Jakieś trudności z mnożeniem?

fot. organizatorzy WMT Day

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak wynika z danych zgromadzonych przez organizatorów Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia, którego XIII edycja odbędzie się już 17 listopada br., ponad 40% dzieci, młodzieży i dorosłych przeegzaminowanych z tabliczki mnożenia w ramach dotychczasowych edycji akcji, ma problem z mnożeniem do 100. Polacy całkiem nieźle radzą sobie z mnożeniem przez 2, przez 5 oraz przez 10. Największym wyzwaniem jest dla nich podanie poprawnego wyniku dla działań: 4x8, 6x8, 6x9, 7x8, 7x9, bez względu na kolejność czynników w tych działaniach. Co ciekawe, niewiele pomyłek generują działania 9x9 i 6x6, dla których zaledwie 5% odpowiadających udziela błędnej odpowiedzi.

We wszystkich dotychczasowych edycjach wydarzenia wzięło udział ponad 3 000 000 osób, w tym około 500 000 dorosłych, którzy zostali przeegzaminowani przez uczniów z placówek edukacyjnych z Polski i wielu innych krajów. Tylko w ostatniej edycji wzięło udział ponad 600 000 uczestników, w tym dzieci i młodzież z ponad 5500 placówek.

Mnożenie, choć jest jednym z czterech podstawowych działań arytmetycznych, polegającym na wielokrotnym dodawaniu tego samego elementu (liczby) do siebie, generuje spore trudności zarówno na etapie uczenia, jak i stosowania w praktyce. Jak pokazują dane zebrane podczas dwunastu dotychczasowych edycji Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia, podczas którego to dzieci i młodzież w wieku szkolnym egzaminuje swoich starszych kolegów oraz dorosłych, to każdy – bez względu na wiek – ma trudności z tabliczką mnożenia. Niektórzy dorośli boją się nawet podejść do egzaminu.

Ponad 40% wszystkich uczestników Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia – dzieci, młodzieży i dorosłych – ma problem z mnożeniem do 100 i nie jest w stanie bez pomyłki odpowiedzieć na 5 pytań z tabliczki mnożenia. Najbardziej nielubianymi i jednocześnie stanowiącymi największe wyzwanie są działania: 4x8, 6x8, 6x9, 7x8, 7x9 (bez względu na kolejność czynników w tych działaniach), które powodują najwięcej pomyłek.

Jako organizatorzy akcji od początku jej istnienia gromadzimy różne dane i opinie, co pozwala nam śledzić zarówno wyniki, jak i deklaracje uczestników. Wiemy też, że egzaminowani dorośli przepytywani przez uczniów odczuwają niemały stres, co bez wątpienia wpływa na ich odpowiedzi oraz wyniki testów. Nie zmienia to jednak faktu, że każdemu przyda się małe przypomnienie tabliczki mnożenia, tym bardziej, jeśli odbywa się, jako forma oderwania od codzienności – mówi Mateusz Grabowski, główny koordynator Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia.

Unikalna formuła Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia pozwala dzieciom na powtórzenie, przyswojenie, a także utrwalenie posiadanej już wiedzy oraz zastosowanie jej w nietypowy sposób. Dzieci i młodzież występujący w roli egzaminatorów, poza aspektem wiedzowym, otrzymują również możliwość znalezienia się w innej, niż zazwyczaj sytuacji, co buduje ich zaangażowanie oraz poczucie własnej wartości, które tak ciężko jest im zyskać i utrzymać w pędzącej codzienności.

Żyjemy w świecie, który obecnie bardzo szybko się zmienia, jednak pewne jego elementy, tak jak np. tabliczka mnożenie i konieczność jej znajomości, wymagana podstawą programową nauczania, pozostają niezmienne. Zmienia się jednak sposób przyswajania wiedzy, czas w jakim efektywnie jako ludzie, jesteśmy w stanie się uczyć oraz możliwość długotrwałego utrzymywania uwagi oraz skupienia. Nie bez znaczenia jest ilość otrzymywanych każdego dnia bodźców, rozpraszaczy oraz stres, których często nie jesteśmy świadomi, a które wpływają na nas wszystkich. Właśnie dlatego niecodzienna formuła Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia od lat cieszy się tak dużym zainteresowaniem placówek edukacyjnych, nie tylko z Polski. Dajemy bowiem najmłodszym, tym którzy właśnie uczą się tabliczki mnożenia, możliwość odwrócenia ról i sprawdzenia wiedzy starszych kolegów oraz dorosłych. Dzięki temu zarówno najmłodsi tabliczkowi adepci, jak i osoby przez nich egzaminowane mają możliwość przypomnienia, utrwalenia, a często też nauczenia się tabliczki mnożenia, która wbrew pozorom bardzo często przydaje się w codziennym życiu. Liczba szkół biorących udział w akcji stale rośnie, co cieszy nas, tym bardziej, że od pierwszej edycji zależało nam na tym, by poprzez to wydarzenie dzieci mogły nie tylko pogłębić i ugruntować swoją wiedzę, ale także zaangażować się w nietypowy projekt i mieć okazję znalezienia się „po drugiej stronie” poprzez odwrócenie ról – dodaje Mateusz Grabowski.

Dotychczas Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia odbywał się w pierwszy piątek października. Data wydarzenia została zmieniona na prośbę wielu placówek, które ze względu na początek roku szkolnego i związane z tym obowiązki, nie mogły w pełni zaangażować się w akcję. W tym roku akcja odbywa się 17 listopada, a docelowo odbywać się będzie w trzeci piątek listopada. Już teraz do udziału w XIII edycji wydarzenia zapisało się ponad 3000 szkół, a zapisy dopiero wystartowały.

Każda placówka edukacyjna zainteresowana wzięciem udziału w tegorocznej edycji może zarejestrować swój udział na stronie: https://www.wmtday.org/pl/rejestracja-2023.

***

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia (ŚDTM) (ang. World Multiplication Table Day) to coroczna bezpłatna akcja edukacyjna, której 13. już edycja odbędzie się 17 listopada 2023. Celem akcji jest propagowanie nauczania-uczenia się matematyki poprzez zabawę. Ma ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Wydarzenie odbywa się pod hasłem: „Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają”, zaś w ramach akcji to sami uczniowie, z pomocą nauczycieli i edukatorów, tworzą specjalne Komisje oraz Patrole Egzaminacyjne i przepytują starszych kolegów oraz dorosłych z tabliczki mnożenia.

Same Komisje znajdują się na terenie szkół, zaś Patrole wychodzą na ulice, do parków, sklepów, urzędów oraz innych instytucji i przepytują przypadkowych przechodniów. Egzaminy przybierają różne formy, jednak najczęściej wybierane są egzaminy ustne, podczas których egzaminowany losuje z koszyka Komisji mały los z pięcioma równaniami z mnożenia i dzielenia o różnym stopniu trudności.

Każda osoba, która odpowie poprawnie na wszystkie pytania z losu – otrzymuje tytuł „Eksperta Tabliczki Mnożenia” oraz symboliczną legitymację. Co daje ogromną radość i zadowolenie zarówno młodym egzaminatorom, jak i egzaminowanym. Swoje umiejętności można sprawdzić również rozwiązując test na stronie wydarzenia: https://www.wmtday.org/pl.

 

(Źródło: Biuro Organizacyjne ŚDTM)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie