Sto lat po Wielkiej Wojnie

Fundacja Krzyżowa dla Porozumienia Europejskiego

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę zbiega się w sposób naturalny z rocznicą zakończenia Pierwszej Wojny Światowej. Koniec Wielkiej Wojny położył kres nie tylko długotrwałym, bezsensownym walkom, które przyczyniły się do śmierci wielu milionów osób. Był także początkiem przełomowych przemian, które na trwałe odmieniły Europę. Ten moment historii także wart jest głębokiej refleksji w szkołach – w tym celu Fundacja "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego przygotowała specjalny pakiet materiałów edukacyjnych.

Zakończenie I Wojny Światowej przyniosło upadek wielkich mocarstw, współdecydujących wcześniej o politycznym kształcie kontynentu, co pozwoliło wielu państwom Europy Środkowej – w tym Polsce – odzyskać upragnioną niepodległość. Upadek starego porządku był zarazem początkiem wielkich przemian, prowadzących do obalenia monarchii i państw półautorytarnych, oraz ustanowienia młodych demokracji, z nowoczesnym systemem wyborczym (w tym przyznającym prawo głosu kobietom), wspierających liberalizację życia społecznego i kulturowego.

Zmiany, które zostały zapoczątkowane w Europie w roku 1918 nie były jednak wyłącznie zmianami na lepsze. Przeobrażenia zapoczątkowane wraz z końcem Wielkiej Wojny doprowadziły bowiem do narodzin dwóch krwawych totalitaryzmów, które spustoszyły Europę i trwale odmieniły oblicze świata.

W tym roku na całym świecie celebrowana jest 100. rocznica zakończenie I Wojny Światowej. Nawiązując do tego niezwykle ważnego jubileuszu, Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego przygotowała materiały edukacyjne, których celem jest przedstawienie dwóch różnych perspektyw - polskiej oraz niemieckiej - pamięci o Wielkiej Wojnie oraz zmianach zapoczątkowanych w roku 1918. Poprzez zestawienie wydarzeń z historii Polski oraz Niemiec z roku 1918 (z jednoczesnym odwołaniem się do lat późniejszych), uczestnicy zajęć będą mieli okazję nie tylko zapoznać się z odmienną optyką narodowej narracji o historii, ale także skonfrontować się z własnymi wyobrażeniami o zmianach, jakie zaszły i nadal zachodzą w Europie.

Scenariusz zajęć przygotowywany został z myślą o pracy z grupami polsko-niemieckimi w trakcie wymian szkolnych oraz w ramach edukacji pozaformalnej. Z powodzeniem może jednak stać się punktem wyjście dla lekcji historii oraz edukacji obywatelskiej, prowadzonych w ramach zajęć szkolnych.

Materiały edukacyjne dostępne są w polskiej i niemieckiej wersji językowej. Można je pobrać bezpłatnie ze strony Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego:

PL - https://bit.ly/2QdeTkJ

DE - https://bit.ly/2zp2sZw

Zapraszamy do korzystania.

 

(Źródło: Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie