EduMoc, czyli konektywiści w akcji

fot. Superbelfrzy RP

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

5 października - dokładnie w Światowy Dzień Nauczyciela - po raz czwarty grupa Superbelfrzy RP (a konkretnie: Marta Florkiewicz-Borkowska i Agnieszka Bilska jako autorki koncepcji) zaprosiła nauczycieli i edukatorów na ogólnopolską, największą, bezpłatną edukacyjną konferencję online - EduMoc Online 2019. Podczas e-konferencji przewijało się wiele ciekawych tematów, które spójnie łączyły się w wizję nowoczesnej edukacji, o jaką powinniśmy walczyć w polskich szkołach.

Jaka więc ona powinna być?

Przede wszystkim powinna zajmować się tłumaczeniem i działaniem na rzecz świata, w którym żyjemy. Podczas konferencji kilkukrotnie przywoływany był temat zrównoważonego rozwoju i edukacji ekologicznej, tak ważnej w erze szóstego wymierania gatunków i zagrożenia katastrofą ekologiczną (Jacek Ścibor i Conrad Hughes). Z całą pewnością jest to temat, który dzięki Grecie Thunberg i wielu uczniom protestującym co piątek dla klimatu, stał się ważnym elementem codzienności młodych ludzi. W dzisiejszym świecie, w którym każdy ma Internet na wyciągnięcie ręki, ważne jest również rozmawianie o szansach i zagrożeniach płynących z dostępu do technologii (Diana Graber, Katarzyna Michalska, Kamil Śliwowski, Karol Jachymek). Nie tylko poznanie świata, w którym młodzież żyje jest ważne, ale również uczenie, jak dbać o cyfrowy dobrostan i oczyszczać umysł z nadmiaru niepotrzebnych informacji.

Czego powinna uczyć?

Od dawna mamy spór w świecie edukacji o tym, czy ważniejsza jest wiedza czy umiejętności? Prelegenci podkreślali, że obie rzeczy są ważne, podobnie jak ich jakość. XXI wiek to czas ogromu informacji, big data i zalewu fake newsów. Wiedza, jaką przekazuje szkoła powinna więc być interdyscyplinarna, oparta na faktach i pozwalać na weryfikację informacji płynących z mediów. Można jednak dokonać tego jedynie wtedy, kiedy mamy umiejętność krytycznego myślenia (Artur Negri, Przemysław Staroń) i jesteśmy kreatywni (Dariusz Martynowicz). Wiedza i umiejętności powinny dostarczać młodym ludziom narzędzi do zrozumienia współczesnego świata (np. o powiązaniach historii Bliskiego Wschodu z konfliktami i wojnami w tym regionie - Conrad Hughes).

Na czym powinna się opierać?

Edukacja powinna również czerpać z badań naukowych. Nie obyło się więc bez poruszenia takich tematów, jak efektywne uczenie się w kontekście neurobiologii (Marcin Jaracz) czy znaczenia informacji zwrotnej dla procesu uczenia się (Barbara Ostrowska). Z badań nad mózgiem wynika również, że musimy w szkole zadbać o relacje, zatroszczyć się o stworzenie uczniom bezpiecznych warunków rozwoju. Nie powinniśmy skupiać się na tym, czy uczniowie są grzeczni czy niegrzeczni, ale zastanowić, co się za tym kryje, jakie potrzeby w ten sposób realizują. Powinniśmy łagodzić lęk i stres, a wzbudzać fascynację uczeniem się (Grzegorz Lorek).

Jakimi metodami powinna działać?

Wielu prelegentów dzieliło się również swoimi dobrymi praktykami i sposobami na urozmaicenie lekcji. Mówili oni o projektach w edukacji (Joanna Apanasewicz, Sławek Baturo, Ewa Drobek, Agnieszka Chomicka-Bosy) i sposobach na efektywne, ciekawe lekcje (Edyta Borowicz-Czuchryta, Marek Stączek, Dariusz Kulma) oraz domową edukację medialną (Justyna Zborowska-Stunża i Grzegorz Stunża). O swoich programach edukacyjnych mówili także przedstawiciele organizacji pozarządowych: Fundacji Szkoła z Klasą, Fundacji Orange, Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, Fundacji Cała Polska Czyta Dzieciom, Centrum Cyfrowego, Fundacji Nowoczesna Polska oraz Instytutu Edukacji Pozytywnej. O Code Week opowiedział również Grzegorz Zajączkowski – Lider Cyfryzacji w Polsce.

Przywództwo - ale jakie?

Ważnym tematem były również sesje poświęcone budowaniu szkoły od nowa - dosłownie i w przenośni. Dwie dyrektorki (Donata Sulikowska i Oktawia Gorzeńska) podzieliły się z uczestnikami konferencji praktycznymi wskazówkami na to, jak budować szkołę, wspólnotę ludzi uczących się i czerpiących od siebie nawzajem. Podkreślały rolę komunikacji, jasnego przekazu, liderów, którzy potrafią się wycofać, przyznać do błędu, ale równocześnie dodają odwagi i siły, by w tym trudnym procesie wytrwać.

Cała konferencja nie odbyłaby się, gdyby nie wsparcie grupy SuperBelfrzy oraz firm edukacyjnych zapewniających wsparcie medialne i rzeczowe. A czy odniosła sukces? Z całą pewnością! Mogą o tym świadczyć zarówno komentarze podczas i po wydarzeniu, jak i informacje o zasięgach: w całej konferencji uczestniczyło blisko 800 unikalnych uczestników, a streaming na Facebooku dotarł do ponad 44 000 odbiorców! Już nie możemy doczekać się kolejnej konferencji EduMoc online! 3.10.2020 - wpiszcie już dzisiaj w kalendarz!

Nagrania z konferencji będą dostępne na stronie www.edumoconline.edu.pl. Stąd można także pobrać certyfikat uczestnictwa. Zachęcamy także do polubienia naszego fanpejdża i śledzenia informacji na bieżąco.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie