Jak można uczyć tolerancji?

fot. ZSS w Kowanówku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Osoby niepełnosprawne, z innego kręgu kulturowego, wyznające inną religię każdego dnia zmagają się z trudną, a nawet bezwzględną rzeczywistością. Funkcjonowanie w społeczeństwie jest dla nich nie lada wyzwaniem i nie chodzi tutaj tylko o bariery architektoniczne, brak odpowiedniej opieki medycznej, właściwie zorganizowanej edukacji dla osób z SPE, ale o problemy z ich akceptacją i tolerancją.

Osoby z różnorodnymi niepełnosprawnościami, odmienne kulturowo, mające inny kolor skóry, czy mówiące w innym języku potrzebują naszej permanentnej pomocy, opieki i wskazówek, by móc swobodnie funkcjonować.

My nauczyciele, rodzice, starsi koledzy stajemy się dla nich przewodnikami i pomocnikami. Nierzadko ich „inność” staje się jeszcze niestety pretekstem do niemiłych rozmów, kpin, niepożądanych zachowań, a nawet wykluczenia.

Dlatego każda nawet najmniejsza akcja społeczna, rozmowa, artykuł, lekcja czy nawet najmniejszy gest, które nakierowane są na uświadamianie, edukację i przybliżenie tematu braku akceptacji powoduje zwiększenie naszej wiedzy, a tym samym wzrost tolerancji.

Niewłaściwe zachowania obserwujemy w stosunku do ludzi, którzy mają inne poglądy, orientację seksualną, wygląd, pochodzą z innego kręgu kulturowego, czy wyznają inną religię.

Niestety boimy się tego, co nowe, inne, nieznane. Wolimy żyć w utartej rzeczywistości, bo ona jest dla nas bezpieczna i sprawdzona. Problem jest jednak istotny, bo dotyczy ludzi, z którymi tak naprawdę żyjemy w społeczności, spotykamy się na ulicy, w sklepie, w pracy czy w szkole.

Dlatego my, staramy się podejmować takie działania edukacyjne, które naszych niepełnosprawnych uczniów przygotują do życia w otwartym społeczeństwie, przygotują na trudności, często niemiłe sytuacje, ale przede wszystkim nauczą żyć wśród ludzi o odmiennych poglądach, orientacjach czy przekonaniach religijnych.

Utwierdzamy ich w przekonaniu, że odmienność może być atutem, a to co inne nie oznacza gorsze. Dlatego napisałyśmy kolejny, autorskich, integracyjny projekt edukacyjny, który ma po raz kolejny udowodnić, że współpraca uczniów szkół ogólnodostępnych i specjalnych po pierwsze jest możliwa, a po drugie przynosi same korzyści. Że odmienna kultura czy religia może stać się dla nas inspiracji i bodźcem do działania.

Podczas planowania aktywności uczniów i realizowania projektów w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku, stawiamy na integrację naszych uczniów z ich rówieśnikami, w tym niepełnosprawnych intelektualnie z pełnosprawnymi. Istotna jest dla nas tolerancja, wzajemny szacunek oraz kształtowanie konkretnych kompetencji kluczowych takich jak komunikacja, czytelnictwo, postawy obywatelskie, kształtowanie kompetencji cyfrowych oraz usprawnianie języka. Dlatego opracowałyśmy autorski, ogólnopolski projekt edukacyjnych pt. „Chawerim Towim- poznajmy się”. Został on zgłoszony do Narodowego Biura Projektów eTwinning i po akceptacji przystąpiliśmy do realizacji.

"Chawerim Towim - Poznajemy się" - to integracyjny projekt wdrażający do dialogu międzykulturowego, oparty przede wszystkim o tolerancję wobec religii, kultury i tradycji żydowskich.

W ramach współpracy z Gminą Żydowską np. w Poznaniu zaplanowaliśmy warsztaty kulinarne, warsztaty w synagodze, podczas których dzieci poznawać będą symbole, tradycje i kulturę żydowską. Ponadto uczniowie biorący udział w projekcie przygotują scenki prezentujące ważne święta dla tej religii i kultury. Nie obędzie się też bez użycia nowoczesnych technologii, dzięki którym powstaną prezentacje, elektroniczne książeczki i blog.

Zorganizujemy również wycieczkę do Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. W projekcie bierze udział 7 szkół z całej Polski, w tym Szkoła Podstawowa nr 1 w Murowanej Goślinie, Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna im. O.A Kordeckiego w Częstochowie, Szkoła Podstawowa im. A. Mickiewicza w Skokach, Szkoła Podstawowa nr 118 we Wrocławiu, Szkoła Podstawowa im. Arkadego Fiedlera w Połajewie, Prywatna Polsko-Angielska Szkoła Podstawowa im. Johna Deweya w Obornikach oraz autorzy projektu Zespół Szkół Specjalnych w Kowanówku.

Wszystkie aktywności uczniów na bieżąco prezentować będziemy na ogólnopolskiej platformie eTwinning, na blogu projektu oraz na stronie szkoły. Projekt ma swoją infografikę i logo. Mamy nadzieję na owocną współpracę kilkunastu nauczycieli i kilkudziesięciu uczniów, wymianę doświadczeń z realizatorami z całej Polski, a przede wszystkim na uzyskanie konkretnych efektów edukacyjnych i wychowawczych. Podsumowanie naszych działań odbędzie się w placówce autorów projektu w maju.

Uczniowie ZSS, uczestniczyli już w wycieczce do Gminy Żydowskiej w Poznaniu i dzięki spotkaniu z jej przewodniczącą Panią Alicją Kobus zgłębili swoją wiedzę. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem spotkania i niesamowitej lekcji tolerancji. Poznaliśmy już najważniejsze zasady judaizmu, ich symbole i święta. Przed nami mnóstwo ciekawych aktywności, o których na bieżąco będziemy Państwa informować.

W naszym, międzyszkolnym, integracyjnym projekcie biorą udział zarówno uczniowie ze szkół specjalnych jak i ogólnodostępnych. Dlatego staramy się, aby w jak najbardziej różnorodny i dostosowany do możliwości uczniów przybliżać dzieciom tę ważną tematykę. Stąd nasz pomysł na stworzenie samouczka z kolorowymi ikonami-symbolami judaizmu oraz kolorowankami, dzięki którym nasze dzieci będą mogli zapamiętać symbole.

Symbole i kolorowanki w formacie pdf - pobierz tutaj.

Folder z ikonkami w formacie jpg - pobierz tutaj.

Projekt ma już swój blog, na którym sukcesywnie opisywać będziemy nasze działania - tutaj.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska jest nauczycielką w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkini grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Razem z Jolantą Majkowską autorka bloga specjalni.pl. Entuzjastka nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdraża elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie