Kreatywna potańcówka

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Potańcówka (Dance party) to najnowszy zestaw łamigłówek, udostępniony w ramach inicjatywy edukacyjnej Godzina Kodowania z okazji Tygodnia Edukacji Informatycznej w USA (Computer Science Education Week – CSEdWeek), przypadającego każdego roku na początku grudnia, w tym roku w dniach 3-9 grudnia. Inicjatorem Godziny Kodowania jest Hadi Partovi z code.org, a motywem jego działania jest, że: Każdy uczeń w każdej szkole powinien mieć możliwość nauki informatyki (computer science).

Godzina Kodowania po polsku jest obecna na komputerach od samego początku jej istnienia, czyli od 2013 roku (zobacz: http://godzinakodowania.pl). Poszczególne aktywności tej inicjatywy można wybrać ze strony http://godzinakodowania.pl (aktualnie w niewielkiej przebudowie), na której staram się je przybliżać krótkim komentarzem, strona ta pełni więc głównie rolę informacyjną. Można również otwierać wybrane aktywności bezpośrednio w serwisie organizatorów (język polski ustawia się sam po IP połączenia sieciowego lub można wybrać samemu), np. na stronach:

https://hourofcode.com/; https://code.org/learn – zestawy łamigłówek Godziny Kodowania, na godzinę; a z doświadczenia – uczniom to zabiera znacznie mniej czasu.

https://studio.code.org/courses – cztery 20-godzinne kursy o rosnącym stopniu zaawansowania; Kurs 1 jest dla uczniów, którzy nawet nie potrafią czytać.

https://code.org/dance – Potańcówka, o której tutaj piszę.

Od samego początku zajmuję się przekładem tej inicjatywy na język polski, całkowicie społecznie, i moją największą satysfakcją jest jej popularność wśród naszych uczniów i nauczycieli. W 2016 roku, blisko 600 tys. uczniów/nauczycieli z Polski wzięło udział w 900 tys. sesji, a w pierwszym półroczu 2018 roku – uczestniczyli w blisko 500 tys. sesji. Plasuje to nasz kraj w pierwszej dziesiątce wśród ponad 170 krajów uczestniczących w tej inicjatywie.

Warto dodać, że Tydzień Edukacji Informatycznej jest bardzo szumnie obchodzony w Stanach Zjednoczonych. Najbardziej medialne były próby programowania podejmowane przez Prezydenta Baraka Obamę w towarzystwie klasy uczniów zaproszonych do Białego Domu – można to obejrzeć na stronie https://hourofcode.com/. Wsparcie tej inicjatywie udzielają najwięksi „gracze” na rynku IT, jak Bill Gates i Mark Zuckerberg oraz celebryci i sportowcy, a zwłaszcza korporacje – w tym roku Amazon ogłosił nabór stypendystów i stażystów, niestety tylko z terenu USA i Kanady. Niestety, oddziałów tych firm w Polsce nie można nakłonić do podobnych działań, również rodzime korporacje z rynku technologii nie widzą w tej inicjatywie interesu dla siebie, by je wesprzeć – przepraszam, a dla kogo my kształcimy przyszłe pokolenie?

 

Kreatywność

Hasłem tegorocznego Tygodnia CSEdWeek jest KREATYWNOŚĆ - polecam wypowiedzi na temat "czym jest kreatywność" na filmach tutaj (należy ustawić język polski, jeśli nie pojawia się sam); pod koniec szóstego filmu jest grupa uczniów z Polski. Uczniowie mogą rozwijać kreatywność zabawiając się w układanie potańcówki – Dance Party – dostępnej pod adresem: https://code.org/dance. Ten zestaw łamigłówek różni się od poprzednich pod wieloma względami. Przede wszystkim, pozostawia się uczniom wiele swobody w tworzeniu własnych wersji rozwiązań. W tym celu m.in. od 10-tej łamigłówki programy uczniów nie są sprawdzane pod względem poprawności, by nie ograniczać ich kreatywności. Każda łamigłówka polega na utworzeniu tańca, w którym biorą udział wybrani tancerze, wykonując przeróżne figury w różnych zespołowych konfiguracjach tanecznych. Uczeń może wybrać tancerzy, figury taneczne oraz ich konfigurację, w której tańczą. Tańce odbywają się do muzyki, którą również może wybrać uczeń – są to popularne piosenki znanych uczniom wykonawców. Utworzone na ostatnim etapie tańce uczniowie mogą udostępnić innym uczniom i osobom, na ich mobilne urządzenia.

W dziale „Materiały dla nauczycieli” na stronie https://code.org/dance znajdują się uwagi metodyczne do poszczególnych łamigłówek – polecam zapoznanie się z nimi, by lepiej kierować pracą uczniów, nadając znaczenie kolejnym etapom tworzenia przez nich tańców. W trakcie przechodzenia przez kolejne poziomy pojawiają się filmy przybliżające uczniom czekające ich wyzwania – polecam je również.

W uwagach metodycznych dla nauczycieli, dostępnych ze strony Potańcówki podkreśla się znaczenie zdarzeń (ang. events) w programach (są to bloki na zielonym tle), które umożliwiają interakcję użytkownika z aplikacją i faktycznie stanowią podstawowe „narzędzie” kreatywności uczniów. Programowanie zdarzeń w języku programowania jest dość zaawansowaną umiejętnością. W Potańcówce zaś jest to tak proste, jak korzystanie z wszystkich innych bloków. Zdarzenia pojawiły się już we wcześniejszych łamigłówkach, natomiast tutaj stanowią jeden z najważniejszych elementów programów.

Potańcówka może być przykładem gotowej aplikacji, w której uczeń programuje tylko pewne fragmenty. Faktycznie jest to najczęstsza sytuacja w korzystaniu z profesjonalnych aplikacji – nie tworzymy ich, to należy do profesjonalnych informatyków – ale programujemy gotowy ich interfejs. Tego typu aplikacje mają olbrzymie znaczenie w kształceniu informatycznym, zwłaszcza w odniesieniu do osób które w przyszłości nie będą samodzielnie pisały programów w dziedzinie swoich profesjonalnych zastosowań – wśród uczniów takich osób jest większość – ale będą przygotowywały/konfigurowały gotowe aplikacje, a raczej ich ramy, do konkretnych zastosowań, które będą potrzebować, np. jako biolog, historyk, fizyk, matematyk.

Ciekawą propozycją mogą być zajęcia łączące w sobie muzykę, taniec, czyli ćwiczenia ruchowe, oraz informatykę bez komputera. Polecam, by w tym celu na stronie https://code.org/dance wybrać dział „Potańcówka bez komputera”. Zajęcia według zawartych tam propozycji są kreatywnym wprowadzeniem do zajęć przy komputerach, gdy uczniowie będą tworzyć i programować własne tańce.

Na zakończenie zajęć w środowisku Potańcówki proponuje się nauczycielom przeprowadzenie ankiety wśród uczniów, m.in. z pytaniem „Jaki jest związek kreatywności z informatyką?” Mając to na względzie, w czasie zajęć nauczyciel powinien dołożyć starań, by stworzyć uczniom warunki do rzeczywiście nieskrępowanego i kreatywnego tworzenia rozwiązań i oczekiwać na końcowe refleksje uczniów, wzmocnione dodatkowo dyskusją w klasie.

Ważne, by przy tym wyjść poza uproszczenie, że kreatywność=programowania. Przy tworzeniu potańcówki uczniowie tworzą swoich tancerzy i przydzielają im ruchy/figury taneczne, tworzą z nich zespoły, wybierają muzykę, a zwłaszcza posługując się zdarzeniami projektują interaktywny taniec – tancerze mogą reagować na muzykę, klikanie myszy, naciskanie klawiszy, czy dotyk ekranu. Programowanie jest w tym tylko narzędziem realizacji wymyślonego i zaprojektowanego tańca. Polecam przykładowe potańcówki w filmach dostępnych w tym zestawie aktywności uczniów.

Do uczniów i nauczycieli. Będę wdzięczny za propozycje nazw figur i układów tanecznych, które pozostawiłem w oryginale – dla mnie są nieprzetłumaczalne, ale jestem pewien, że młodzi ludzie mają na nie swoje nazwy. Można nawet zorganizować konkurs w szkole. Czekam na propozycje (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), które chętnie włączę do przekładu.

 

O autorze: Maciej M. Sysło jest matematykiem i informatykiem, profesorem UMK w Toruniu i Uniwersytetu Wrocławskiego. Od prawie 30 lat kształtuje edukację informatyczną w polskich szkołach; autor podstaw programowych, podręczników, poradników, oprogramowania edukacyjnego; organizator konferencji krajowych i międzynarodowych, prelegent i wykładowca.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie