Młodzi zdobywają kompetencje przyszłości – rusza III edycja Solve for Tomorrow

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Młode pokolenie zauważa zmiany zachodzące wokół nas i dlatego warto wspierać jego poczucie sprawczości. Program Samsung ponownie daje im przestrzeń do działania oraz uwolnienia ich kreatywnych pomysłów. Rusza nabór do III edycji programu edukacyjnego Solve for Tomorrow, w ramach którego młodzi ludzie mogą zmierzyć się z jednym z 4 wyzwań współczesności: zdrowiem, klimatem, bezpieczeństwem lub integracją. Zgłoszenia można wysyłać do 31 października b.r.

Solve for Tomorrow to, obecny już w 65 krajach na świecie, globalny program edukacyjny Samsung, który od 2021 roku jest również znany polskiej młodzieży. Inicjatywa wspiera rozwój kompetencji, niezbędnych młodemu pokoleniu do zmierzenia się z aktualnymi wyzwaniami współczesnego świata, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii istotnych dla lokalnych społeczności. Poszukując rozwiązań na zidentyfikowane problemy, młodzież tworzy pomysły na aplikacje, nowe produkty i usługi powiązane z technologią. Tą drogą uczestnicy Solve for Tomorrow rozwijają takie kompetencje jak: kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, współpraca i empatia.

Kogo szukamy?

Do III edycji programu Solve for Tomorrow mogą zgłaszać się uczniowie i uczennice klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami: nauczycielami, pracownikami bibliotek, świetlic środowiskowych czy domów kultury.

Zainteresowani będą realizować projekt skupiony wokół jednego z czterech obszarów, dotyczących największych wyzwań współczesnego świata – Zdrowia, Bezpieczeństwa, Klimatu lub Integracji. To kategorie, w których młodzi ludzie mają szerokie pole do działania. Mogą realizować projekty związane z dobrostanem psychicznym, bezpieczeństwem fizycznym, ale także tym cyfrowym, wszelkimi kwestiami dotyczącymi środowiska naturalnego a także szeroko rozumianymi problemami społecznymi.

Program Solve for Tomorrow już po raz trzeci zaprasza młodzież w Polsce do tworzenia pomysłów odpowiadających potrzebom lokalnych społeczności, ale też dotykających wyzwań globalnych. Myślimy globalnie i działamy lokalnie, a przed wszystkim wspieramy rozwój kompetencji przyszłości. W poprzednich edycjach byliśmy pozytywnie zaskoczeni bezkompromisowymi oraz odważnymi rozwiązaniami przygotowanymi przez zespoły. Liczymy, że takie pojawią się, także w tej edycji i nie możemy doczekać się efektów – mówi Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, działania nad projektem będą przebiegać zgodnie z etapami metodologii nowoczesnego procesu myślenia projektowego – Design Thinking. Dzięki tej metodzie – na razie w niewielkim stopniu wykorzystywanej w szkołach – uczestnicy programu mogą rozwijać kluczowe umiejętności np. w zakresie pracy z nowymi technologiami oraz odpowiedzialności za wpływ na otoczenie, co ma istotne znaczenie w budowaniu świadomości nt. zrównoważonego rozwoju. Dodając do tego metodę STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Maths) młodzi ludzie zdobędą wszechstronne umiejętności oparte na odkrywaniu, doświadczaniu i eksperymentowaniu. Solve for Tomorrow wpisuje się również w ofertę dla nauczycieli doradztwa zawodowego, a od tego roku szkolnego wspiera nowo wprowadzony przedmiot: Biznes i zarządzanie.

Harmonogram programu

W I etapie uczestnicy dobrani w kilkuosobowe zespoły wraz z opiekunem wybierają 1 z 4 wyzwań, a następnie zgłaszają swój pomysł poprzez formularz dostępny na stronie: www.solvefortomorrow.pl. Zgłoszenia można wysyłać do 31 października b.r.

Następnie spośród nich jury wybiera 25 zespołów, które przechodzą do półfinału. W II etapie, półfinałowym, grupy otrzymują wsparcie od ambasadorów programu Solve for Tomorrow, czyli zespołu ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach wiedzy, oraz pracują nad pogłębioną analizą swoich pomysłów.

Do ostatniego etapu przechodzi 10 finałowych zespołów. Program zamyka prezentacja projektów, tzw. Demo Day i uroczyste ogłoszenie zwycięzców podczas gali finałowej, które odbędą się w kwietniu 2024 roku. Zdobywcy trzech pierwszych miejsc otrzymają stypendia do podziału w drużynie oraz nagrody rzeczowe w postaci urządzeń firmy Samsung. Nie zabraknie także nagród dla nauczycieli, szkół czy wyróżnionych zespołów.

Uwaga! 25 września o godz. 19.00 odbędzie się spotkanie informacyjne online. Link do zapisów: bit.ly/SFT_3edycja.

Akcja Inspiracja

Ponadto w tym roku z programem będzie można zapoznać się także podczas spotkań z serii „Akcja Inspiracja” organizowanych przed Fundację Our Future Foundation. To seria wydarzeń skierowanych do uczniów szkół średnich z całej Polski, którzy poprzez uczestnictwo w panelach dyskusyjnych i interaktywnych warsztatach mają możliwość bezpośredniego kontaktu z doświadczonymi ekspertami. Spotkania te odbędą się w pięciu miastach w Polsce: Lublinie, Warszawie, Gdańsku, Łodzi i Zabrzu. Będzie to także okazja do poznania finalistów ubiegłych edycji Solve for Tomorrow, którzy opowiedzą o udziale w programie.

Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministra Edukacji i Nauki, Ministra Cyfryzacji, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Centrum Nauki Kopernik. Partnerem programu jest UNEP/GRID-Warszawa.

 

(Źródło: Samsung Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie