Życie eko zaczyna się w momencie, gdy naprawdę pokochamy przyrodę i uwierzymy, że warto o nią zawalczyć. Takie przekonanie nie pojawia się jednak po wkuciu kilku reguł i zakazów. Jak w przystępny i atrakcyjny sposób opowiedzieć dzieciom o ochronie środowiska? Jak oswoić je z trudnymi, czasem abstrakcyjnymi pojęciami? Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach kampanii „Mistrzowie klimatu Cartoon Network” znalazło dobry sposób. Od 16.09 nauczyciele mogą korzystać z materiałów przygotowanych przez CEO, aby – drobnymi kroczkami – wyrabiać w dzieciach szacunek do przyrody i nawyk dbania o najbliższe otoczenie.
Co znajdziemy w materiałach od CEO?
Dla nauczycieli przygotowano scenariusz do zajęć pt. „Unikaj, utylizuj, używaj ponownie”, karty pracy, prezentacje oraz propozycje angażujących zadań domowych (pobierz zestawy). Materiały skierowane są do uczniów klas I-III szkół podstawowych. Zaplanowano je na 30-45 minut pracy i, co ważne, dla lekcji w trybie stacjonarnym oraz on-line. Scenariusz skupia się na trzech obszarach podstawowych dla edukacji proekologicznej: segregacji odpadów, recyklingu, rezygnowaniu ze zbędnych opakowań w czasie zakupów.
Zajęcia pobudzają wyobraźnię i w ciekawy sposób zachęcają dzieci do refleksji nad własnymi nawykami. Są tak skonstruowane, aby sprowokować najmłodszych do konstruktywnej dyskusji z rówieśnikami czy rodziną.
Cel lekcji
Scenariusz zakłada, że dzieci zrozumieją pojęcia: recykling, segregacja, utylizacja, odpady. Lekcja ma też jednak cele dalekosiężne:
- uwrażliwienie dzieci na zagrożenia dla środowiska,
- pokazanie, że zachowania proekologiczne są wartościowe,
- zaszczepienie nowych nawyków dbania o przyrodę,
- zachęcenie do dzielenia się wiedzą na temat recyklingu z rodziną i rówieśnikami.
O kampanii „Mistrzowie klimatu”
Scenariusze lekcji to tylko część kampanii Cartoon Network. Na stronie internetowej czekają na dzieci proste wyzwania w 8 kategoriach (recykling, podróże, energia, woda, fauna, flora, jedzenie oraz kreatywne), filmy edukacyjne, quizy, historie innych młodych Mistrzów klimatu z całego świata, którzy opowiadają, jak dbają o środowisko w swoich lokalnych społecznościach. Za każde podjęte wyzwanie, uczestnik otrzymuje cyfrową roślinę, którą może zasadzić w wirtualnym ogrodzie. W akcję zaangażowało się już ponad pół miliona dzieci. Poznawanie ekologii z ulubionymi postaciami z kreskówek i praktyczne zadania podbiły serca młodych.
Scenariusze lekcji i inne ćwiczenia w ramach kampanii stanowią doskonały sposób na rozpoczęcie przygody z ekologią. Pierwszy krok, aby zachęcić dzieci do patrzenia na środowisko z większą wrażliwością.
(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)