstart UK w Brytyjskiej Fundacji Serca, jest to kluczowa umiejętność, która może znaleźć zastosowanie w wielu nieprzewidzianych sytuacjach. Z badań wynika, że 70 % przypadków zatrzymania akcji serca ma miejsce poza szpitalem, 70 % tego typu wypadków ma miejsce w domu, zazwyczaj w 50 % przypadków są jacyś świadkowie, którzy mogą pomóc, zaś resuscytacja oddechowo-krążeniowa zwiększa możliwość przeżycia poszkodowanego.

Dzieci od 10 roku życia mogą uczyć się pełnego zakresu technik udzielania pierwszej pomocy: postępowanie z osobami nieprzytomnymi, pozycja bezpieczna (boczna ustalona), sztuczne oddychanie, resuscytacja krążeniowo-oddechowa, zachłyśnięcie i silne krwawienie, zawał serca. Wielu umiejętności można nauczyć również młodsze dzieci, zwłaszcza w zakresie powiadamiania o wypadku i organizowania pomocy.

W 2006 r. Fundacja WOŚP uruchomiła oparty na wzorcach norweskich program dla nauczycieli szkół podstawowych „Ratujmy i uczmy ratować”, który od tego roku objęty jest patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Do tej pory przeszkolono prawie 9400 nauczycieli nauczania zintegrowanego z prawie 5000 szkół. Programem objętych jest już  650 000 dzieci, gdyż nauczyciele po przeszkoleniu prowadzą zajęcia dla swoich podopiecznych (docelowo ma objąć 2 miliony uczniów). Dzieci uczą się najprostszych zasad udzielania pierwszej pomocy: od prawidłowego wezwania pomocy przez telefon, po najprostsze czynności przy osobie poszkodowanej.

„Edukacja najmłodszych musi być ciekawa i wciagająca, powinna, na ile to możliwe, nawiązywać do rzeczywistych sytuacji i mieć charakter interaktywny” – mówi Mery Richardson. Materiały dla dzieci i nauczycieli powinny być jak najlepszej jakości, proste i dostarczające w klarowny sposób maksimum informacji i wskazówek. Edukacja w szkole odbywa się etapami – chodzi o to, aby stopniowo wzbogacać wiedzę i umiejętności uczniów, dostosowując przekaz do wieku, zasobu słownictwa i umiejętności.

O udzielaniu pierwszej pomocy znajdziemy również wiele filmów w YouTube. Oto przykładowa lekcja pierwszej pomocy w Liceum Ogólnokształcącym w Zawadzkiem. W tym obszarze w tej edukacji społecznej można świetnie wykorzystać nowe technologie (może nawet warto mieć krótki film instruktażowy w swoim iPodzie?). Nigdy nie wiadomo, kiedy będziemy potrzebować skorzystać z tej wiedzy.



Od pięciu lat Fundacja WOŚP prowadzi również szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy dla młodzieży, która ukończyła18 lat. Osoby te zasilają szeregi Pokojowego Patrolu, który pracuje przy organizowanych przez Fundację od Przystankach Woodstock.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie