EduMoc, czyli konektywiści w akcji

fot. Superbelfrzy RP

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

5 października - dokładnie w Światowy Dzień Nauczyciela - po raz czwarty grupa Superbelfrzy RP (a konkretnie: Marta Florkiewicz-Borkowska i Agnieszka Bilska jako autorki koncepcji) zaprosiła nauczycieli i edukatorów na ogólnopolską, największą, bezpłatną edukacyjną konferencję online - EduMoc Online 2019. Podczas e-konferencji przewijało się wiele ciekawych tematów, które spójnie łączyły się w wizję nowoczesnej edukacji, o jaką powinniśmy walczyć w polskich szkołach.

Jaka więc ona powinna być?

Przede wszystkim powinna zajmować się tłumaczeniem i działaniem na rzecz świata, w którym żyjemy. Podczas konferencji kilkukrotnie przywoływany był temat zrównoważonego rozwoju i edukacji ekologicznej, tak ważnej w erze szóstego wymierania gatunków i zagrożenia katastrofą ekologiczną (Jacek Ścibor i Conrad Hughes). Z całą pewnością jest to temat, który dzięki Grecie Thunberg i wielu uczniom protestującym co piątek dla klimatu, stał się ważnym elementem codzienności młodych ludzi. W dzisiejszym świecie, w którym każdy ma Internet na wyciągnięcie ręki, ważne jest również rozmawianie o szansach i zagrożeniach płynących z dostępu do technologii (Diana Graber, Katarzyna Michalska, Kamil Śliwowski, Karol Jachymek). Nie tylko poznanie świata, w którym młodzież żyje jest ważne, ale również uczenie, jak dbać o cyfrowy dobrostan i oczyszczać umysł z nadmiaru niepotrzebnych informacji.

Czego powinna uczyć?

Od dawna mamy spór w świecie edukacji o tym, czy ważniejsza jest wiedza czy umiejętności? Prelegenci podkreślali, że obie rzeczy są ważne, podobnie jak ich jakość. XXI wiek to czas ogromu informacji, big data i zalewu fake newsów. Wiedza, jaką przekazuje szkoła powinna więc być interdyscyplinarna, oparta na faktach i pozwalać na weryfikację informacji płynących z mediów. Można jednak dokonać tego jedynie wtedy, kiedy mamy umiejętność krytycznego myślenia (Artur Negri, Przemysław Staroń) i jesteśmy kreatywni (Dariusz Martynowicz). Wiedza i umiejętności powinny dostarczać młodym ludziom narzędzi do zrozumienia współczesnego świata (np. o powiązaniach historii Bliskiego Wschodu z konfliktami i wojnami w tym regionie - Conrad Hughes).

Na czym powinna się opierać?

Edukacja powinna również czerpać z badań naukowych. Nie obyło się więc bez poruszenia takich tematów, jak efektywne uczenie się w kontekście neurobiologii (Marcin Jaracz) czy znaczenia informacji zwrotnej dla procesu uczenia się (Barbara Ostrowska). Z badań nad mózgiem wynika również, że musimy w szkole zadbać o relacje, zatroszczyć się o stworzenie uczniom bezpiecznych warunków rozwoju. Nie powinniśmy skupiać się na tym, czy uczniowie są grzeczni czy niegrzeczni, ale zastanowić, co się za tym kryje, jakie potrzeby w ten sposób realizują. Powinniśmy łagodzić lęk i stres, a wzbudzać fascynację uczeniem się (Grzegorz Lorek).

Jakimi metodami powinna działać?

Wielu prelegentów dzieliło się również swoimi dobrymi praktykami i sposobami na urozmaicenie lekcji. Mówili oni o projektach w edukacji (Joanna Apanasewicz, Sławek Baturo, Ewa Drobek, Agnieszka Chomicka-Bosy) i sposobach na efektywne, ciekawe lekcje (Edyta Borowicz-Czuchryta, Marek Stączek, Dariusz Kulma) oraz domową edukację medialną (Justyna Zborowska-Stunża i Grzegorz Stunża). O swoich programach edukacyjnych mówili także przedstawiciele organizacji pozarządowych: Fundacji Szkoła z Klasą, Fundacji Orange, Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, Fundacji Cała Polska Czyta Dzieciom, Centrum Cyfrowego, Fundacji Nowoczesna Polska oraz Instytutu Edukacji Pozytywnej. O Code Week opowiedział również Grzegorz Zajączkowski – Lider Cyfryzacji w Polsce.

Przywództwo - ale jakie?

Ważnym tematem były również sesje poświęcone budowaniu szkoły od nowa - dosłownie i w przenośni. Dwie dyrektorki (Donata Sulikowska i Oktawia Gorzeńska) podzieliły się z uczestnikami konferencji praktycznymi wskazówkami na to, jak budować szkołę, wspólnotę ludzi uczących się i czerpiących od siebie nawzajem. Podkreślały rolę komunikacji, jasnego przekazu, liderów, którzy potrafią się wycofać, przyznać do błędu, ale równocześnie dodają odwagi i siły, by w tym trudnym procesie wytrwać.

Cała konferencja nie odbyłaby się, gdyby nie wsparcie grupy SuperBelfrzy oraz firm edukacyjnych zapewniających wsparcie medialne i rzeczowe. A czy odniosła sukces? Z całą pewnością! Mogą o tym świadczyć zarówno komentarze podczas i po wydarzeniu, jak i informacje o zasięgach: w całej konferencji uczestniczyło blisko 800 unikalnych uczestników, a streaming na Facebooku dotarł do ponad 44 000 odbiorców! Już nie możemy doczekać się kolejnej konferencji EduMoc online! 3.10.2020 - wpiszcie już dzisiaj w kalendarz!

Nagrania z konferencji będą dostępne na stronie www.edumoconline.edu.pl. Stąd można także pobrać certyfikat uczestnictwa. Zachęcamy także do polubienia naszego fanpejdża i śledzenia informacji na bieżąco.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie