Człowiek na wystawie

fot. CN Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak by to było mieć dodatkowy kciuk? Kiedy mikroroboty zastąpią tabletki? Czy modyfikacje genetyczne i implanty wyostrzające zmysły mogą stać się codziennością? Jak mogłaby wyglądać dalsza ewolucja człowieka? Centrum Nauki Kopernik otwiera 14 października trzecią część wystawy „Przyszłość jest dziś”.

„Człowiek 2.0” to prawdziwa kopalnia inspiracji dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, którzy obserwują, jak dynamicznie rozwijają się ich dziedziny, wkraczając w świat inżynierii i sztuki. Konstruujemy części zamienne dla człowieka – drukujemy chrząstki, kości, a nawet bioniczne trzustki i kompletne nowości, jak trzeci kciuk. Łączymy mózgi z komputerami i komunikujemy się między sobą. Leki osiągają postać kwasów nukleinowych, białek, komórek albo… robotów. Rozumiemy biologię tak dobrze, że potrafimy w oparciu o nią nie tylko leczyć, ale także ulepszać samych siebie. Jak daleko się posuniemy?

Inspiracją do rozmów mogą być eksponaty dotyczące AI w medycynie czy podejścia do starzenia się jak do choroby, którą można leczyć. Na wystawie można obejrzeć roboty, których rozmiar nie przekracza milimetra. Połknięte lub wstrzyknięte do organizmu są one zdolne do wykonywania minimalnie inwazyjnych zabiegów chirurgicznych, jak biopsje czy oczyszczanie naczyń krwionośnych, a także do naprawy mikroprocesorów, które wkrótce mogą stać się częścią naszych ciał. Są tu także części zamienne człowieka, wydrukowane na biodrukarkach, wszczepy mózgowe i nowoczesne protezy. Ważne miejsce zajmuje ludzki mózg. Można go obejrzeć jako preparat i wybrać się w wirtualną podróż do jego wnętrza. Eksponat „Proteus 3.5” wyposażony jest w interfejs mózg-komputer, pozwalający na interakcję z obrazem. Regał pełen książek pomaga wyobrazić sobie, jaki ogrom informacji mieści się w DNA jednej ludzkiej komórki. W probówce obok można na własne oczy zobaczyć kwas deoksyrybonukleinowy. To mały, biały kłaczek wyizolowany z krwi.

Wystawa „Przyszość jest dziś” składa się z trzech części. „Cyfrowy mózg?” dotyczy rozwoju nowych technologii i ich wpływu na nasze życie. „Misja: Ziemia” skupia się na wyzwaniach związanych ze zmianami klimatu, a „Człowiek 2.0” – na przyszłości medycyny i cyborgizacji. Wystawie towarzyszy program edukacyjny o tej samej nazwie.

Zapraszamy po więcej do CN Kopernik i na stronę internetową wystawy.

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie