Nie zmarnuj swojego życia

fot. Rymcerze

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak pedagodzy reagują na "profilaktyczny" rap? Czy problemy młodzieży są takie same od morza do gór? Od czerwca 2018 projekt "Nie zmarnuj swojego życia” odwiedził 20 000 uczniów w 120 szkołach i placówkach wychowawczych w całej Polsce. W każdej z nich raperzy z zespołu Rymcerze – Bęsiu i DJ Yonas – prowadzili zajęcia z uczniami poświęcone różnym formom uzależnień.

Zamieszczamy krótki wywiad z Bęsiem i DJ Yonasem podsumowujący tegoroczną edycję projektu.

Pod projektem "Nie zmarnuj swojego życia" podpisują się bardzo znani ludzie. Tomasz Adamek, Jerzy Dudek, Dominika Figurska, Marcin Kwaśny, Sonny Sandoval, Maciej Musiał. Jak udało Wam się ich namówić do wsparcia projektu?

Bęsiu: Szukaliśmy osób ze świata muzyki, filmu i sportu, którzy mogą reprezentować to przesłanie o nie marnowaniu życia. Osób, których życie jest świadectwem dla ludzi, motywacją do spełniania swoich marzeń i przeciwstawieniu się zejściu na drogę uzależnień i przestępstw. Z każdym Ambasadorem spotkaliśmy się osobiście, aby opowiedzieć mu o nas i o tym co robimy. Cieszymy się, że grono wspierających ciągle się powiększa.

DJ Yonas: Pamiętam jak piłkarz Jerzy Dudek nagrywając dla nas krótki filmik przedstawił się jako były zawodnik klubów takich jak FC Liverpool, Real Madryt i… Concordia Knurów. To pokazuje młodym ludziom, że liczy się wytrwałość w zdobywaniu wielkiego celu małymi krokami. Wszyscy nasi Ambasadorzy mają wielkie serce dla dzieciaków!

Podczas spotkań gracie utwory ze swojego albumu muzycznego. Jak młodzież reaguje na te utwory?

Bęsiu: Reakcje są ciekawe. Docieramy też do wielu miejsc, gdzie młodzi słyszą o nas po raz pierwszy. Po zagraniu utworów ich nastawienie się stopniowo zmienia, ponieważ mówimy o ich problemach ich językiem. Cała płyta jest oparta na historiach, które otrzymaliśmy od młodzieży po wcześniejszych spotkaniach.



Młodość może być czasem pierwszego kontaktu z substancjami odurzającymi. Jak rodzice mogą przygotować młodzież do zetknięcia się z takim niebezpieczeństwem?

Bęsiu: Odpowiedź jest jedna - rozmowa. Młody człowiek jest ciekawy świata, a najbardziej pociąga to co jest nieznane. Dlatego rodzice powinni rozmawiać o tym czym są używki i jakie są skutki ich zażywania. Często zdarza się, że inicjatorem zaproszenia nas do naszej szkoły są właśnie rodzice, którzy przekazali pedagogom i dyrekcji informacje o naszym projekcie. Spotkania profilaktyczne może stanowić punkt odniesienia do tego, aby w porozmawiać o używkach i asertywności.

Czy problem stanowią także uzależnienie od internetu, komórek i gier komputerowych?

DJ Yonas: W ciągu kilku miesięcy odwiedziliśmy 120 szkół i placówek wychowawczych. W każdym z tych miejsc pedagodzy podkreślali, że komórki są nadużywane przez podopiecznych. E-uzależnienia mogą działać tak samo destrukcyjnie jak narkotyki. Ważne, żeby pilnować siebie, by rozrywka nie stała się samo-zniewoleniem. Trzeba zauważyć, że nowe technologie dają pewne możliwości, ale nie zawsze rozwijają przyjaźnie. Młody człowiek często czuje się bardziej samotny, bo tworzenie relacji przez Internet raczej nie jest przeżywaniem wspólnych przygód itp. Często dzieciaki na przerwach piszą do siebie wiadomości zamiast porozmawiać, uśmiechnąć się. W USA nazwano takie zjawisko phubbingiem. Komórki są pożyteczne, jeśli umiemy się w nich nie zatracić.

Czy pamiętacie najbardziej wzruszający moment podczas tych tegorocznych spotkań?

Bęsiu: Jest mnóstwo sytuacji, które nas poruszają. Największą radością są dla nas czas po spotkaniu, kiedy podchodzą młodzi ludzi i mówią, że od teraz chcą walczyć o swoje życie. Często mówią, że daliśmy im motywację, by rzucić używki i rozwijać swoje talenty. Po wielu tygodniach dostajemy od nich wiadomości na Facebooku, w których informują nas swoich sukcesach. To napędza nas do działania.

Jakie słowa pedagogów skierowane do Was po spotkaniu zapadły Wam w pamięć?

DJ Yonas: Nie jeden raz po spotkaniu usłyszeliśmy z ust pedagoga lub dyrektora słowa: “Nigdy nie słyszałem takiego skupienia i ciszy wśród moich uczniów”. My chcemy wspierać grono pedagogiczne, a nie ich zastępować. Praca codzienna z uczniami jest najbardziej owocna.

Młodzi ludzie często są wystawiani na różne pokusy. Jak nauczyć nastolatka odmawiania?

Bęsiu: Najlepiej służą do tego konkretne przykłady z życia. Młody człowiek może „przećwiczyć” odmawianie w małych sprawach w gronie znajomych. Nie zawsze musisz mieć ochotę pójść do jakiegoś miejsca lub spędzić czas w dany sposób. Asertywność jest potrzebna do poruszania się w takim świecie, w jakim teraz żyjemy. Często wiąże się to z wyśmianiem, krytyką lub nawet odrzuceniem. Na spotkaniach tłumaczymy młodym, że dzięki asertywności możemy lepiej wyrażać nasze emocje i być pewnym siebie. Mówimy im tez o tym, że jedno spróbowanie substancji odurzających może skończyć się bardzo źle, a konsekwencje mogą ponosić do końca życia. Chodzi o to, żeby ostrzec i ich wyczulić na to, jakich mają przyjaciół i znajomych, aby unikać tych, którzy mogą ściągnąć na dno.

Jakie macie plany dotyczące projektu na przyszły rok?

DJ Yonas: Tegoroczna edycja projektu dała nam mnóstwo nowych doświadczeń i radości. Po pięciu latach kochamy to co robimy jeszcze bardziej. W przyszłym roku chcemy odwiedzić młodzież w kolejnych miejscach w Polsce, by motywować ich do walki o swoją przyszłość. Jest to szansa dla całego zespołu ludzi, z którym pracujemy przy tym projekcie.

Rozmawiał Mateusz Wiercioch

***

Organizatorem projektu jest Fundacja „Edukacja z Wartościami” (https://ezw.edu.pl/). Projekt "Rymcerze" jest współfinansowany ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Ministerstwo Sprawiedliwości.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie