Superprzygoda z #SuperKoderami

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kilka lat temu dyrektor szkoły, w której uczę, podrzucił mi ulotkę z logo Fundacji Orange. „Zobacz… Może byśmy w to weszli?” – powiedział. Podjąłem wyzwanie i tak zaczęła się przygoda z #SuperKoderami, która trwa już cztery lata.

W szkole prowadziłem zajęcia z programowania, więc zebrałem uczniów, zrobiliśmy dużo zdjęć i posklejałem z tego krótki filmik, który miał zachęcić organizatorów, żeby to nasza szkoła zakwalifikowała się do programu. Po kilku miesiącach znaleźliśmy się w gronie zwycięzców.

Szkoła ma tradycje patriotyczne, więc intuicyjnie wybraliśmy ścieżkę „Młodzi patrioci” łączącą w sobie elementy historii i informatyki. Pojechałem na jednodniowe szkolenie, zobaczyłem jak to wszystko ma wyglądać, otrzymałem skrypt ze scenariuszami, a potem szkoła otrzymała grant na zakup potrzebnego i brakującego w placówce sprzętu. Ruszyliśmy z zajęciami.

I tak już od kilku lat udaje nam się dostać do programu. Uczniowie dzięki przyznanym grantom mogą korzystać ze sprzętu, którego niejedna placówka może pozazdrościć: maty do kodowania, tablet, dyktafon, mikrofon, aparat fotograficzny, Ozoboty, LOFI-Roboty oraz mBoty. Wybrane ścieżki korelują z innymi przedmiotami: językiem polskim, historią, matematyką. I oczywiście wszystko zanurzone obficie w informatyce i multimediach. Uczniowie poznają podstawy programowania i robotyki, zdobywają umiejętności informatyczne, nabywają zdolność logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.

W tym roku nie mogłem się napatrzeć, jak praca dosłownie paliła się dzieciom w dłoniach, kiedy wręczyłem im śrubokręty, by samodzielnie mogli złożyć swoje mBoty. Asystowałem tylko przyglądając się wszystkiemu z boku i udzielałem delikatnych wskazówek. Uczniowie pracując w grupach uczyli się współpracy, rozwijali swoje kompetencje społeczne, inspirowali się nawzajem.

W zeszłym roku, kiedy od października rozpoczęła się nauka zdalna, stanąłem przed wyzwaniem – jak zrealizować zajęcia on-line, bez kontaktu „na żywo”? Postanowiłem wykorzystać modne formy, np. nagrałem „unboxing”, żeby pokazać, co znajduje się w opakowaniu LOFI-Robot, a potem łącząc się przez komunikatory udzielałem wskazówek, jak dany zestaw zmontować. Przekazałem chętnym uczniom zestawy robotów do samodzielnego montażu i zaprogramowania. Na bieżąco wymienialiśmy się wątpliwościami i podpowiedziami, żeby dojść do realizacji zamierzonego celu.

Co roku staramy się, by udało nam się dostać do kolejnej edycji programu, ponieważ jeszcze wiele ścieżek jest przed nami nieodkrytych i po prostu byłoby świetnie z nich skorzystać. Forma zajęć jest bardzo atrakcyjna i prosta dla uczniów, a prowadzący zajęcia ma dostęp do gotowych scenariuszy, które poprowadzą go przez poszczególne etapy zajęć. Rodzice, jak i sami uczniowie mogą zobaczyć, jak wygląda nasza praca, ponieważ wszystko dokumentowane jest na specjalnej stronie internetowej, gdzie zamieszczane są relacje z zajęć.

W dobie rozwoju branży IT i wszechobecnej informatyzacji, gdy rodzice szukają dodatkowych pozaszkolnych zajęć z programowania dla swoich dzieci, oferta #SuperKoderów wydaje się skutecznym i bardzo atrakcyjnym sposobem na rozpoczęcie przygody z kodowaniem.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorze: Iwo Młotek jest nauczycielem informatyki w Szkole Podstawowej nr 21 w Kaliszu. Od 2018 roku jest w koordynatorem #SuperKoderów w tej szkole.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie