Nauka o dziedzictwie kulturowym może być inspirująca

fot. Narodowy Instytut Dziedzictwa

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Narodowy Instytut Dziedzictwa ogłosił konkurs „Graj o dziedzictwo” na opracowanie prototypu gry edukacyjnej, która ma pomóc w zdobywaniu wiedzy o dziedzictwie kulturowym. Zwycięska „planszówka” będzie wykorzystywana m.in. w ramach zajęć dydaktycznych z młodzieżą powyżej 13 roku życia. Konkurs adresowany jest do pełnoletnich osób fizycznych oraz do osób prawnych. Zgłoszenia można przesyłać do 16 lipca br., na zwycięzcę czeka 10 000 zł.

Narodowy Instytut Dziedzictwa chce wesprzeć nauczycieli, edukatorów w pracy związanej z przekazywaniem młodym ludziom wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego – stąd pomysł na organizację konkursu, w ramach którego należy przygotować grę planszową, która poprzez zabawę będzie zwiększać poziom wiedzy o zabytkach i dziedzictwie kulturowym, a także wzmacniać poczucie tożsamości kulturowej, historycznej i obywatelskiej młodzieży. Aby wziąć udział w konkursie, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy, przygotować prototyp gry oraz określić parametry techniczne projektu, dzięki którym Narodowy Instytut Dziedzictwa będzie mógł wyprodukować zwycięską grę.

Jury konkursowe będzie zwracać uwagę na poprawność merytoryczną, innowacyjny mechanizm gry, ciekawą fabułę, a także atrakcyjność wizualną i estetykę wykonania prototypu gry. Głównym zadaniem „planszówki” ma być rozwijanie kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego i opieką nad zabytkami. Jak podkreśla Bartosz Skaldawski Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa – Najważniejsze, by młodzi wiedzieli, że dziedzictwo może pozytywnie wpływać m.in. na rozwój kulturalny, społeczny, ale też ekonomiczny. Zależy nam, aby scenariusze gier szerzyły świadomość unikatowego i nieodnawialnego charakteru dziedzictwa, a w związku z tym koniecznością objęcia dziedzictwa szczególną troską.

Konkurs na grę edukacyjną jest kolejnym projektem kontynuującym edukacyjną misję Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Instytut w zeszłym roku uruchomił serwis edu.nid.pl, który stanowi nie tylko źródło materiałów na temat dziedzictwa kulturowego dla osób pracujących z młodzieżą, ale także treści inspirujących młodych do dalszego rozwijania swoich zainteresowań w tym zakresie. Baza publikacji, podcastów, filmów i scenariuszy lekcji pozwala dowiedzieć się m.in., czym jest dziedzictwo materialne i niematerialne, jakie są różnice między ochroną zabytków i opieką nad zabytkami, a także poznać historie istotnych kulturowo miejsc czy też zorganizować rodzinną wycieczkę szlakiem zabytków. Baza materiałów edukacyjnych jest dostępna bezpłatnie i będzie sukcesywnie rozszerzana.

Konkurs „Graj o dziedzictwo” jest organizowany w ramach „Krajowego Programu Ochrony Zabytków i Opieki nad Zabytkami na lata 2019–2022”, którego jednym z celów jest zwiększenie świadomości potrzeby poznania i ochrony dziedzictwa kulturowego przez młode pokolenie. Krajowy program realizuje tym samym zapisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opieki nad zabytkami.

Szczegóły konkursu, regulamin i formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie edu.nid.pl.

 

(Źródło: Narodowy Instytut Dziedzictwa)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Wszystko przez ten pośpiech
Zastanawiam się dlaczego nie skorzystamy z dobrych doświadczeń innych krajów. Tam do 6 klasy uczy je...
Ppp napisał/a komentarz do Cztery rady na docenianie
Podane przykłady wydają mi się jakieś takie dziecinne. A powyżej czwartej klasy podstawówki chyba ka...
PEŁNA ZGODA, a nawet "oczywista oczywistość". "Matematyka potrzebna w życiu" kończy się u nas gdzieś...
Ppp napisał/a komentarz do Czy AI szkodzi edukacji szkolnej?
Jest jeszcze jednak opcja: AI ujawnia lub potwierdza nieprawidłowości/bezsensy/patologie, ale sama i...
Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie