O stypendiach w Polsce

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kim są organizatorzy programów stypendiów w Polsce? Jakie typy stypendiów – naukowe, artystyczne, socjalne, sportowe – są najpowszechniejsze? Skąd pochodzą środki na stypendia? W jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na organizację programów stypendialnych? Odpowiedzi na te i na inne pytania znajdują się w raporcie „Mapa stypendiów III” z kompleksowego badania o stypendiach przyznawanych przez samorządy, organizacje pozarządowe, firmy i szkoły.

Realizacja programów stypendialnych to możliwość tworzenia trwałych relacji z otoczeniem oraz wspierania ważnych obszarów: edukacji, przedsiębiorczości, rozwoju kompetencji i talentów. Należy się cieszyć, że takich inicjatyw podejmowanych jest w Polsce coraz więcej.

Zespół Fundacji Dobra Sieć przeprowadził największe w Polsce, unikalne badanie społecznych programów stypendialnych w Polsce, realizowanych w latach 2019-2020. W raporcie zostały przedstawione najważniejsze informacje o segmencie społecznych stypendiów w Polsce, w tym: liczba i typ organizatorów; liczba programów stypendialnych; skala i rodzaj programów; wysokość wsparcia stypendialnego i budżetu przeznaczonego na programy stypendialne; ogólna charakterystyka stypendystów.

Po raz pierwszy od 2013 roku, zespołowi Fundacji udało się dotrzeć do informacji o tym, ile wynoszą stypendia, z jakich środków pochodzą finanse organizatorów przeznaczone na stypendia (np. darowizny, dotacje, środki publiczne etc.). Innym szczególnie istotnym aspektem badania są zagadnienia dotyczące tego, czy programy stypendialne prowadzone są w partnerstwie z innymi podmiotami.

Badane programy obejmowały stypendia przyznawane przez samorządy, organizacje pozarządowe, szkoły wyższe i średnie oraz firmy, z pominięciem stypendiów realizowanych z budżetu państwa (np. stypendia szkolne czy rektora). Analizowano dane zebrane aż z 735 społecznych programów stypendialnych organizowanych przez 581 instytucji w Polsce w latach 2019-2020.

Wierzymy, że raport „Mapa stypendiów III” przyczyni się do rozwoju zaangażowania społecznego samorządów, wskaże potencjalne kierunki zmian, wyeksponuje dobre praktyki i standardy realizacji programów stypendialnych – mówią autorzy badania i zachęcają do skorzystania z konsultacji przy tworzeniu nowych inicjatyw stypendialnych.

Skrócona wersja raportu w formacie PDF znajduje się na stronie www.mojestypendium.pl. Aby uzyskać dostęp do pełnej treści raportu, wystarczy wypełnić krótką ankietę, dostępną pod tym linkiem. Broszura oraz badania zostały zrealizowane na zlecenie i przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

***
Fundacja Dobra Sieć od 2006 roku prowadzi serwis www.mojestypendium.pl – największy portal edukacyjny o stypendiach w Polsce. Jesteśmy zespołem ekspertów w zakresie gromadzenia wiedzy o programach wspierających rozwój, badaniu stypendiów w Polsce, projektowaniu kampanii promocyjnych, redakcji artykułów edukacyjnych oraz wyznaczaniu standardów realizacji programów stypendialnych.

 

(Źródło: Fundacja Dobra Sieć, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie