Kiedy wpiszemy w przeglądarkę internetową hasło: Dzień Kropki, pojawi się mnóstwo artykułów, pomysłów na ten dzień. Dla mnie tak naprawdę Dzień ten ustanowiono po to, by na chwilę zatrzymać się i zwrócić moją uwagę jak wiele talentów drzemie w moich uczniach, wreszcie w nas-dorosłych. Często jednak o tym zapominamy, więc może International Dot Day (15 września) jest właśnie dla nas, pędzących, zapominających często o tym co tak naprawdę w naszym życiu ważne. Człowiek znających swoją wartość, rozwijający swoje pasje i zamiłowania to człowiek spełniony. A człowiek spełniony to człowiek szczęśliwy. Czyż nie wpływa to na nasze relacje z innymi ludźmi? Na nasze podejście do życia, do pracy, nauki…i można by tu wymieniać jeszcze wiele.
Po raz kolejny w tym roku w ramach dnia Kropki odbędzie się doskonale znany w mediach społecznościowych TUS, czyli Tydzień Uczniowskiej SuperMocy. Jego organizatorki Joanna Gadomska (Biologia z blondynką) i Katarzyna Włodkowska (Facetka od polaka) kolejny raz pociągnęły za sobą wielu nauczycieli z całej Polski. Których? Tych, którym się chce aktywizować, wzmacniać swoich uczniów, „szperać” w nich tak długo, aż znajdzie się ich wszystkie supermoce. A jest ich wiele. Nie chodzi tu o wiedzę, bo co nam po tym, że ktoś potrafi wyrecytować na pamięć tabliczkę mnożenia, czy też odmienne lub nieodmienne części mowy? Nie twierdzę, że to nie ważne i nie przydatne, ale czy najważniejsze w życiu? Z drugiej strony, kiedy nasz uczeń będzie wiedział, że jest ważny i potrzebny, wpłynie to pozytywnie na jego samopoczucie. I choć czasem nie zna podstawowych wzorów chemicznych, to jednak dobrze biega, potrafi robić na drutach, czy też świetnie pływa. Każdy, kiedy jest wspierany przez innych i znając swoje mocne strony będzie lepiej „funkcjonował” w szkole jako uczeń, w grupie rówieśniczej jako kolega, a w domu jako syn czy córka. I można tu wymieniać jeszcze wiele ról, jakie w życiu odgrywamy.
Każdy zapewne ma wiele swoich, bądź też podpatrzonych pomysłów na Dzień Kropki, którymi się inspiruje. Autorki Tygodnia Uczniowskiej SuperMocy. wspomagają nas swoimi pomysłami. Zaprosiły też do współpracy wielu inspirujących nauczycieli. Oprócz poznania w tym czasie swoich mocnych stron, warto także zadbać o rozwijanie kreatywności i wyobraźni naszych uczniów. To także ich supermoce. Poniżej kilka pomysłów:
1. Pokaż swoim ciałem/ głosem kolor a my spróbujemy go nazwać.
2. Znajdźcie w parach dowolny przedmiot w sali, na korytarzu i przekształćcie go w… no właśnie w co?
3. Podajmy uczniom hasło - niech sami pokażą je w zespołach, lecz nie dosłownie (np. studnia, fotel, wschód słońca, nóż i widelec, wędrówka…).
4. Powiedz koledze „smoczym językiem” o tym co Ci się dziś przydarzyło/ jaka jest Twoja ulubiona zabawa/ gdzie chciałabyś pojechać/ co sprawia Ci radość. Kiedy skończysz, niech kolega/koleżanka opowie, czego się od Ciebie dowiedziała.
5. Powiedz coś o sobie „smoczym językiem”. Pamiętaj, że Twoje emocje, mowa ciała też mówi wiele. Niech grupa powie teraz czego się o Tobie dowiedziała.
6. Spójrz przez dziurkę od klucza i powiedz oczyma wyobraźni co widzisz.
7. Spójrz -przez dziurkę od klucza widać tylko fragment obrazka. Dorysuj resztę.
8. Jedna osoba opowiada historię w taki sposób, by kończyło się ono wylosowanym chwilę wcześniej zdaniem: A potem poszła spać./ Na koniec spakowała swoje rzeczy i wyszła./ Więcej razy już tego nie zrobiła./ I tak ma być. Koniec. Kropka.
9. Wszyscy poruszają się po Sali - w dowolnym momencie jedna osoba podaje hasło-miejsce, w którym wszyscy się znajdują: basen, tramwaj, zoo, kościół, zakład mięsny, poligon, wędzarnia/ pralnia…
10. A może rundka pytań?
A poniżej jeszcze coś o Kropce:
Notka o autorce: Ewa Kempska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej - absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy (obecnie Uniwersytet Kazimierza Wielkiego). Reżyser Teatru Dzieci i Młodzieży z dyplomem Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (Wydział zamiejscowy we Wrocławiu). Ukończyła m.in. Terapię przez sztukę przy Teatrze Ludowym w Krakowie, Pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Terapię zaburzeń w mówieniu, czytaniu i pisaniu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od wielu lat prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi i młodzieżą. Założycielka szkolnej grupy teatralnej „Turlicki”, którą prowadzi od 2002 r. przygotowując spektakle teatralne, jak i warsztaty. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Pracuje w Szkole Podstawowej im. Andrzeja Skupnia–Florka w Gliczarowie Górnym - szkole na najwyższym poziomie - bo…najwyżej położonej n. p. m. w Polsce. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.