Projekty eTwinning to polska specjalność

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzięki dostępowi do europejskich funduszy i programów edukacyjnych polskie szkoły mogą realizować świetne inicjatywy we współpracy z europejskimi i krajowymi partnerami. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji od wielu lat wspiera dokonania nauczycieli i uczniów biorących udział w programie eTwinning. W Warszawie odbyła się ceremonia wręczenia nagród w konkursie „Nasz projekt eTwinning 2022”. Do tegorocznej, siedemnastej edycji konkursu zgłoszono 82 projekty, a nagrodzono 20 w ramach czterech kategorii wiekowych i pięciu kategorii dodatkowych.

„Na 140 tys. projektów zrealizowanych w całej Europie aż 40 tys. to projekty polskie. To już 17 lat doświadczeń i wspólnej zabawy. Coś co 17 lat temu wydawało się dziwne i nie wiadomo było jak dalej potoczą się losy tego programu, okazało się wielkim sukcesem nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Niedawno okazało się też, że jest to program, który wychodzi naprzeciwko różnym nieprzewidywalnym rzeczom, które dzieją się wokół nas, jak chociażby pandemia czy edukacja zdalna” – mówi dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji dr Paweł Poszytek.

Jak zaznaczył, dzięki projektom realizowanym przez nauczycieli w ramach projektów eTwinning i międzynarodowej współpracy uczniowie zdobywają umiejętności, których w toku zwykłej nauki w szkole czasami trudno rozwijać. „Menu tych kompetencji jest bardzo długie i bardzo ważne. (…) To jest otwartość na świat, to jest nabywanie pewnych cech przedsiębiorczych, to umiejętność komunikowania się w grupie, umiejętność pracy w grupie oraz umiejętność podchodzenia do problemów w sposób kreatywny” – wskazuje Poszytek.

Małgorzata Garkowska, koordynatorka projektu „STEAM Like Leonardo”, który zwyciężył w kategorii Ambasador eTwinning wyjaśniła, że celem przedsięwzięcia było z jednej strony uczczenie 500. rocznicy śmierci wybitnego naukowca, a z drugiej pokazanie jego dorobku i zainspirowanie uczniów jego wynalazkami. „Uczniowie mieli możliwość poznania dokonań tego naukowca zarówno w świecie sztuki, jak i inżynierii, technologii. Zobaczyć go w zupełnie w innym świetle – jako wynalazcę, który miał niesamowite horyzonty. Na zajęciach każdy uczeń mógł znaleźć jakąś cząstkę, która go interesuje ponieważ skrót STEAM oznacza naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę (z ang. science, technology, engineering, art and math)” – wyjaśnia Garkowska.

Pierwsze miejsce w kategorii projektów dla uczniów w wieku od 3 do 6 lat zdobył projekt „rESCue possible!” realizowany przez Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 226 Małego Europejczyka w Warszawie. W kategorii uczniów w wieku 7-10 lat pierwsze miejsce przyznano projektowi „STEAMIST” ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Bolesławcu.

Nagrodę w kategorii dla uczniów od 11 do 15 lat zdobył projekt „My Water Footprint” ze Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Sokołowicach. Zwycięskim projektem w kategorii przedsięwzięć dla uczniów w wieku od 16 do 19 lat został projekt „Futuropia” przygotowany przez zespół z Technikum w Dolnośląskim Zespole Szkół w Karpaczu.

W tym roku przyznano też nagrody w kategorii „debiut”, dla projektów realizowanych przez nauczycieli początkujących w programie. Nagrodę zdobyła Martyna Minda z Publicznej Szkoły Podstawowej im. Żołnierzy Armii Krajowej 72 Pułku Piechoty w Mniszku za projekt „The Calendar of Emotions & Values”.

Ogólnopolski konkurs „Nasz projekt eTwinning”, organizowany co roku przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, jest skierowany do nauczycieli wszystkich przedmiotów, dyrektorów, bibliotekarzy oraz innych pracowników pedagogicznych przedszkoli i szkół. Jego celem jest upowszechnienie najlepszych międzynarodowych projektów eTwinning, zrealizowanych z udziałem polskich nauczycieli – przedsięwzięć, które pomagają pozytywnie zmieniać polską i europejską edukację.

Więcej o programie eTwinning na stronie: https://www.etwinning.net/pl/pub/index.htm

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie