O stypendiach w Polsce

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kim są organizatorzy programów stypendiów w Polsce? Jakie typy stypendiów – naukowe, artystyczne, socjalne, sportowe – są najpowszechniejsze? Skąd pochodzą środki na stypendia? W jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na organizację programów stypendialnych? Odpowiedzi na te i na inne pytania znajdują się w raporcie „Mapa stypendiów III” z kompleksowego badania o stypendiach przyznawanych przez samorządy, organizacje pozarządowe, firmy i szkoły.

Realizacja programów stypendialnych to możliwość tworzenia trwałych relacji z otoczeniem oraz wspierania ważnych obszarów: edukacji, przedsiębiorczości, rozwoju kompetencji i talentów. Należy się cieszyć, że takich inicjatyw podejmowanych jest w Polsce coraz więcej.

Zespół Fundacji Dobra Sieć przeprowadził największe w Polsce, unikalne badanie społecznych programów stypendialnych w Polsce, realizowanych w latach 2019-2020. W raporcie zostały przedstawione najważniejsze informacje o segmencie społecznych stypendiów w Polsce, w tym: liczba i typ organizatorów; liczba programów stypendialnych; skala i rodzaj programów; wysokość wsparcia stypendialnego i budżetu przeznaczonego na programy stypendialne; ogólna charakterystyka stypendystów.

Po raz pierwszy od 2013 roku, zespołowi Fundacji udało się dotrzeć do informacji o tym, ile wynoszą stypendia, z jakich środków pochodzą finanse organizatorów przeznaczone na stypendia (np. darowizny, dotacje, środki publiczne etc.). Innym szczególnie istotnym aspektem badania są zagadnienia dotyczące tego, czy programy stypendialne prowadzone są w partnerstwie z innymi podmiotami.

Badane programy obejmowały stypendia przyznawane przez samorządy, organizacje pozarządowe, szkoły wyższe i średnie oraz firmy, z pominięciem stypendiów realizowanych z budżetu państwa (np. stypendia szkolne czy rektora). Analizowano dane zebrane aż z 735 społecznych programów stypendialnych organizowanych przez 581 instytucji w Polsce w latach 2019-2020.

Wierzymy, że raport „Mapa stypendiów III” przyczyni się do rozwoju zaangażowania społecznego samorządów, wskaże potencjalne kierunki zmian, wyeksponuje dobre praktyki i standardy realizacji programów stypendialnych – mówią autorzy badania i zachęcają do skorzystania z konsultacji przy tworzeniu nowych inicjatyw stypendialnych.

Skrócona wersja raportu w formacie PDF znajduje się na stronie www.mojestypendium.pl. Aby uzyskać dostęp do pełnej treści raportu, wystarczy wypełnić krótką ankietę, dostępną pod tym linkiem. Broszura oraz badania zostały zrealizowane na zlecenie i przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

***
Fundacja Dobra Sieć od 2006 roku prowadzi serwis www.mojestypendium.pl – największy portal edukacyjny o stypendiach w Polsce. Jesteśmy zespołem ekspertów w zakresie gromadzenia wiedzy o programach wspierających rozwój, badaniu stypendiów w Polsce, projektowaniu kampanii promocyjnych, redakcji artykułów edukacyjnych oraz wyznaczaniu standardów realizacji programów stypendialnych.

 

(Źródło: Fundacja Dobra Sieć, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie