Jak zadajesz, to z sensem

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Refleksja na temat prac domowych jest potrzebna przede wszystkim wśród zadających. Od października trwa kampania społeczna #zadajęzsensem, która ma na celu promowanie empatycznego spojrzenia na zadanie domowe. W zasadzie mamy dwa sensowne rozwiązania: albo unikamy zadawania zadań w ogóle, albo, jeśli zadajemy, to zgodnie z przemyślaną logiką i świadomością prawa dziecka do wolnego czasu.

Kampanię zapoczątkowali nauczyciele, którzy dostrzegają problemy związane z zadawaniem prac domowych w polskich szkołach. Ale cel akcji nie jest taki, aby teraz, jak nożem uciął, prac domowych nie było. Bo mogą być! Tylko najpierw trzeba spróbować odpowiedzieć na kilka pytań.

„Chcemy połączyć tą akcją nauczycieli, uczniów, rodziców oraz media i instytucje, którym na sercu leży dobro młodych ludzi.” – mówi Jacek Staniszewski, nauczyciel, jeden z inicjatorów akcji #zadajęzsensem. „Moim zdaniem z pracą domową jest jak ze słynną zasadą z przysięgi Hipokratesa: przede wszystkim ma nie krzywdzić. Zarówno naszych uczniów, nas i naszego przedmiotu. Bo praca domowa może krzywdzić. To, co zadajemy, ma uczniowi pomóc w głębszym zrozumieniu zrealizowanego tematu.” – pisze w swoim blogu.

„Każdy z nas doskonale wie czym jest praca domowa. To zwykle zbiór wydanych przez nauczyciela poleceń związanych z ostatnią lekcją nauczanego przedmiotu, których termin wykonania ubiega zwykle "na następnej lekcji". My, pomysłodawcy niniejszej akcji, inspirowani wieloma dobrymi praktykami i zaniepokojeni częstymi doniesieniami o wielogodzinnym, często bezproduktywnym, spędzaniu czasu nad pracą w domu prosimy o głębszy namysł i uważność w trakcie zadawania prac domowych. Nie jesteśmy im przeciwni. Uważamy, że praca zadana Z SENSEM może mieć pozytywny wpływ na przyrost wiadomości i umiejętności naszych uczniów. Widzimy jednak ogromną potrzebę zwrócenia uwagi na sens zadawanych przez nas prac. Zdajemy sobie sprawę, że “sens” jest pojęciem nieostrym i trudnym do zmierzenia. Dzięki temu możemy więc rozpocząć debatę na temat tego jak powinien wyglądać czas ucznia po zakończeniu swoich regularnych lekcji w szkole.” – piszą organizatorzy akcji #zadajęzsensem.

Aby pobudzić dyskusję na temat sensownych prac domowych, zaproponowano podejście KID:

Komu? Czy dla wszystkich? Czy to samo?

Ile? Czy uczeń zdąży na następną lekcję? Ile czasu do niej pozostało? Ile zadań ma uczeń wykonać?

Dlaczego? Czy zadaję z przyzwyczajenia, czy „za karę”? Czy aby ocenić? Czy jest konkretny cel tej pracy? Czy ktoś wywiera na mnie presję?

Warto spróbować odpowiedzieć na te pytania, zanim polecimy uczniom rozwiązanie wybranych zadań w domach. Wszystkich, którzy zainteresowani są akcją, a także chcieliby się w nią włączyć – zapraszamy na stronę http://zadajezsensem.pl lub na stronę akcji na Facebooku: https://www.facebook.com/zadajezsensem/.

Nauczyciele postanowili także zbierać pomysły na prace domowe zadawane z sensem w Padlecie, czyli takiej internetowej tablicy korkowej. Warto tam nie tylko zajrzeć, ale i dopisać swoje propozycje. Inspirujmy się i korzystajmy z dobrych wzorców! Na Facebooku akcja ma już ponad 4,5 tys. polubień.

Zrobione przy pomocy aplikacji Padlet

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP). 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie