Warto się wybrać do Berlina na XIV międzynarodową konferencję Online Educa, która jest jednym z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnej edukacji. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 4-5 grudnia i poświęcona jest wykorzystaniu nowych technologii w nauczaniu i uczeniu się. Wiele ciekawych warsztatów odbędzie się w przeddzień konferencji.
Jeszcze w roku 2002, impreza ta miała 1200 uczestników z 60 krajów. Od tamtego czasu Educa rozwinęła się i w 2007 roku przyjęła 2100 gości z 90 krajów – w tym z Polski aż 85 osób. W tym roku, wśród około 100 sesji i prezentacji, wystąpi również pięciu prelegentów z Polski. Konferencji i warsztatom będzie towarzyszyć cześć wystawowa z około 150 wystawcami.
Wśród tegorocznych tematów, kilka zasługuje na szczególną uwagę:
Odpowiadając na potrzeby edukacyjne generacji Y
Jaki jest najlepszy sposób na przygotowanie pokolenia Y do rynku pracy? Jak mamy zmienić nauczanie „epoki kamienia łupanego” w nauczanie uczniów epoki cyfrowej? Jak uniwersytety i szkoły dadzą sobie radę z kształceniem studentów i uczniów, którzy dorastali razem z Internetem? Czy szkoły i uczelnie są gotowe na wykorzystanie narzędzi edukacyjnych i komunikacyjnych pokolenia Y? Wreszcie, w jaki sposób firmy dostosowują swoje metody szkolenia pracowników do wymagań mobilnego i multimedialnego pokolenia?
Wideo i używanie wyobraźni
Filmy wideo mają długą i bogatą historię jako narzędzie edukacji i równie piękną przyszłość przed sobą, jeśli wierzyć badaniom i statystykom. Warto się zastanowić, w jaki sposób wideo tworzone przez użytkowników może przyczynić się do pogłębienia wiedzy i umiejętności. Jak pokazują liczne doświadczenia z serwisu YouTube, wideo często pozwala oglądającym zrozumieć złożoną rzeczywistość znacznie lepiej niż opis tekstowy. Czy zatem filmy mogą być doskonałym narzędziem nauczania i uczenia się?
Metody nauczania i szkolenia XXI wieku
Zmiany w nauczaniu i sposobach uczenia się wymagają nowego typu edukatorów. Czy tradycyjni nauczyciele muszą odejść, czy powinni spróbować nowych styli nauczania i szkolenia? Jakich kompetencji potrzebują osoby, które mają edukować przedstawicieli pokolenia Y? Czy innych technik wymaga edukacja przez całe życie? Czy tworzymy odpowiednie standardy w edukacji, czy monitorujemy właściwie postępy w nauczaniu? Czy potrafimy dostosować się do wymagań i potrzeb osób uczących się?
Gry na poważnie
Nauczyciele i trenerzy na całym świecie zaczynają poważnie podchodzić do gier, które cieszą się popularnością wśród setek milionów osób. W jaki sposób wykorzystać gry w procesie uczenia się? Co sprawia, że dana gra jest naprawdę świetnym narzędziem edukacji? W jaki sposób gry edukacyjne mogą wspierać rozwój przydatnych umiejętności życiowych odnoszących się do komunikowania się i kolaboracji w społeczności uczących się. Czy również gry sieciowe dla wielu graczy mogą pełnić rolę edukacyjną? Jak odkryć potencjał gier w edukacji?
Nauka w ciągłym ruchu
Jak rozwijać programy mobilnej edukacji, aby nauczanie było skuteczne? Czy można uczyć się z komórki lub palmtopa? W jaki sposób tworzyć zasoby edukacyjne do urządzeń mobilnych i jak przekonać posiadaczy telefonów komórkowych i smartfonów do korzystania z nich? Czy telefon może być dobrym łącznikiem między edukacją formalną i nieformalną, pracą i rozrywką?
Pełny opis programu konferencji znajduje się na stronach internetowych Online Educa.
Wśród tegorocznych tematów, kilka zasługuje na szczególną uwagę:
Odpowiadając na potrzeby edukacyjne generacji Y
Jaki jest najlepszy sposób na przygotowanie pokolenia Y do rynku pracy? Jak mamy zmienić nauczanie „epoki kamienia łupanego” w nauczanie uczniów epoki cyfrowej? Jak uniwersytety i szkoły dadzą sobie radę z kształceniem studentów i uczniów, którzy dorastali razem z Internetem? Czy szkoły i uczelnie są gotowe na wykorzystanie narzędzi edukacyjnych i komunikacyjnych pokolenia Y? Wreszcie, w jaki sposób firmy dostosowują swoje metody szkolenia pracowników do wymagań mobilnego i multimedialnego pokolenia?
Wideo i używanie wyobraźni
Filmy wideo mają długą i bogatą historię jako narzędzie edukacji i równie piękną przyszłość przed sobą, jeśli wierzyć badaniom i statystykom. Warto się zastanowić, w jaki sposób wideo tworzone przez użytkowników może przyczynić się do pogłębienia wiedzy i umiejętności. Jak pokazują liczne doświadczenia z serwisu YouTube, wideo często pozwala oglądającym zrozumieć złożoną rzeczywistość znacznie lepiej niż opis tekstowy. Czy zatem filmy mogą być doskonałym narzędziem nauczania i uczenia się?
Metody nauczania i szkolenia XXI wieku
Zmiany w nauczaniu i sposobach uczenia się wymagają nowego typu edukatorów. Czy tradycyjni nauczyciele muszą odejść, czy powinni spróbować nowych styli nauczania i szkolenia? Jakich kompetencji potrzebują osoby, które mają edukować przedstawicieli pokolenia Y? Czy innych technik wymaga edukacja przez całe życie? Czy tworzymy odpowiednie standardy w edukacji, czy monitorujemy właściwie postępy w nauczaniu? Czy potrafimy dostosować się do wymagań i potrzeb osób uczących się?
Gry na poważnie
Nauczyciele i trenerzy na całym świecie zaczynają poważnie podchodzić do gier, które cieszą się popularnością wśród setek milionów osób. W jaki sposób wykorzystać gry w procesie uczenia się? Co sprawia, że dana gra jest naprawdę świetnym narzędziem edukacji? W jaki sposób gry edukacyjne mogą wspierać rozwój przydatnych umiejętności życiowych odnoszących się do komunikowania się i kolaboracji w społeczności uczących się. Czy również gry sieciowe dla wielu graczy mogą pełnić rolę edukacyjną? Jak odkryć potencjał gier w edukacji?
Nauka w ciągłym ruchu
Jak rozwijać programy mobilnej edukacji, aby nauczanie było skuteczne? Czy można uczyć się z komórki lub palmtopa? W jaki sposób tworzyć zasoby edukacyjne do urządzeń mobilnych i jak przekonać posiadaczy telefonów komórkowych i smartfonów do korzystania z nich? Czy telefon może być dobrym łącznikiem między edukacją formalną i nieformalną, pracą i rozrywką?
Pełny opis programu konferencji znajduje się na stronach internetowych Online Educa.
Sprawozdanie z ubiegłorocznej konferencji ukazało się m.in. na stronach internetowych dwumiesięcznika E-mentor (numer z grudnia 2007 r.). W YouTube znaleźć można wiele filmów z poprzednich edycji konferencji. Oto jeden z nich:
W tym roku polska delegacja Educa Online będzie organizowana już po raz szósty. Dla krajów Europy Wschodniej i Środkowej, w tym dla Polski, zostały wynegocjowane wyjątkowe warunki uczestnictwa – 450 euro od osoby, zamiast 790 euro; studenci – 250 euro (po przedstawieniu poświadczonej kopii legitymacji studenckiej). Formularz zgłoszeniowy, odpowiedzi na pytania oraz dodatkowe informacje dostępne sąpod następującym adresem:
Przedstawiciel Online Educa w Warszawie
Dorota Myko, Wydawnictwo i Nowe Technologie – WINT
e-mail:
tel. 0602 348 562
Kontakt do organizatora Konferencji w Berlinie:
ICWE GmbH
Leibnizstrasse 32
D – 10625 Berlin
tel.(+49 30) 327 61420
fax (+49 30) 324 9833
e-mail: