Przyszłość jest dziś – dołączajcie

fot. CN Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

"Wyłączcie telefony". „Zamknijcie Instagrama". "Wyjdźcie na boisko, zamiast grać w telefonach". Niejeden nauczyciel powtarza te zdania wielokrotnie w ciągu dnia. Wszyscy wiemy, jak trudno jest oderwać młodzież od elektroniki. Czy zawsze trzeba? A może warto wykorzystać tę naturalną ciekawość technologiczną do uczenia? To wyzwanie, przed którym stoi program edukacyjny „Przyszłość jest dziś” w Centrum Nauki Kopernik.

Centrum Nauki Kopernik zachęca nauczycieli klas 7-8 szkól podstawowych i szkól średnich, by korzystali ze scenariuszy lekcyjnych, filmów z ekspertami i innych edu-inspiracji, oferowanych w programie edukacyjnym Przyszłość jest dziś. Online, bezpłatnie, wystarczy kliknąć w link.

Oprócz scenariuszy lekcyjnych zawiera także spacer po wystawie, filmy tematyczne przygotowane przez youtuberów EMCE, wypowiedzi ekspertów i naukowców oraz wirtualny eksponat „sieć neuronowa” dostępny na: OSE IT Szkoła . Forma i treść scenariuszy lekcji proponowanych w programie są dostosowane do możliwości, potrzeb, sposobów pracy, zainteresowań i motywacji młodzieży szkolnej w wieku 13-19 lat.

Program jest ściśle związany z wystawą pod tym samym tytułem. Tematy scenariuszy lekcji dotyczą tych samych zagadnień co eksponaty. Na wystawie jest prawdziwy samochód autonomiczny, robotyczne niemowlę, hologramowa partnerka. Można zobaczyć budowę sieci neuronowej, tworzącej sztuczną inteligencję. Sprawdzić, jak uczą się maszyny. Wspólnie ze sztuczną inteligencją stworzyć dzieło sztuki. Wystawa prezentuje najnowsze rozwiązania technologiczne i prowokuje do zadawania pytań.

Czy można zaprzyjaźnić się z robotem? Czy można je zaprogramować do opieki nad samotnymi ludźmi? Czy samochód bez kierowcy dowiezie nas bezpiecznie do celu? Czy powstanie autonomiczny transport publiczny? Czy sztuczna inteligencja zastąpi nas w myśleniu i tworzeniu? Rozwiąże za nas trudne problemy społeczne? Wyeliminuje zagrożenia naturalnych żywiołów? Pomoże zahamować ocieplenie klimatyczne? To tylko przykłady złożonych zagadnień problemowych, które świetnie sprawdzą się jako tematy lekcji: informatyki, przyrody, biologii, geografii, filozofii, etyki, historii sztuki, edukacji dla bezpieczeństwa, WOS-u oraz lekcji wychowawczych.

Scenariusze wspierają rozwój kompetencji w zakresie umiejętności poszukiwania i selekcjonowania informacji, krytycznego myślenia, uczestniczenia w dyskusji i kształtowania postaw w zakresie otwartości na opinie odmienne od własnych. Wystawa i program edukacyjny PJD powstały w ramach projektu „Kampanie Informacyjno-edukacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”, realizowanego przez KPRM, wspólnie z Państwowym Instytutem Badawczym NASK i Centrum Nauki Kopernik.

Zainteresowani? Program edukacyjny w całości dostępny jest na www.kopernik.org.pl/pjd.

 

(Źródło: CN Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie