Młodzi w akcji - kreatywne wyzwania

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niemal 1800 młodych ludzi z całej Polski zrealizowało projekty w ramach zeszłorocznej edycji programu „Młodzi w Akcji – Wiwat niepodległość!”. Ich działania były skupione wokół świętowania niepodległości, w nawiązaniu do lokalnej historii i z otwartością na potrzeby mieszkańców. Do 10 marca Centrum Edukacji Obywatelskiej, prowadzi rekrutację do kolejnej edycji projektu, tym razem pod hasłem Młodzi w Akcji „kreatywne wyzwania”.

Nowy semestr niesie ze sobą nowe wyzwania i możliwości! Do 10 marca trwa rekrutacja do nowej edycji programu Młodzi w Akcji, która będzie dla młodych ludzi okazją do wcielenia się w role etnologów, reporterów i artystów. Realizując poszczególne tematy uczniowie i uczennice zgłębią miejscowe sposoby spędzania wolnego czasu sprzed lat, poznają tajemnice swojej okolicy i jej mieszkańców, a także nauczą się porozumiewać językiem sztuki.

Do programu każdą grupę zgłasza jej opiekun lub opiekunka, czyli osoba dorosła pracująca na co dzień z młodzieżą. Udział w programie jest bezpłatny, a oferowane wsparcie obejmuje między innymi udział w szkoleniu wprowadzającym oraz obszerną publikację tematyczną. Szczegółowe informacje znajdują się pod linkiem: https://mlodziwakcji.ceo.org.pl/kreatywne-wyzwania

Młodzi w Akcji 2018 - Wiwat niepodległość!

Na tropie bohaterów codzienności

Jednym z wyzwań stojących przed młodymi ludźmi było odszukanie lokalnych bohaterów codzienności, czyli osób których długoletnia codzienna praca przyczyniła się do rozwoju miejsca, w którym żyli. Młodzież zbierała pamiątki, przeprowadzała wywiady i rozpowszechniała wiedzę o odnalezionych bohaterach, wśród których znalazły się bardzo różne postaci, nie tylko Polacy.

Przykładem jest zespół z Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 1 w Warszawie, który zgłębił historię Sue Ryder: Chcieliśmy upamiętnić osobę Sue Ryder, działaczki charytatywnej i wielkiej przyjaciółki Polski – opowiadają autorzy projektu – pragnęliśmy pokazać, że patriotyzm nie oznacza tylko poczucia tożsamości narodowej, ale to także identyfikacja z wartościami ważnymi dla danego kraju oraz konkretne działania, pozwalające te wartości realizować. Sue Ryder podziwiała patriotyzm Polaków, ich bohaterstwo w czasie II wojny światowej, przywiązanie do kraju i Boga. Podzielając te cenne dla Polaków wartości, samą siebie nazywała "polską patriotką". Nasz projekt obejmował trzy części: wizytę dyrektor Muzeum im. Sue Ryder w naszej szkole, wystawę zdjęć przekrojowo prezentujących życie i osiągnięcia bohaterki oraz zbiórkę pieniędzy na rzecz Fundacji jej imienia, które zostały przekazane na zakup leków dla osób w trudnej sytuacji materialnej.

Z kolei uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Pruszczu poświęcili swój projekt osobie Franciszka Cichowskiego, który w okresie międzywojennym znacznie zasłużył się dla ich miejscowości. Młodzi ludzie stworzyli i opublikowali film o swoim bohaterze i jak sami relacjonują: po publikacji filmu w mediach społecznościowych odezwali się do nas członkowie rodziny pana Franciszka Cichowskiego z podziękowaniem za utrzymanie pamięci o nim (co nas szczególnie ucieszyło!), ponadto otrzymaliśmy od nich dodatkowe materiały i informacje, które uzupełniły nam jego życiorys. Film zespołu z Pruszcza można obejrzeć tutaj.

Ciekawy był również pomysł zespołu ze Szkoły Podstawowej w Katowicach: nasza szkoła znajduje się przy ulicy Generała Zygmunta Waltera-Jankego – opowiadają autorzy projektu – jest to jedna z najdłuższych ulic naszego miasta. Po przeprowadzeniu sondażu wśród mieszkańców i uczniów okazało się, że jest to postać zupełnie nieznana. To zainspirowało nas do przygotowania prezentacji oraz plakatów przybliżających działalność generała. Prezentacja została zaprezentowana uczniom szkoły, a plakaty rozlepione na tablicach i słupach ogłoszeniowych wzdłuż ulicy.

Codzienny patriotyzm dla wszystkich

Drugi temat w programie Młodzi w Akcji dotyczył patriotyzmu – młodzi ludzie zastanawiali się, co to znaczy być patriotą w dzisiejszych czasach i jakie postawy warto promować, aby w ich miejscowościach żyło się lepiej. W swoich projektach badali lokalne problemy i proponowali ich rozwiązania, przykładowo młodzież ze Szkoły Podstawowej z Aleksandrowa Kujawskiego wpadła na pomysł, aby ich młodsi koledzy ze szkoły napisali listy do swoich rodziców w imieniu ojczyzny. Do przeprowadzenia swojej akcji wybrali klasę drugą: Drugoklasiści mieli wiele pomysłów na temat tego, co ich ojczyzna powiedziałaby dorosłym, gdyby umiała mówić. Zauważyli smog w powietrzu, palenie w piecach śmieciami i brak troski o środowisko naturalne. O tym i o innych rzeczach napisali (pod okiem prowadzących lekcję) we wspólnie zredagowanym liście, który ozdobili rysunkami i zaadresowali do swoich rodziców. Jak twierdzą autorzy projektu, dzięki ciekawej formie ich akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem zarówno odbiorców, jak i nadawców listów.

Inny pomysł mieli uczniowie i uczennice z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pokoju, którzy postanowili uczcić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości w sposób ekologiczny. W tym celu nawiązali współpracę z lokalnym nadleśnictwem i zorganizowali akcję sadzenia drzewek. Dzięki tym działaniom w ich miejscowości przybyło 100 nowych drzew!

W innych miejscowościach projekty przybrały równie konkretne formy – młodzi ludzie podwijali rękawy, brali w ręce miotły oraz grabie i działali: porządkowali cmentarze, miejsca pamięci, miejskie parki. Tak świętowali niepodległość między innymi uczniowie z Kościana, Staroźrebów, Trawników i Wierzchucina. Liczne były również zespoły świętujące „na sportowo”, czyli takie, które zorganizowały w swoich miejscowościach marsze lub biegi. Tego typu imprezy w biało-czerwonych barwach odbyły się między innymi w Nienadówce, Olsztynie i Wilkowie.

Według deklaracji samych uczestników, ze swoimi działaniami dotarli oni do niemal 30 tysięcy osób! To najlepszy dowód, że działania młodych mają sens, są potrzebne i odbierane przez otoczenie z entuzjazmem.

Wirtualny festiwal o niepodległości

Wielką atrakcją dla uczestników i uczestniczek programu była możliwość udziału w tematycznym festiwalu on-line, w ramach którego kilkadziesiąt zespołów młodzieżowych jednocześnie rozwiązywało zadania w czasie szkolnych przerw. Młodzi ludzie z godnym podziwu zaangażowaniem odpowiedzieli na sześć wyzwań: stworzenie niepodległej listy przebojów, quiz historyczny, nagranie przekazu dla prawnuków, stworzenie plakatów nawołujących do lepszego życia, przeprowadzenie w środowisku szkolnym zabawy w kolejnym roku. Młodzi ludzie wykazali się przy tym nieograniczoną pomysłowością i licznymi talentami, a przy okazji przekonali się, że sami mogą decydować, jak chcą świętować niepodległość. Więcej o festiwalowych zmaganiach można przeczytać tutaj.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie