Olimpiada kompetencji przyszłości

fot. Paweł Ogrodzki, CC BY-SA 4.0

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Cyfrowy asystent planujący spersonalizowany kalendarz i zachęcający do wprowadzania zdrowych nawyków, zintegrowany z mózgiem czip pozwalający na produktywne spędzanie czasu w sieci i smartfon ładowany wyłącznie baterią słoneczną. Czyżby najnowsze pomysły wizjonerów z Doliny Krzemowej? Niezupełnie. To projekty nastolatków, laureatów Olimpiady Cyfrowej organizowanej przez Fundację Nowoczesna Polska.

By przyjechać do Warszawy i wziąć udział w ostatnim etapie, finałowa dwudziestka musiała pokonać dwa i pół tysiąca uczniów z całej Polski, którzy przystąpili do konkursu. Walczyli o indeksy Collegium Civitas i Akademii Leona Koźmińskiego. W ostatnich miesiącach przechodzili zarówno testy sprawdzające ich wiedzę, jak i wykonywali zadania wymagające kreatywności oraz krytycznego myślenia. Dzięki wsparciu firmy Samsung – partnera strategicznego olimpiady – brali udział w webinarach, które były dla nich pomocą na kolejnych etapach rywalizacji. To były naprawdę odważne, śmiałe, zmuszające do myślenia i niekiedy kontrowersyjne prace na bardzo wysokim poziomie – podsumował zmagania olimpijczyków Jarosław Lipszyc, prezes Fundacji Nowoczesna Polska i przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady.

Dobrostan cyfrowego świata

Siedem razy w ciągu godziny. Średnio tyle razy odblokowujemy nasze smartfony. Na ich mniej lub bardziej produktywnym przeglądaniu spędzamy od dwóch i pół do czterech godzin. Kolejne aplikacje walczą o naszą uwagę i czas. Jak zatem w sposób mądry i efektywny korzystać z technologii? O to zapytano finałową dwudziestkę olimpijczyków. Ich zadaniem było wymyślenie takiego urządzenia przyszłości, które zadba o cyfrowy dobrostan. Czym jest ten dobrostan? To po prostu zdrowa relacja z technologią. To ona ma nam służyć, a nie my jej. Ma nas kierować na cele, a nie rozpraszać – mówi Monika Kaczorowska z V LO w Gdańsku. Mój pomysł był nadzwyczaj prosty, ale skuteczny: urządzenie wykonane ze zrecyklingowanych materiałów, a ekran z papieru. Aby naładować, musimy je odłożyć – dodaje. Ta propozycja urządzenia ładowanego panelem słonecznym przyniosła jej III miejsce i wymarzony indeks.

Ręka w rękę z nauczycielem

Świadome korzystanie z mediów to coś znacznie więcej, niż narzucenie sobie limitu czasu korzystania z sieci. Bez kompetencji cyfrowych nie ma świadomego i aktywnego obywatela – mówiła podczas gali finałowej Alicja Pacewicz z Centrum Edukacji Obywatelskiej – 30% młodych ludzi nie sprawdza w ogóle z jakiego źródła czerpie swoją wiedzę. Nie umieją odróżnić prawdy od fałszu. To nie świadczy dobrze o polskiej edukacji. Wraz z finalistami zastanawiała się, jaki miałby być aktualny zestaw pożądanych kompetencji polskich nauczycielek i nauczycieli w zakresie kompetencji medialnych, cyfrowych i informacyjnych. Olimpiada Cyfrowa jest chyba jedynym tego typu konkursem w Polsce, który z równie dużą uwagą skupia się na uczniach, co nauczycielach. W czasie, gdy uczniowie stawali w szranki ze swoimi rówieśnikami, ich nauczyciele brali udział w warsztatach weryfikowania informacji, wykorzystywania aplikacji mobilnych w edukacji i technologii VR na lekcjach.

Przyszłość staje się już dziś

Żyjemy w świecie, w którym liczba informacji co roku się podwaja. Zasób wiedzy, sposób pracy, model gospodarki zmieniają się w niewiarygodnym tempie. Nie wiemy jakie będą zawody przyszłości. Współczesna edukacja musi reagować na zmiany – a jeszcze lepiej – wyprzedzać je i formować. Nie tylko przekazywać wiedzę, ale także budować kompetencje. Olimpiada cyfrowa temu właśnie służy. Gromadzi wokół siebie coraz szersze środowisko świadomych i kreatywnych uczniów, nauczycieli i edukatorów, którym bliskie jest pytanie, jak ma wyglądać nasze społeczeństwo w dobie postępującej cyfryzacji.

O Olimpiadzie Cyfrowej

Zorganizowana po raz trzeci Olimpiada Cyfrowa jest akredytowaną przez MEN olimpiadą interdyscyplinarną, sprawdzającą kompetencje cyfrowe uczniów i uczennic szkół ponadgimnazjalnych. Składała się z trzech etapów: testu on-line (listopad 2018 r.), mini-projektów (styczeń-luty 2019 r.) oraz zawodów finałowych (12 i 13 kwietnia 2019 r.). W tym roku jej tematem przewodnim były prawne i ekonomiczne aspekty funkcjonowania mediów. W I etapie olimpiady wzięło udział 2 584 uczniów i uczennic z 300 szkół w całej Polsce. Do II etapu zostało przyjętych 290 osób, a do zawodów finałowych 20 osób.

Tegorocznymi laureatami zostali: Krzysztof Parocki z II LO w Krakowie (I miejsce), Jakub Patałuch z Zespółu Szkół nr 14 we Wrocławiu (II miejsce), Monika Kaczorowska z V LO w Gdańsku (III miejsce). Specjalne wyróżnienie i indeks Akademii Leona Koźmińskiego otrzymała Julia Karmowska z Zespołu Szkół Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Organizatorem Olimpiady Cyfrowej jest Fundacja Nowoczesna Polska, która od ponad dekady prowadzi projekty z zakresu edukacji medialnej i cyfrowej. Partnerem strategicznym jest firma Samsung Electronics Polska, lider rynku nowoczesnych technologii, która angażuje się w programy skierowane do różnych grup wiekowych. Partnerami merytorycznymi są Collegium Civitas i Akademia Leona Koźmińskiego, które ufundowały indeksy dla Laureatów Olimpiady. Patronat honorowy nad konkursem objęło Ministerstwo Cyfryzacji i Polski Komitet ds. UNESCO. Projekt współfinansowany był ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej. Partnerzy: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Panoptykon, Fundacja Orange, Superbelfrzy RP, Fundacja 5 Medium, Szerokie Porozumienie na rzecz Rozwoju Umiejętności Cyfrowych, Koalicja Edukacji Medialnej i Cyfrowej. Patroni medialni: PR4, Cogito, Perspektywy, Głos Nauczycielski.

 

(Źródło: Fundacja Nowoczesna Polska)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie