KRE-Aktywność, czyli o przełamywaniu schematów

fot. Edyta Szczepkowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kreatywność postrzegana jako podstawa rozwoju, przełamywanie sztywności w myśleniu, ale jednocześnie i dobra zabawa oraz odpowiedź na zmieniające się potrzeby edukacyjne – była tematem przewodnim spotkania pasjonatów nauki w Zespole Szkół Nr 2 w Markach. Konferencja wpisała się w tegoroczne obchody Światowego Dnia Kreatywności i Innowacji.

Jak rozbudzać kreatywność przełamując schematy? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwały prelegentki związane ze światem edukacji.

Projektowanie po ludzku

Pierwsza wystąpiła Monika Just, trenerka twórczego myślenia Just4Creativity i przedstawicielka Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności, które objęło to wydarzenie swoim patronatem. Zachęcała do wykorzystania w edukacji Design Thinking, które jest innowacyjnym i twórczym sposobem działania wspierającym proces nauczania i uzupełniającym metodę projektów, opartym na kreatywnym i multidyscyplinarnym podejściu do ucznia. DT to proces, który zaczyna się od ludzi, a kończy innowacyjnymi rozwiązaniami dopasowanymi do ich potrzeb. Polega na budowaniu głębokiej empatii i zrozumieniu, generowaniu pomysłów, budowaniu prostych prototypów i testowaniu ich w praktyce z realnymi użytkownikami. Składa się z 5 etapów: odkrywania, definiowania wyzwania, tworzenia rozwiązania, prototypowania i testowania, planowanie wdrożenia. Proces ten wprowadza uczniów w świat tworzenia zmiany w otaczającym je środowisku szkolnym i pozaszkolnym, odwołuje do prawdziwych wartości, uwzględniając przy tym treści obowiązującej podstawy programowej. Uczniowie i uczennice zachęcani są do podejmowania wyzwań i rozwiązywania rzeczywistych problemów. Młodsze dzieci koncentrują się na rozwiązaniu postawionego problemu, starsze na samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu możliwych rozwiązań.

Jak podkreślała prelegentka, metoda ta jest aktualnie uznawana za jeden ze skuteczniejszych sposobów rozwijania innowacji – uczy rozwiązywać konkretne problemy szybciej i z większym zaangażowaniem. Nauczyciel jako moderator procesu Design Thinking powinien zacząć przede wszystkim od przepracowania procesu w sobie, uczenia się na błędach, poznania technik i wdrożenia prostych ćwiczeń rozwijających kreatywność uczniów i umiejętność pracy zespołowej.

Rozwijanie kompetencji 4K

Musimy postarać się znajdować w szkole miejsce na kształcenie kompetencji społecznych, a nie tylko wymagać od uczniów wykazywania się informacjami z podręcznika. Zyta Czechowska, laureatka konkursu Nauczyciel Roku 2019, opowiadała o tym, jak w codziennej pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi rozwija kompetencje poznawcze 4K, zwane też kompetencjami przyszłości: kreatywność, komunikację, kooperację i krytycyzm.

Krytyczne myślenie jest ważne nie tylko w nauczaniu, ale też w ocenie rzeczywistości, w której funkcjonujemy, zarówno tej w świecie offline jak i online. Umiejętności komunikacyjne wykorzystujemy w wypowiedziach, prezentacjach, projektach – a przede wszystkim w budowaniu relacji z innymi ludźmi. Kreatywność i kooperacja uczą elastycznego podejścia, uświadamiają różne punkty widzenia, dają umiejętność dostosowania się do zmian, pomagają w realizacji odważnych zadań. Te kompetencje odnoszą się do naszej zdolności przekształcania idei w czyny - podkreślała.

Zyta Czechowska omówiła programy ułatwiające rozwijanie kompetencji 4K (m.in. eTwinning, Asy Internetu, Projektor). Stwierdziła, iż kreatywność może rozwinąć każdy z nas zmieniając koncepcję, poprawiając i ulepszając. W szkole warto też słuchać uczniów, dając im przestrzeń. Zawsze możemy zaczynać od małych rzeczy, krótkoterminowych, na podstawie czegoś co już się sprawdziło. Ważna jest współpraca i pewność, że niezależnie od tego czy jesteś uczniem, nauczycielem, rodzicem czy dyrektorem, możesz być częścią większej zmiany w szkole – podkreślała.

Out of the box

Z kolei wystąpienie Agnieszki Magdar, trenerki rozwoju osobistego i kreatywności, poświęcone było niestandardowemu myśleniu (ang. Out of the box) i pokazywało rolę pytań w rozwoju dzieci. W edukacji trzeba pamiętać o mocy pytania ”dlaczego?” oraz… magii matematyki. Prelegentka podkreślała zalety metody 5 Why, której pierwotnym twórcą jest Sakichi Toyoda. Opisywał on 5 Why jako metodę naukowego polegającą na kilkakrotnym zadawaniu pytania „Dlaczego?”. Zadając to pytanie wystarczającą ilość razy, uzyskujemy czytelną oraz oczywistą odpowiedź pozwalającą rozwiązać nasz problem. Metoda ta z biegiem lat zyskała popularność na całym świecie i do dziś jest wykorzystywana nie tylko w biznesie.

Metoda 5 Why bardzo dobrze kojarzy z dziećmi, ponieważ zwłaszcza te najmłodsze zadają mnóstwo najróżniejszych pytań dziennie. Uczniom pozwala znaleźć odpowiedź na pytanie: dlaczego się uczą? Nauczycielom zaś pomaga pobudzić uczniów do refleksji i kreatywności. Agnieszka Magdar zachęcała do uczenia z obrazowaniem, przez eksperymentowanie, sprawdzanie, analizowanie i wyciąganie wniosków. A także do kierowania się w życiu inspirującym cytatem: Patrz tam, gdzie inni patrzą. Zobacz to, czego inni nie widzą.

Dzielmy się dobrymi pomysłami i praktykami

Część spotkania poświęcono też dobrym praktykom, prezentowanym przez nauczycieli, rodziców i uczniów. Inspirującymi pomysłami podzielili się: Monika Brym i Natalia Nagalska (nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), Anna Dembińska (nauczyciel matematyki), Magdalena Matuszewska (psycholog, nauczyciel współorganizujący kształcenie) oraz uczniowie klasy 6a w scence ukazującej efekty treningu kreatywności pod kierunkiem Katarzyny Pazio (nauczyciela przyrody i geografii). Wśród przykładów dobrych praktyk znalazły się m.in.:

  • trening edukreatywności - jedna z metod stosowanych na zajęciach w edukacji wczesnoszkolnej rozwijająca nie tylko kreatywność, ale także potencjał intelektualny uczniów, usprawniająca techniki zapamiętywania oraz ciekawość poznawczą.
  • tworzenie dydaktycznych nagrań dźwiękowych w nauce języka angielskiego (z wykorzystaniem narzędzia Vocaroo). To rozwiązanie aktywizuje uczniów, którzy mogą mieć trudności z wystąpieniami publicznymi na forum klasy; pozwoli również sprawiedliwie ocenić uczniów pod kątem wymowy. Z kolei na lekcjach języka polskiego może być pomocne podczas wygłaszania z pamięci wierszy oraz dłuższych wypowiedzi ustnych. W edukacji wczesnoszkolnej pozwoli tworzyć biblioteczki recytowanych wierszy przez uczniów, które można potem odsłuchać, obserwując poprawę dykcji oraz sposobu recytacji. Vocaroo umożliwi także nagrywania odgłosów przyrody w czasie wycieczek do lasu.
  • rozmowy o imionach i ciekawych nazwiskach jako świetny sposób na komunikację w grupie uczniów.
  • zabawy integrujące zespół klasowy np.: „Jadę na wycieczkę i zabieram?; Do czego służy dany przedmiot?”, doskonale rozwijają umiejętność współdziałania w grupie.
  • narzędzia wizualizacji procesu myślenia „na papierze”, czyli myślografia, notatki wizualne/rysnotki.
  • metody: burza mózgów inaczej zwana giełdą pomysłów, która polega na zespołowym rozwiązywaniu problemu oraz kula śniegowa rozwijająca umiejętności dyskusji w klasie.
  • zabawy dla dzieci koncentrujące się na znalezieniu innej funkcji przedmiotów, realizacja określonego zadania za pomocą otrzymanych przedmiotów oraz definiowanie przedmiotów bez określania funkcji z naciskiem na ich cechy to tzw. umiejętności MacGyvera, czyli niestandardowego spojrzenia na znane przedmioty, tak aby uczniowie mogli korzystać z nich w sposób kreatywny.

Każdy człowiek potrzebuje mieć poczucie celowości i sensu działania – zwłaszcza w szkole. Dla uczestników konferencji był to ważny i pracowity czas na rzecz rozwoju, który jest działaniem sensotwórczym. Mam nadzieję, że wspomniane przykłady dobrej praktyki zainspirują do wdrażania prezentowanych pomysłów we innych szkołach i placówkach oświatowych. Ważne jest dzielenie się wiedzą, wspieranie w działaniach, wskazywanie możliwości łączenia wielu różnorodnych perspektyw, by zwiększać efektywność działań. Warto wspólnie przełamywać schematy, odpowiadając na zmieniające się potrzeby edukacyjne.

 

Notka o autorce: Edyta Szczepkowska jest terapeutką pedagogiczną w Zespole Szkół nr 2 w Markach.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie