Sto lat po Wielkiej Wojnie

Fundacja Krzyżowa dla Porozumienia Europejskiego

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę zbiega się w sposób naturalny z rocznicą zakończenia Pierwszej Wojny Światowej. Koniec Wielkiej Wojny położył kres nie tylko długotrwałym, bezsensownym walkom, które przyczyniły się do śmierci wielu milionów osób. Był także początkiem przełomowych przemian, które na trwałe odmieniły Europę. Ten moment historii także wart jest głębokiej refleksji w szkołach – w tym celu Fundacja "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego przygotowała specjalny pakiet materiałów edukacyjnych.

Zakończenie I Wojny Światowej przyniosło upadek wielkich mocarstw, współdecydujących wcześniej o politycznym kształcie kontynentu, co pozwoliło wielu państwom Europy Środkowej – w tym Polsce – odzyskać upragnioną niepodległość. Upadek starego porządku był zarazem początkiem wielkich przemian, prowadzących do obalenia monarchii i państw półautorytarnych, oraz ustanowienia młodych demokracji, z nowoczesnym systemem wyborczym (w tym przyznającym prawo głosu kobietom), wspierających liberalizację życia społecznego i kulturowego.

Zmiany, które zostały zapoczątkowane w Europie w roku 1918 nie były jednak wyłącznie zmianami na lepsze. Przeobrażenia zapoczątkowane wraz z końcem Wielkiej Wojny doprowadziły bowiem do narodzin dwóch krwawych totalitaryzmów, które spustoszyły Europę i trwale odmieniły oblicze świata.

W tym roku na całym świecie celebrowana jest 100. rocznica zakończenie I Wojny Światowej. Nawiązując do tego niezwykle ważnego jubileuszu, Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego przygotowała materiały edukacyjne, których celem jest przedstawienie dwóch różnych perspektyw - polskiej oraz niemieckiej - pamięci o Wielkiej Wojnie oraz zmianach zapoczątkowanych w roku 1918. Poprzez zestawienie wydarzeń z historii Polski oraz Niemiec z roku 1918 (z jednoczesnym odwołaniem się do lat późniejszych), uczestnicy zajęć będą mieli okazję nie tylko zapoznać się z odmienną optyką narodowej narracji o historii, ale także skonfrontować się z własnymi wyobrażeniami o zmianach, jakie zaszły i nadal zachodzą w Europie.

Scenariusz zajęć przygotowywany został z myślą o pracy z grupami polsko-niemieckimi w trakcie wymian szkolnych oraz w ramach edukacji pozaformalnej. Z powodzeniem może jednak stać się punktem wyjście dla lekcji historii oraz edukacji obywatelskiej, prowadzonych w ramach zajęć szkolnych.

Materiały edukacyjne dostępne są w polskiej i niemieckiej wersji językowej. Można je pobrać bezpłatnie ze strony Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego:

PL - https://bit.ly/2QdeTkJ

DE - https://bit.ly/2zp2sZw

Zapraszamy do korzystania.

 

(Źródło: Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie