SuperKoderzy z Janikowa kontra nauczanie zdalne

fot. Monika Gnutek

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W czerwcu 2020 uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Janikowie dowiedzieli się, że zakwalifikowali się do kolejnej edycji programu #SuperKoderzy. Informacja ta przyniosła dużo radości i pozytywnych emocji w społeczności szkolnej i wpłynęła na motywację uczniów, bowiem mieli oni duży udział w wyborze ścieżki edukacyjnej i wspólnie z nauczycielem przygotowali film na konkurs. Stary rok szkolny zakończono z myślą, że w nowym roku czeka wszystkich nowa przygoda, pełna wyzwań i nowych możliwości...

„Odkrywcy fizyki”- ścieżka, która została wybrana przez uczniów i szkolnego koordynatora projektu, ruszyła już na początku września. Chętnych było dużo, ostatecznie w projekcie udział bierze dwudziestu uczniów, którzy zostali podzieleni na dwie grupy. Dzięki temu wszyscy mogą rozwijać swoje pasje, uczyć się doświadczalnie, praktycznie, poznawać tajniki programowania oraz poznawać nowe narzędzia, nowe roboty. Każdy pracuje w swoim tempie. Ścieżka realizowana jest na dodatkowych zajęciach, na których uczniowie pracują z dużym zaangażowaniem. Pani Monika Gnutek, która jest nauczycielem fizyki zaczęła wprowadzać elementy programowania na swoim przedmiocie.

Co jest najważniejsze na zajęciach? Najważniejsza jest atmosfera. To dzięki niej uczniowie mogą czuć się na zajęciach bezpiecznie, nie boją się, powstaje wzajemne zaufanie między dzieckiem i nauczycielem. Przyjacielska atmosfera, która panuje na kole #SuperKoderów, wpływa na proces uczenia się uczniów. Uczestnicy zajęć przez koordynatora projektu, na zajęciach są traktowani jak partnerzy, którzy wspólnie realizują postawiony sobie cel. Akceptują swoje pomysły, słuchają siebie, wspólnie szukają nowych rozwiązań.

Wrzesień w naszej szkole był czasem oczekiwania na nowe roboty - Photony. W oczekiwaniu na nie uczniowie poznali Makey Makey, stworzyli swoje pierwsze gry matematyczne w Scratchu, czyli wizualnym narzędziu do nauki programowania. Dzięki kolorowym kabelkom nauczyli się rozróżniać przewodniki od izolatorów. To było ich pierwsze zetknięcie się z fizyką i programowaniem. Nauki i dobrej zabawy było bardzo dużo, uśmiechów na twarzach dzieci jeszcze więcej. W ten sposób uczniowie mogli przekonać się, że fizyka nie jest taka straszna, jak o niej mówią. Nie jest trudna, niezrozumiała. Jest to dziedzina, która może pobudzić młodego człowieka do działania, do zaangażowania, do poszukiwania, do poznawania zjawisk poprzez doświadczanie i odkrywanie.

W październiku dotarły do nas Photony. W planach był udział w ogólnoeuropejskiej akcji Code Week z wykorzystaniem nowych przyjaciół. #SuperKoderska rodzina miała poprowadzić zajęcia z fizyki i robotyki dla kolegów i koleżanek z klas VII i VIII. W ten sposób chcieli zmotywować uczniów do poznawania tajników programowania, robotyki oraz do rozwijania swoich pasji. Niestety pandemia Covid-19 nieco popsuła wszystkim plany, ponieważ koordynator projektu trafił na kwarantannę. Po powrocie do szkoły nastał już czas nauczania zdalnego. Wówczas nadszedł ten moment, kiedy trzeba było przeorganizować całe zajęcia, zaplanować nowe działania, w których niekoniecznie wykorzystuje się roboty.

Na szczęście udało się połączyć fizykę, programowanie oraz robotykę na zdalnym nauczaniu. Uczniowie wspólnie z koordynatorem zaczęli planować grę sportową, która była zaplanowana już w roku ubiegłym, również na kole #SuperKoderskim. Wówczas właśnie przez zdalne nauczanie zmieniono plany. Tym razem postawiono sobie za cel, że ta gra będzie skończona oraz jeśli sytuacja w kraju na to pozwoli, zaprezentowana, na forum całej szkoły jeszcze w bieżącym roku szkolnym.

Nad czym pracuje młodzież z Janikowa? Programuje grę, która będzie m.in. rozłożona na sali gimnastycznej w jednym z trzech budynków szkoły. Ma być to tor przeszkód, który będą mogli pokonać zaproszeni goście. Na ten moment uczestnicy gry będą mogli zmierzyć swoją prędkość, prędkość jazdy na deskorolce, obliczyć energię kinetyczną, energię potencjalną. W planach są również inne aktywności, w tym na przykład stworzenie krokomierza, programu liczącego liczbę rzutów piłką. Całość jest konsultowana z nauczycielem wychowania fizycznego.

Uczniowie szukają nowych pomysłów, które mogliby zaprogramować i ostatecznie dodać do gry. W czym programują? Na ten moment #SuperKoderzy z Janikowa programują w Scratchu. Kiedy ta umiejętność zostanie przez młodych ludzi opanowana, zaczną programować również w innych językach. Przygotowane programy będą podłączone do Makey Makey, Microbitów, co oznacza, ze na sali gimnastycznej pojawi się mnóstwo kolorowych kabelków, laptopy, projektory, tablety… Czy to koniec pomysłów na grę sportową? Otóż nie. Całość gry będzie miała formę „Zakodowanej Szkoły”, ponieważ w planach są również inne aktywności, na przykład „Zakodowany taniec”, „Zakodowana potrawa”, „Bieg wodny”, „Zawody z robotami”.

„Zakodowany taniec” będzie formą Escape Roomu w wersji online. Uczniowie tworzą grę, którą uczestnik będzie musiał przejść, aby odkodować kolejne kroki tańca. Kolejne zadania będą przekierowywać do następnej strony-zagadki, w ten sposób gracz dotrze do ostatniego pokoju, czyli do gry „Zakodowany taniec”. Na podłodze rozklejone będą elementy z folii aluminiowej, które będą podłączone do Makey Makey. Jeśli uczestnik wykona zakodowany taniec zgodnie z instrukcją, na ekranie pojawi się informacja, do której sali gracz ma przejść.

Kolejna aktywność - „Zakodowana potrawa”, w planach jest grą offlinową, ponieważ #SuperKoderska brać z Janikowa wierzy, że do końca roku wszyscy jednak spotkają się stacjonarnie w szkole. Na czym będzie polegało to zadanie? Uczestnik dostanie zakodowaną potrawę oraz produkty spożywcze. Zadaniem grającego będzie odkodowanie przepisu i wykonanie potrawy, potrawy pełnej witamin i wartości odżywczych.

Z kolei „Zawody z robotami” odbędą się w oddzielnych salach lekcyjnych. Na uczestników programistycznych zawodów sportowych czekać będą tory przeszkód dla robotów oraz zagadki z fizyki. Każdy będzie musiał wykonywać kolejne zadania, dzięki temu dowiedzą się w którą stronę mają kierować swojego robota. Na mecie będzie czekać niespodzianka.

I jeszcze „Bieg wodny”, chyba jedno z trudniejszych zadań, które zostało zaplanowane. Sam program, który do tej aktywności należy wykonać jest prosty, natomiast najwięcej trudności może sprawić przygotowanie odpowiedniego toru przeszkód. Planując to zadanie #SuperKoderzy z Janikowa zainspirowali się filmem pt. „MaKey MaKey - An Invention Kit for Everyone”, który można znaleźć na youtube. Na czym będzie polegało zadanie? Uczestnik- Gracz, będzie musiał pokonać tor przeszkód rozłożony na boisku szkolnym, tor będzie w sobie miał miski z zapełnioną wodą, do każdej będzie podłączone Makey Makey. W tym zadaniu w planach jest jeszcze kilka zakodowanych zagadek.

Mamy grudzień, gra jest w trakcie tworzenia. Uczniowie spotykają się ze sobą poprzez Meet, pracują w grupach, planują działania, realizują swoje pomysły. Taka forma pracy wpływa na rozwój kompetencji społecznych #SuperKoderskich dzieci, co w czasach pandemii jest również bardzo ważne i nabrało całkowicie nowego znaczenia. Ale dajemy radę!

Uważamy, że program #SuperKoderzy jest programem wyjątkowym, to dzięki niemu młodzież realizuje swoje pomysły. Jest to program, który ma wpływ nie tylko na kompetencje uczniów, ale ma również wpływ na rozwój kompetencji nauczycieli.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych - więcej informacji na stronie programu.

 

Notka o autorce: Monika Gnutek jest nauczycielką fizyki w Szkole Podstawowej w Janikowie i koordynatorem działań programu #SuperKoderzy.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie