MOOC o aktywnym uczeniu (się) i przestrzeniach edukacyjnych

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zachwycamy się coraz częściej nowymi, nowoczesnymi budynkami szkolnymi, podziwiając nieszablonowe rozwiązania architektów i estetykę. Ale dopiero po jakimś czasie może pojawia się pytanie – czy sama przestrzeń edukacyjna rzeczywiście wpływa na jakość uczenia (się), czy może to tylko ładniejsze opakowanie, a nadal nic nie zmienia się w samym procesie nauki. Przestrzeń ma znaczenie (jest trzecim nauczycielem – jak twierdził Malaguzzi), ale w szkole przede wszystkim powinna służyć i stymulować aktywne uczenie się.

O przestrzeniach edukacyjnych pisaliśmy już wiele razy w Edunews.pl. Warto sięgnąć zarówno do dorobku projektu Eduspaces21 (www.eduspaces.eu), jak i najnowszej pozycji, „Przestrzeń w edukacji”, która ukazała się kilka miesięcy temu dzięki Fundacji Think! i partnerom projektu Novigado (zob. https://bit.ly/eduprzestrzen). Chociaż temat łączenia dydaktyki i przestrzeni może wydawać zbyt odległy od „realizacji podstawy programowej”, warto zainteresować się metodami i pomysłami na organizację uczenia, które w większym stopniu aktywizują uczniów.

Już za kilka dni, w ramach projektu NOVIGADO, warszawska Fundacja Think! wraz partnerami z Belgii, Francji, Portugalii i Turcji rozpoczyna kurs online (MOOC) poświęcony aktywnemu uczeniu się i innowacyjnemu nauczaniu w elastycznych przestrzeniach edukacyjnych.

Celem kursu jest wsparcie nauczycieli i dyrektorów szkół, liderów edukacji oraz osób zajmujących się edukacją oraz oświatą (np. w samorządach) we wprowadzaniu zmian w nauczaniu mających na celu odejście od procesu edukacji skoncentrowanym na nauczycielu i wzmacnianiu aktywnego uczenia się z wykorzystaniem technologii i różnych konfiguracji przestrzeni szkolnej. Moduły kursu są następujące:

1) Aktywne uczenie się w praktyce (start 17.01.2022)
2) Dynamiczne przestrzenie klasy (start 24.02.2022)
3) Uczenie się poza klasą (start 31.01.2022)
4) Tworzenie scenariuszy aktywnego uczenia (start 7.02.2022)

Kurs MOOC odbywa się w języku angielskim i jego moduły będą otwarte do 23.02.2022. Uczyć się można we własnym tempie, zwracając uwagę na terminy zaliczeń poszczególnych modułów. Po ukończeniu kursu dostępne będą certyfikaty.

Zapisy na stronach European Schoolnet pod adresem: https://bit.ly/ActiveLearningMooc

Można również dołączyć do grupy nauczycieli z całej Europy na FB: https://www.facebook.com/groups/activelearningmooc/

Zobacz filmik na temat MOOCa:

***

Niniejszy artykuł powstał w ramach projektu NOVIGADO.

Finansowany ze środków Erasmus+ projekt NOVIGADO koordynuje Fundacja Think! (lider konsorcjum), zaś partnerami są belgijska organizacja European Schoolnet (zrzeszająca wszystkie ministerstwa edukacji w UE), turecki YEGITEK (agencja tureckiego ministerstwa edukacji ds. technologii), francuska CANOPE (agencja francuskiego ministerstwa edukacji ds. Publikacji edukacyjnych) i dwie innowacyjne szkoły – francuska Lycee Pilote Innovant International oraz portugalska Agrupamento de Escolas Fernando Casimiro Pereira da Silva.

Na stronie https://fcl.eun.org/novigado-results można znaleźć liczne opracowania (także w języku polskim) poświęcone m.in. współczesnemu rozumieniu aktywnego uczenia się, organizacji przestrzeni edukacyjnych w szkole i wykorzystania ich w nauczaniu, opinie przedstawicieli środowisk naukowych i oświatowych dotyczących aktywnego uczenia się we współczesnej szkole, jak również przegląd światowej literatury w tym temacie. Znajdują się tam też linki do kursu MOOC oraz webinarów. Zapraszamy do śledzenia informacji o projekcie NOVIGADO i korzystania z opracowań i materiałów dla szkół i nauczycieli.

Więcej informacji: http://fcl.eun.org/novigado 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie