Solve for Tomorrow. Nowy program edukacyjny Samsung dla szkół ponadpodstawowych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jaka będzie przyszłość naszej planety? Czy w ciągu najbliższych lat ziści się czarny scenariusz? Czy faktycznie mamy wpływ na rzeczywistość? To pytania, które zadają sobie młodzi ludzie stojący u progu dorosłości, w którą wchodzą ze świadomością tego, że świat zmienia się w błyskawicznym tempie. Inicjatywa i zaangażowanie młodego pokolenia to kwestie, które docenia i wspiera Samsung. Firma startuje z nowym programem edukacyjnym Solve for Tomorrow (SFT), w ramach którego młodzież ze szkół ponadpodstawowych oraz studenci 1. i 2. roku studiów I stopnia mogą rozwijać swoje kompetencje i proponować rozwiązania skupione wokół trzech wyzwań współczesności: klimatu, zdrowia i bezpieczeństwa.

Pomysły można zgłaszać do 31 października br. na stronie https://solvefortomorrow.pl/formularz-aplikacyjny.

Solve for Tomorrow to globalny program firmy Samsung, który powstał w 2010 roku i cieszy się zainteresowaniem młodych ludzi w wielu krajach na świecie. W Polsce będzie stanowił wyjątkową przestrzeń do nauki, wymiany pomysłów oraz projektowania i wprowadzania rozwiązań lokalnych problemów. Dzięki SFT młodzi ludzie mogą zmierzyć się z wyzwaniami XXI wieku, które są coraz dotkliwiej odczuwane z powodu kryzysu klimatycznego, czy z niewłaściwym korzystaniem z nowych technologii i Internetu. Celem programu jest wzmacnianie kompetencji przyszłości u młodych ludzi, zachęcanie ich do aktywizmu, twórczej odwagi i realizacji innowacyjnych projektów.

Do programu mogą zgłaszać się zespoły składające się z min. 3 a maksimum 4 uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych wraz z jednym nauczycielem-opiekunem oraz zespoły studentów i studentek I i II roku studiów pierwszego stopnia. Zainteresowani realizują projekt skupiony wokół jednego z trzech największych wyzwań współczesnego świata – Zdrowia, Bezpieczeństwa oraz Klimatu. Dzięki udziałowi w Solve For Tomorrow, młodzi ludzie będą mogli nie tylko proaktywnie pomóc naszej planecie czy komuś w swoim otoczeniu, lecz także zyskają możliwość realizowania własnych pasji oraz nawiązania znajomości z młodzieżą ze szkół z całej Polski.

Co ważne, działania nad projektem będą przebiegać zgodnie z kolejnymi etapami metodologii nowoczesnego procesu myślenia projektowego, czyli design thinking. Proces ten składa się z następujących po sobie etapów: empatyzowania, diagnozowania problemu, generowania pomysłów, prototypowania i testowania. Ta metodologia pozwoli także kształtować kluczowe kompetencje przyszłości, w szczególności umiejętności współpracy, komunikacji, krytycznego myślenia i rozwijania kreatywności, a co za tym idzie zdobywanie kwalifikacji niezbędnych na rynku pracy. Podczas realizacji projektów młodzi ludzie poznają również metodę STEAM, zakładającą podejmowanie aktywności, w ramach których wykorzystywane będą przynajmniej dwie z pięciu dziedzin nauki (S – Science, T – Technology, E – Engineering, A – Arts, M – Maths).

Warsztaty dla młodzieży będą prowadzone przez zespół 10 wybitnych trenerów i trenerek edukacyjnych – ambasadorów i ambasadorek programu. W tej grupie znalazły się dwie nauczycielki z tytułem Nauczyciela Roku – Barbara Halska i Marta Florkiewicz-Borkowska, a także grono nauczycieli i edukatorów na co dzień działających z młodzieżą i wykorzystujących w swojej pracy model design thinking. Ambasadorzy Solve for Tomorrow to zespół ekspertów o zróżnicowanych specjalnościach, dzięki czemu zapewnią młodym ludziom kompleksowe i najwyżej jakości wsparcie przy realizacji projektów. W ramach ścieżki szkoleniowej odbędą się również sesje z mentorami Samsung. W tej roli wystąpią pracownicy-wolontariusze Samsung.

Dla Ministerstwa Klimatu i Środowiska szczególnie ważne jest szerokie, holistyczne podejście do kwestii przeciwdziałania zmianom klimatu. Wspólne działanie administracji państwowej i biznesu, młodzieży i ekspertów, specjalistów z różnorodnych dziedzin nauki jest tym, do czego należy dążyć. Stąd nasze wsparcie dla wszelkich inicjatyw, których celem jest odkrywanie nowych narzędzi, dzięki którym będziemy mogli wspólnie, solidarnie, zmierzyć się problemem, który dotyczy przecież nas wszystkich –  powiedział Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska.

W jaki sposób można aplikować do programu?

Program Solve for Tomorrow realizowany będzie w trzech etapach. Od 20 września do 31 października trwa rekrutacja online do programu poprzez formularz dostępny na stronie: https://solvefortomorrow.pl. Dla zakwalifikowanych do projektu drużyn zostało przewidziane wsparcie trenerów i mentorów programu Solve for Tomorrow, pod okiem których młodzi będą mogli rozwijać swoje wyzwania.

W listopadzie nastąpi ogłoszenie listy 25 zespołów, które zakwalifikowały się do półfinału programu i które otrzymają indywidualne wsparcie i dedykowany proces szkoleniowy. Kolejne miesiące to intensywny czas warsztatów design thinking oraz początek pracy nad prototypami.

Do fazy finałowej zostanie wybranych 8 zespołów, które w dalszej części szkolenia ulepszają swoje pomysły i przygotowują się do ich prezentacji. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas uroczystej gali 31 marca 2022 roku.

Program Solve for Tomorrow jest głosem młodego pokolenia. Odnajdą się w nim przyszli startupowcy, innowatorzy i przedsiębiorcy. Dzięki udziałowi w programie zdobędą kompetencje, które sprawią, że ich głos będzie bardziej słyszalny. Pragniemy zachęcić młodych do stawiania trudnych pytań i proponowania rozwiązań. Chcemy, aby mieli swój wpływ na przyszłość – mówi Magdalena Olborska, CSR Manager w Samsung Electronics Polska.

Spotkanie informacyjne

Chcesz dowiedzieć się więcej o programie? Posłuchać, co o Solve for Tomorrow mówią ambasadorzy i ambasadorki programu? Weź udział w spotkaniu informacyjnym online 5 października 2021 r. o godz. 19.00. Link do wejścia na spotkanie (bez rejestracji): https://edukacja.clickmeeting.com/solve_for_tomorrow

***

Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Centrum GovTech Polska oraz NASK. Partnerami projektu są Centrum Nauki Kopernik, UNEP/GRID-Warszawa, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Zwolnieni z Teorii.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie