Gość na Twojej lekcji online

fot. Irmina Żarska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

A gdyby tak zamienić rozdział w podręczniku na temat Afryki na autentyczną opowieść człowieka, który budował tam sierociniec? Gdyby o pisaniu artykułów opowiedział prawdziwy dziennikarz, pracujący w znanym czasopiśmie? Gdyby o danym regionie świata opowiedziała osoba, która tam mieszkała? Gdyby w tajniki myślenia wizualnego, biologii, chemii czy archeologii uczniów wprowadził specjalista z drugiego końca Polski?

Zamknięcie szkół nas zaskoczyło, wymagało znalezienia i opanowania przez nauczycieli i uczniów wielu nowych narzędzi oraz sposobów komunikacji. Gdy opadł pierwszy kurz poszukiwań i zmniejszyło się podekscytowanie (i uczniów, i nauczycieli) nową, wideokonferencyjną formą lekcji, edukacyjni pasjonaci wpadli na kolejny pomysł, któremu przyświeca idea kreatywnej i innowacyjnej edukacji. Magdalena Krajewska z Zespołu Placówek Oświatowych w Tucznie oraz Irmina Żarska z Prywatnej Szkoły Podstawowej im. T. Halika w Redzie zaprosiły na wideolekcje swoich bliskich znajomych z innych szkół w Polsce. Okazało się to tak satysfakcjonujące i efektowne, że spontanicznie założyły grupę na Facebooku Zaproś mnie na swoją lekcję, by umożliwić ten sposób działania nauczycielom i uczniom w całej Polsce.

W ciągu kilku dni do grupy dołączyło niemal 1200 osób i pojawiły się w niej dziesiątki propozycji od nauczycieli i specjalistów z różnych dziedzin z całej Polski. Wśród nich znalazły się m.in. lekcje na temat myślenia wizualnego, bezpieczeństwa w sieci, szkodliwości palenia, emocji, historii higieny, mody, różnych obszarów Polski i świata, archeologii, gwar, języka kaszubskiego, obozów zagłady, klimatu, legend czy jaskiń. Lekcje w ramach projektu prowadzą m.in. nauczyciele znani ze swojej działalności w całej Polsce, prelegenci konferencji edukacyjnych, twórcy popularnych stron, projektów i blogów: Zyta Czechowska, Marta Florkiewicz-Borkowska, Joanna Gadomska, Anna Konarzewska, Katarzyna Włodkowska, Joanna Krzemińska, prof. Lech Mankiewicz, Agnieszka Jankowiak-Maik, Dorota Kujawa-Weinke, Marlena Kowalska, Katarzyna Polak, Dawid Łasiński, Oktawia Gorzeńska, Monika Czerkas, Jolanta Majkowska, Vitia Hoffman, Beata Gwizdała, Marcin Michalik, Olga Woźniak, Joanna Waszkowska, Anna Żertka, Agnieszka Pietnoczka, Bartosz Chyś, Bogusława Mikołajczyk, Adriana Kloskowska, Agnieszka Halama, Agata Karolczyk-Kozyra, Marcin Michalik, Maciej Dębski, Małgorzata Dobke-Buszman, Marek Grzywna, Anna Foks, Izabella Bartol, Agata Sieńczak, Alicja Podstolec, Patrycja Lubaczewska-Molenda, Krzysztof Chojecki, a także twórczynie projektu edukacyjnego, Irmina Żarska i Magdalena Krajewska.

Projektowi przyświecają idee: twórczej, ciekawej edukacji, spotkań z ciekawymi ludźmi, poszerzania zainteresowań i przyjemniejszej realizacji podstawy programowej. Wszyscy uczestnicy angażują się w niego bezpłatnie.

Codziennie do grupy trafiają nowe pomysły i propozycje lekcji oraz entuzjastyczne relacje z tych już przeprowadzonych. Sukces akcji pokazuje, że powinna mieć ona swój dalszy ciąg po epoce zdalnego nauczania – projekt będzie kontynuowany również po powrocie do szkół (choć w nieco zmodyfikowanej formie).

 

Irmina Żarska jest nauczycielką języka polskiego w Prywatnej Szkole Podstawowej im. Tony Halika w Redzie. Prowadzi także stronę Rysunkowy język polski na Facebooku.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie