Człowiek na wystawie

fot. CN Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak by to było mieć dodatkowy kciuk? Kiedy mikroroboty zastąpią tabletki? Czy modyfikacje genetyczne i implanty wyostrzające zmysły mogą stać się codziennością? Jak mogłaby wyglądać dalsza ewolucja człowieka? Centrum Nauki Kopernik otwiera 14 października trzecią część wystawy „Przyszłość jest dziś”.

„Człowiek 2.0” to prawdziwa kopalnia inspiracji dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, którzy obserwują, jak dynamicznie rozwijają się ich dziedziny, wkraczając w świat inżynierii i sztuki. Konstruujemy części zamienne dla człowieka – drukujemy chrząstki, kości, a nawet bioniczne trzustki i kompletne nowości, jak trzeci kciuk. Łączymy mózgi z komputerami i komunikujemy się między sobą. Leki osiągają postać kwasów nukleinowych, białek, komórek albo… robotów. Rozumiemy biologię tak dobrze, że potrafimy w oparciu o nią nie tylko leczyć, ale także ulepszać samych siebie. Jak daleko się posuniemy?

Inspiracją do rozmów mogą być eksponaty dotyczące AI w medycynie czy podejścia do starzenia się jak do choroby, którą można leczyć. Na wystawie można obejrzeć roboty, których rozmiar nie przekracza milimetra. Połknięte lub wstrzyknięte do organizmu są one zdolne do wykonywania minimalnie inwazyjnych zabiegów chirurgicznych, jak biopsje czy oczyszczanie naczyń krwionośnych, a także do naprawy mikroprocesorów, które wkrótce mogą stać się częścią naszych ciał. Są tu także części zamienne człowieka, wydrukowane na biodrukarkach, wszczepy mózgowe i nowoczesne protezy. Ważne miejsce zajmuje ludzki mózg. Można go obejrzeć jako preparat i wybrać się w wirtualną podróż do jego wnętrza. Eksponat „Proteus 3.5” wyposażony jest w interfejs mózg-komputer, pozwalający na interakcję z obrazem. Regał pełen książek pomaga wyobrazić sobie, jaki ogrom informacji mieści się w DNA jednej ludzkiej komórki. W probówce obok można na własne oczy zobaczyć kwas deoksyrybonukleinowy. To mały, biały kłaczek wyizolowany z krwi.

Wystawa „Przyszość jest dziś” składa się z trzech części. „Cyfrowy mózg?” dotyczy rozwoju nowych technologii i ich wpływu na nasze życie. „Misja: Ziemia” skupia się na wyzwaniach związanych ze zmianami klimatu, a „Człowiek 2.0” – na przyszłości medycyny i cyborgizacji. Wystawie towarzyszy program edukacyjny o tej samej nazwie.

Zapraszamy po więcej do CN Kopernik i na stronę internetową wystawy.

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie