Programowanie jest przyjemnością i dobrą zabawą!

fot. Anna Grzesiak

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klas czwartych Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku brali udział w projekcie #SuperKoderzy. Wybraliśmy ambitną ścieżkę - „Pogromcy języków”, chcąc połączyć kodowanie z nauką języka angielskiego. Celem naszych zmagań było stworzenie interaktywnego widowiska na kanwie powieści „Czarnoksiężnik z krainy Oz”.

Na potrzeby projektu programowaliśmy roboty mBoty, które odgrywały w naszym widowisku główną bohaterkę powieści – Dorotkę. Cały projekt był animacją zaprogramowaną w języku angielskim w programie na bazie popularnego Scratcha – mBlocku.

Podczas naszych kilkunastu spotkań realizowaliśmy scenariusze wymienionej ścieżki krok po kroku. Dzieci wraz z opiekunami składały roboty, poznawały przy tym ich budowę i funkcjonalności, nagrywały dialogi postaci z powieści w języku angielskim, tworzyły animacje w mBlocku, parowały (łączyły) mBota – Dorotkę z komputerem oraz stworzyły makietę obrazującą drogę głównej bohaterki do krainy Oz. Radości przy tym nie było końca.

Po każdych zajęciach nasze kompetencje programistyczne wzrastały. Instalowaliśmy samodzielnie aplikację mBlock. Tworzyliśmy animacje, które pozwalały nam kontrolować roboty, aby w końcowej fazie projektu mogły poruszać się po makiecie zgodnie z naszymi założeniami. Robot - Dorotka wirował jak tornado, które nawiedziło Kansas, następnie na swej drodze do krainy Oz spotykał kolejnych bohaterów powieści: Manczkinów, Stracha na Wróble, blaszanego Drwala czy Tchórzliwego Lwa.

W trakcie realizacji naszego widowiska wzrastały również nasze kompetencje językowe i z zastosowania nowych technologii. Jakże wspaniałym i niezapomnianym przeżyciem była noc w szkole, podczas której zajmowaliśmy się projektem. Nagrywaliśmy dialogi w języku angielskim, uczyliśmy się jego wymowy i podnosiliśmy nasze umiejętności programowania nie tylko na komputerze. W trakcie zajęć bardzo się ze sobą zżyliśmy, praca w grupach dawała nam ogromną satysfakcję. Po zakończonych pracach nad projektem duma nas rozpierała! Chcieliśmy więcej. W szkole powstała prężnie działająca grupa #SuperKoderów. Praca nad tym projektem tak nas rozochociła, że do dziś bierzemy udział w różnych akcjach, pokazach, projektach, konkursach itp. mających na celu propagowanie programowania oraz wspólnej pracy. Organizujemy zajęcia z robotyki i programowania dla różnych grup ze szkoły oraz spoza niej, chwalimy się naszymi osiągnięciami oraz zarażamy pasją do programowania zwłaszcza naszych młodszych kolegów.

Cieszy też fakt, że udział w projektach związanych z nauką programowania i technologiami już w najwcześniejszych latach ugruntowuje uczniów w przekonaniu, co chcieliby robić w przyszłości. Niektórzy już twierdzą, że będą zajmować się tymi zagadnieniami, bo jak mówią „są przyszłościowe” i dają dużo satysfakcji.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Rekrutacja do najbliższej edycji programu trwa jeszcze do 15 maja 2019 r. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

Notka o autorce: Anna Grzesiak jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 2 w Lubsku. Wraz ze swoimi uczniami brała udział w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie