Z muzeum do klasy

fot. Jolanta Okuniewska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przez trzy miesiące minionego roku, w grupie 12 szkół, realizowaliśmy projekt eTwinning pt. "Z muzeum do klasy". Niezwykle cenię sobie realizację projektów w języku polskim, ponieważ w ten sposób mam okazję zapoznawać polskich nauczycieli z metodą pracy projektowej.

Od 11 lat jestem eTwinnerem, lubię współpracę międzynarodową i od takiej zaczynałam. Co roku wspólnie z moimi uczniami działamy aktywnie zarówno w projektach międzynarodowych, jak też polskich.

Dwa lata temu społeczność międzynarodowa zrzeszona w programie eTwinning prowadziła akcję związaną z rozpowszechnianiem dziedzictwa kulturowego krajów Europy. Zadanie było proste. Należało przygotować fotograficzną aranżację wybranego dzieła malarskiego. Zachwyciły mnie prace zamieszczane w grupie na Facebooku, zapamiętałam ten pomysł.

W tym roku szkolnym nadarzyła się wspaniała okazja, by pomysł odkurzyć. 100 lecie odzyskania przez Polskę niepodległości było pretekstem do celebrowania tego święta w zupełnie inny sposób.

Do projektu zgłosiło się 12 szkół, pracowaliśmy z uczniami w różnym wieku. Projekt został wzbogacony o edukację włączającą w najszerszym zakresie, ponieważ jedna grupa uczniów wywodziła się ze szkoły specjalnej. Mogliśmy się przekonać jak wspaniale i z zaangażowaniem potrafią pracować oraz zachwycił nas wysoki poziom materiałów, które wypracowali. Dla naszych uczniów było to niezwykle cenne doświadczenie.

Wspólnie zaplanowaliśmy najważniejsze aktywności, ale zostawiliśmy swobodę w dodawaniu nowych, które pojawiały się spontanicznie podczas pracy z uczniami. Swobodę mieliśmy również w doborze narzędzi TIK. Dzięki temu mogliśmy uczyć się od siebie oraz rozwijać kreatywność naszą i uczniów.

Pierwszy etap pracy to przedstawienie się zespołów. Szukamy miejscowości na mapie w serwisie Google, obliczamy odległości, zastanawiamy się jaka to kraina geograficzna Polski. Wszystko zależy od poziomu naszych uczniów, ich ciekawości, zadawanych pytań. Zadaniem obowiązkowym było dodanie zdjęcia w ramach jak na obrazach mistrzów. To był pierwszy element obrazu – rama. Wspólnie z uczniami dokonaliśmy wyboru jednego polskiego malarza, który był dla nas głównym zadaniem w projekcie. Uczniowie wyszukiwali informacje na temat twórcy, przygotowali plakat w papierowej formie.

Plakat został zaprezentowany szkolnej społeczności. Uczniowie podczas pracy nad plakatem kształtowali kompetencje miękkie. Musieli wybrać i zweryfikować informacje, zaplanować wygląd plakatu, wybrać materiały do jego wykonania, przedyskutować kto zapisze informacje, kto przyklei ilustracje itp. Plakat był zapowiedzią ostatecznej pracy w projekcie, więc stanowił element zaciekawienia dla społeczności szkolnej.

Podczas poznawania życia wybranego twórcy uczniowie zapoznali się też z jego twórczością. Rozpoczęli przygotowania do aranżacji obrazu: stroje, rekwizyty, elementy tła i najważniejsze – wybranie uczniów do realizacji “żywego” obrazu.

W międzyczasie zajęliśmy się odkrywaniem piękna innych dzieł wybranego twórcy, za pomocą dowolnych materiałów plastycznych wykonywaliśmy kopie wielkich dzieł.

Dzięki temu, że partnerzy przygotowywali informacje o wybranych przez nich malarzach, mogliśmy uczyć się od nich. W interesujący sposób zaprezentowali nam życie i twórczość wykorzystując m.in. narzędzie pozwalające animować zdjęcie. Taka forma pracy bardzo spodobała się innym partnerom i chętnie wykonywali podobne materiały wzbogacając projekt o kolejne edukacyjne treści.

Wiemy już, że uczniowie chętnie uczą się od siebie, a przygotowane przez dzieci materiały są dostosowane do możliwości percepcji kolegów i koleżanek. W kolejne dni pracy nad projektem odkrywaliśmy nową wiedzę, która w łatwy sposób została przyjmowana i powtarzana.

Z narysowanych obrazków powstawały kolaże oraz puzzle. Zabawy logiczne i quizy pozwalały na utrwalanie wiadomości oraz sprawdzenie wiedzy. Odbywaliśmy również wirtualne wizyty w muzeach polskich oraz gościliśmy w klasach artystów malarzy. Pod ich kierunkiem powstawały prawdziwe dzieła sztuki, a uczniowie mogli poznać pracę malarza, czy grafika. Zdobywali wiadomości na temat barw podstawowych i pochodnych, rodzajów sztuki, rodzajów malarstwa. Uczyli się klasyfikować dzieła wg danego kryterium.

Współpraca pomiędzy partnerami przebiegała wzorowo. Wysoka kultura i dyscyplina uczestników projektu pozwoliła na realizację zadań zgodnie z harmonogramem. Aby uczyć się od siebie należy w terminie zamieszczać wszystkie materiały i informować o ich pojawianiu się partnerów. Dzięki temu można z wyprzedzeniem planować kolejne kroki podejmowane poza pracą projektową, a z projektem powiązaną. Na taką współpracę liczyliśmy i nie zawiedliśmy się. Być może miała na to wpływ znajomość partnerów z wcześniejszych wspólnych działań oraz zaufanie do partnerów nowych.

Projekt „Z muzeum do klasy” już za nami. Działania, które podjęliśmy w jego ramach w znaczny sposób wzbogaciły edukację naszych uczniów, poszerzyły wiedzę z zakresu historii sztuki oraz dały możliwość rozwijania kompetencji kluczowych. Dzięki niemu realizacja podstawy programowej przebiegała w bardzo ciekawy sposób, a treści były zintegrowane, co pozwoliło uczniom na doskonalenie umiejętności wiązania faktów z różnych dziedzin edukacji.


Olga Boznańska „Portret dziewczynek”

Dokumentacja, którą zgromadziliśmy na TwinSpace projektu może posłużyć innym nauczycielom do przygotowania podobnych działań w swoich szkołach. Nam pomogła uzyskać Krajowe Odznaki Jakości, bowiem projekt przeszedł dokładną ewaluację przez Narodowe Biuro eTwinning i został wysoko oceniony.

https://www.emaze.com/@AOFTIZWLR/soho-gallery%20przez%20@emaze_tweets

https://twinspace.etwinning.net/70835/home

 

Jolanta Okuniewska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie, wieloletnia ambasadorka międzynarodowego programu eTwinning, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016, Nauczyciel Innowator 2017, w roku 2017 i 2018 na liście 100 SPRUC, Honorowy Profesor Oświaty. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie