Diamenty programowania i matematyki

fot. Pexels

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ich pasją jest programowanie i matematyka. Marzą o studiach w Cambridge, Princeton czy Oxford, by wygrać olimpiadę lub stworzyć przełomową technologię. Chcą odkrywać tajniki geometrii analitycznej, sztucznej inteligencji i kodowania, aby z pomocą nowoczesnych technologii zmienić wspólnie świat. Kim są uczniowie nowatorskiego programu tutoringowego Meet IT? Właśnie ruszyły zapisy na interaktywne zajęcia online, których celem jest odkrywanie własnych możliwości.

Pandemia koronawirusa pokazała, jak ważne są technologie cyfrowe i w jaki sposób dane, łączność, sztuczna inteligencja i obliczenia w chmurze, a także podstawowe i zaawansowane umiejętności cyfrowe podtrzymują gospodarkę i społeczeństwo. Dzięki nim możliwe jest kontynuowanie pracy czy śledzenie rozprzestrzeniania się koronawirusa – zauważa w swoim najnowszym raporcie Komisja Europejska (DESI 2020). Rewolucja cyfrowa przyspieszyła, zmieniając formułę wielu działań na wersję online. Jej kształt kreują ci, którzy chcą się technicznie rozwijać i widzą swoją przyszłość w programowaniu czy matematyce.

To właśnie do tych osób kierowany jest program tutoringowy dla młodzieży w wieku 11-19 lat z całego świata organizowany przez Meet IT. W tym programie edukacyjnym biorą udział uczniowie z m.in. Indii, Hiszpanii, Rumunii oraz Polski. Projekt zakłada, że grono kilkudziesięciu tutorów ściśle wyselekcjonowanych spośród zwycięzców prestiżowych zawodów informatycznych i matematycznych oraz studentów najlepszych uczelni w Europie i USA, wspiera szlifowanie bądź rozwijanie pasji i umiejętności programistycznych i wiedzy matematycznej wśród ambitnych i ciekawych świata uczniów. – Różnica między formalną nauką w szkole a pracą z tutorem w Meet IT jest ogromna i polega na obraniu celu edukacyjnego, współpracy, kreatywnego uczenia, odkrywania wiedzy i zaspokajania ciekawości. Różnica w sposobie nauczania jest taka jak w uczęszczaniu na WF w szkole a udziale w młodzieżowym klubie sportowym. Tak jak w sporcie tu liczy się cel, pasja, ambicja i determinacja. Moim celem był jak najwyższy wynik na ogólnopolskiej olimpiadzie – tłumaczy Aleksandra Kowalska, uczestniczka poprzedniej edycji Meet IT, laureatka olimpiady informatycznej, obecnie studentka informatyki na prestiżowym University of Cambridge.

Jak to działa? Uczeń wypełnia aplikację i wysyła swoje zgłoszenie, określając cel edukacyjny. To może być na przykład wejście do finału olimpiady lub wygranie jej , dostanie się na prestiżową uczelnię lub postawienie pierwszych kroków w nowej dziedzinie. Koordynator programu Meet IT analizuje formularz i dobiera tutora, który najlepiej pasuje pod kątem wiedzy i pasji do potrzeb ucznia. Tutorzy to w większości laureaci olimpiad informatycznych i matematycznych lub studenci czy absolwenci między innymi z University of Cambridge, University College London czy Uniwersytetu Warszawskiego. Po przydzieleniu uczniowi odpowiedniego tutora odbywa się lekcja próbna, której celem jest upewnić się, czy para „nadaje na tych samych falach”. Oprócz regularnych spotkań online prowadzący utrzymują stały kontakt z uczniem poprzez komunikator online, aby zainteresować, zmotywować do działania lub naprowadzić na przykładowe rozwiązanie.

W Polsce metoda nauczania kreatywnego nie jest jeszcze tak dobrze rozpowszechniona jak np. w Finlandii czy Singapurze, krajach które rok w rok plasują się w ścisłej czołówce najskuteczniejszych systemów edukacji. To sposób zupełnie odwrotny do nauki formalnej w tradycyjnej szkole, gdzie zamiast nauczyciela, który wykłada wiedzę przy tablicy, to uczeń odkrywa nowe zagadnienia, a tutor zadaje pytania. W naszym zespole wierzymy, że nauka przez praktykę jest lepsza niż bierne uczenie. Mamy na to dowody, które pokazują, że jedna godzina praktyki daje więcej efektów niż dziesięć godzin przyglądania się, jak inna osoba rozwiązuje zadanie – mówi Paweł Burzyński, szef strategii i rozwoju Fundacji Meet IT. – Styl uczenia poprzez przyglądanie się, jak nauczyciel pisze na tablicy i rozwiązuje zadanie, znany ze szkoły, jest nam obcy. Nasi uczniowie szlifują swoje umiejętności w kierunku naukowym lub zawodowym – dodaje.

Oprócz tutoringu celem projektu jest budowanie społeczności młodych ludzi zainteresowanych programowaniem i matematyką. Społeczność zwana „Rodziną Meet IT” spotyka się cyklicznie na żywo w Wielkiej Brytanii, Polsce i Rumunii oraz tworzy klub w sieci społecznościowej. Jak mówią organizatorzy, do tej społeczności dołączają coraz częściej ludzie z biznesu, którzy programowanie traktują jak zdobycie nowej umiejętności, sposób na spędzanie wolnego czasu oraz trening mózgu. Robią to w dużej mierze dlatego, że programowanie rozwija nie tylko logiczne myślenie, ale także możliwość skupienia i zdolność do łączenia faktów, liczb i danych w niekonwencjonalny sposób, co potwierdzają między innymi badania niemiecko-amerykańskich naukowców (ICSE 2014).

Aby wziąć udział w najnowszej edycji programu wystarczy wejść na stronę www.meetit.eu/tutoring i zalogować się w sekcji Tutoring do 30 września. Liczba miejsc jest ograniczona.

 

(Źródło: Fundacja Meet IT)

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie